روایت مهر

(یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸) ۱۴:۲۴

گزارش اختصاصی «مشعل» از اقدام های وزارت نفت در هوشمندسازی مدارس عسلویه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس به نقل از نشریه مشعل: وزارت نفت در مسیر عمل به مسوولیت اجتماعی در حوزه آموزش و تربیت نیروی انسانی، پا را از ساخت مدارس فراتر گذاشته و در مناطقی همچون عسلویه، در راه ارتقای کیفیت فرایند تعلیم و تربیت، با هوشمندسازی مدارس ساخته شده نیز گام برداشته است.
اگر گذرتان به برخی از مدارس آموزشی قطب انرژی ایران بیفتد، با فضای متفاوتی در سیستم آموزشی مواجه می شوید. در بسیاری از این مدارس، دیگر خبری از تخته های سیاه روزگار تحصیلی ما یا حتی تخته های سفید رنگ موسوم به وایت برد دوران دانشگاهی نیست. جای تخته سیاه را صفحه الکترونیکی گرفته که عنوان هوشمند را به همراه دارد و گچ و تخته سیاه هم جایشان را به سیستم های جدید و متنوعی داده اند که از قابلیت های این شیوه نوین آموزشی است.

بازدید از مدارس هوشمند در عسلویه 13
هوشمندسازی مدارس شهرستان عسلویه با هدف عمل به مسوولیت اجتماعی وزارت نفت به ثمر نشسته و براساس توافقنامه امضا شده میان سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و آموزش و پرورش عسلویه، حالا 100 مدرسه آن هوشمندسازی شده است؛ اقدامی که هم دانش آموزان و هم معلمان از آن خرسند هستند و ابراز رضایت می کنند.
سیدپیروز موسوی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس می گوید: «ما در سازمان منطقه ویژه انرژی پارس، اصل را بر حمایت از تعلیم و تربیت گذاشته ایم؛ زیرا اعتقاد داریم که آینده پارس جنوبی، متعلق به ساکنان توانمند و متخصص این مناطق است. هوشمندسازی مدارس موجود نیز با هدف کیفیت بخشی به آموزش و توانمندسازی دانش آموزان از مهم ترین فعالیت های سازمان منطقه ویژه پارس در زمینه ارتقای زیرساخت های آموزشی به فناوری های روز بوده است. سرویس های منظمی نیز در قالب طرح روستا مرکزی برای ایاب و ذهاب دانش آموزان روستایی شهرستان عسلویه در اختیار مدارس قرار گرفته است.»

بازدید از مدارس هوشمند در عسلویه 12
لزوم ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور بر هیچ کس پوشیده نیست. با به روز کردن مدارس به تجهیزات هوشمندسازی، استفاده از فناوری های نوین آموزشی و اهمیت دادن به توانایی های دانش آموزان می توان در این مسیر گام برداشت که وزارت نفت نیز در تسریع این مهم ایفای نقش می کند.
عبدالله زارعی، معاون پشتیبانی توسعه مدیریت اداره آموزش و پرورش شهرستان عسلویه در این زمینه می گوید: «حدود 500 کلاس درس داریم که 100 مدرسه آن با کمک سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس هوشمندسازی شده است. تعدادی نیز با کمک اداره کل نوسازی، شوراها و شهرداری ها هوشمند شده و بعضی کلاس ها هم نیمه هوشمند است.»
به گفته او، طبق توافقنامه سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با آموزش و پرورش شهرستان عسلویه، 100 سیستم هوشمند یعنی 100 لپ تاپ،100 برد هوشمند و100 آی پروژکتور در اختیار آموزش و پرورش شهرستان عسلویه قرار گرفته و براساس توافق امضا شده، وزارت نفت به تعهدات خود در این زمینه کاملا عمل کرده است.

بازدید از مدارس هوشمند در عسلویه 10
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به اقدام های انجام شده در این زمینه توضیح می دهد: «این سازمان با هدف عمل به مسوولیت های اجتماعی، طرح های مهمی را در حوزه پیرامونی به مرحله اجرا درآورده و با توجه به رویکرد نگاه به آینده، حوزه اصلی طرح های مسوولیت اجتماعی سازمان منطقه ویژه پارس به نمایندگی از وزارت نفت، در زمینه آموزش و پروش و تعلیم و تربیت متمرکز شده است. این طرح ها مانند طرح نخبه پروری، با تاکید ویژه وزیر نفت، با هدف تامین و تربیت نیروهای متخصص برای صنایع نفت و گاز منطقه از میان فارغ التحصیلان بومی منطقه اجرا شده اند. در این طرح با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر استادان صاحب نام کنکور برای برگزاری کلاس های آمادگی آزمون سراسری در سطح شهرستان های جنوبی استان بوشهر به کار گرفته شده اند که در مدت اجرای چند ساله این طرح، نتایج ملموسی در قبولی های کنکور شهرستان های عسلویه، جم، دیر و کنگان به دست آمده است.»

بازدید از مدارس هوشمند در عسلویه 5
به گفته او، یکی دیگر از اقدام های سازمان منطقه ویژه پارس جمع آوری مدارس کانکسی شهرستان های جنوبی استان بوشهر بوده که این طرح نیز با هدف ترمیم زیرساخت آموزشی مناطق پیرامونی نفت و گاز اجرا شده است؛ البته در کنار این طرح، ساخت مدارس جدید با توجه به نیاز این مناطق نیز همواره در دستور کار بوده که در قالب مصوبات سفر مقام معظم رهبری و هیات دولت اجرایی شده است.
در بازدید از یکی از همین مدارس (مدرسه پسرانه شهید باهنر) که از سوی وزارت نفت در سال های اخیر ساخته شده و حالا سیستم آموزشی هوشمند را تجربه می کند، با جنب وجوش و سروصدای دانش آموزانی همراه می شوم که سال تحصیلی آموزشی را پرانرژی آغاز کرده اند و در زمین چمن مصنوعی مدرسه یا در حال غلت زدن یا پا به توپ هستند و از سر و کله هم بالا می روند. زنگ شیرین ورزش را پشت سر می گذارند. مدرسه 6 کلاسه (اول تا ششم) و همگی هوشمند است. ساختمان سال 89 ساخته شده و هوشمندسازی به مرور انجام شده که نفت هم در آن مشارکت داشته است.
از حیاط مدرسه با همراهی مدیر مدرسه به سراغ یکی از کلاس های درس می رویم تا از نزدیک با سیستم آموزشی هوشمند اجرایی شده از سوی وزارت نفت آشنا شویم.  مشاهدات و نظرخواهی از معلمان و دانش آموزان مدرسه شهید باهنر عسلویه نشان می دهد که در مدارس هوشمند، فرایندهای یاددهی – یادگیری تقویت می شود و مهارت های کلیدی دانش آموزان با تکیه بر فعالیت های گروهی ارتقا می یابد.

بازدید از مدارس هوشمند در عسلویه 1
در کلاس های درس از جمله ملزومات هوشمندسازی یک کلاس درس لپ تاپ، رایانه، ویدئوپروژکتور و برد هوشمند است. به کمک ویدئوپروژکتور می توان تصاویر رایانه را در ابعاد بزرگ تر به نمایش درآورد و افزون بر حواس شنیداری، از حواس دیداری نیز در فرایند یاددهی – یادگیری بهره برد. با اضافه کردن برد هوشمند به کلاس، یادگیری دانش آموزان از طریق شنیداری، دیداری و عملی انجام شده و دانش آموز علاوه بر دیدن و شنیدن، مطالب درسی را می تواند تجربه کند و عملی انجام دهد؛ این نکته ای است که معلمان مدرسه به آن اشاره می کنند.
احمد توانگر، آموزگار پایه ششم مدرسه شهید باهنر شهرستان عسلویه، هوشمندسازی مدارس را اقدامی مناسب می خواند که با همکاری سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به ثمر نشسته است.
او درباره مزایای اجرای این طرح می گوید: «باید اعلام کنم که اکنون سطح آموزش در مقایسه با دوران آموزش به شکل قدیمی، ارتقا یافته است. برای ما معلم ها هم کار آموزش آسان تر شده است؛ چون با این روش، بهتر می توان در زمینه آموزش و القای مفاهیم به دانش آموزان موثر بود واز طریق هوشمندسازی، براحتی می توان مفاهیم را با عکس و صوت و تصویر به دانش آموزان منتقل کرد.»  یکی دیگر از آنان معتقد است: «برنامه هوشمندسازی مدارس، یکی از بهترین برنامه های نظام آموزشی کشور است که سبب می شود مفاهیم به شکل عینی از طریق فیلم ، تصاویر و صوتی و تصویری به شکل ملموس به دانش آموزان منتقل شود. دوره ای که تنها تخته و گچ، ابزارهای آموزشی بودند، واقعا باعث اتلاف وقت بود و اکنون با وجود این تابلوی هوشمند در مدیریت کلاس، معلم می تواند کوشاتر باشد و مطالب و مفاهیم را بهتر القا کند و دانش آموز بهتر درس را بفهمد. او که تمام دروس حتی هنر را هوشمند تدریس می کند، این نکته را یادآوری می کند که صرف هوشمندسازی و تهیه ابزار و وسایل آن کافی نیست و نیاز است معلمان هم به روز و هوشمند باشند.
یادگیری ما بهتر شده است
حسن از دانش آموزان همین دبستان است، می گوید: «ما به جای تخته، یک تلویزیون بزرگ داریم. همه چیز مناسب است. فقط راه مدرسه دور است.»
احمد، عادل و دیگر هم شاگردی هایش نیز همین نظر را دارند. بنیامین می گوید: «پیش از این، یاد گرفتن درس ریاضی خیلی برایم سخت بود، ولی الان بهتر می فهمم.»
در کلاس درس دیگری که پنجمی ها هستند، معلم کلاس می گوید: «سیستم هوشمند را 75 تا 80 درصد در یادگیری دانش آموزان موثرتر می دانم. این شیوه تدریس در فهم رسم شکل ها، الگوگیری برای ریاضی و املای درسشان خیلی موثر است.» امیرحسن هم که دانش آموز سیستان و بلوچستانی است، از حضور در عسلویه خرسند است و می گوید: «از وقتی به عسلویه آمدم، چون اینجا امکانات بیشتری دارد، درسم بهتر شده است.»
توسعه ضریب نفوذ شبکه ملی در مدارس، تولید و به کارگیری محتوای الکترونیکی متناسب با نیاز دانش آموزان، اصلاح و به روزآوری روش های تعلیم و تربیت، گسترش بهره برداری از ظرفیت آموزه های مجازی و غیرحضوری با رعایت اصول تربیتی از طریق شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات از جمله اهداف سیسم نوین آموزشی هوشمندسازی مدارس اعلام شده است.
شهرستان عسلویه به گفته مسوولان آن حدود 11 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف دارد. در مدرسه شهید باهنر 200 دانش آموز در دو نوبت صبح و عصر مشغول تحصیل هستند. پیش از ساخت این مدرسه از سوی صنعت نفت، 800 دختر و پسر در یک مدرسه مشغول درس خواندن بودند که با احداث مدرسه شهید باهنر پسرها به اینجا منتقل شدند. به گفته مسوولان مدرسه حدود 50 نفر از دانش آموزان مدرسه را غیربومی ها، از جمله دانش آموزان کارکنان صنعت نفت شامل می شود.
سابقه هوشمندسازی
عبدالله زارعی، معاون پشتیبانی توسعه مدیریت اداره آموزش و پرورش شهرستان عسلویه درباره سابقه و اجرای طرح هوشمندسازی مدارس می گوید: «سال 95 بنا به اهمیت هوشمندسازی مدارس و نقش آموزش نوین در آموزش و پرورش و سیاست کلی وزارت آموزش و پرورش، هوشمندسازی مدارس آغاز شد. دانش آموز وقتی از سیستم هوشمند استفاده می کند، هوش، چشم و گوش او درگیر شده و به شکل ملموس می تواند از امکانات آن استفاده کند، حتی می تواند با بهره گیری از امکانات هوشمند، آزمایشگاه مجازی هم داشته باشد. کل تصاویر کلاس و کتاب را ذکر کند و به جای آنکه معلم بخواهد تصویرسازی کند تا بسیاری از مفاهیم را به دانش آموزان بفهماند، دانش آموز از طریق هوشمندسازی راحت تصویر را می بیند. سیستم هوشمند باعث تسهیل آموزش برای معلم و دانش آموز شده است. امکان ذخیره سازی وجود دارد و دانش آموزانی که امکانات هوشمند از جمله موبایل و کامپیوتر دارند، می توانند محتوای آموزشی را ذخیره کرده و همراه خود داشته باشند.»
او با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 200 کلاس درس غیرهوشمند در عسلویه وجود دارد، اظهار امیدواری می کند که در سال های آینده، مدرسه غیرهوشمندی در این شهرستان وجود نداشته باشد.
با وجود روند رو به بهبود در مسیر اجرای مسوولیت اجتماعی وزارت نفت که با ساخت مدارس مختلف همراه بوده است، آنچه از سوی مسوولان شهرستان عسلویه بر آن تاکید می شود، کمبود فضای آموزشی است.
 نماینده آموزش و پرورش عسلویه اشاره می کند: «خیلی از فرزندان کارکنان شرکت نفت فرزندانشان اینجا می آیند. با افزایش جمعیت، تعداد دانش آموزان بیشتر شده است. مدارس دخترانه و پسرانه ما دونوبته است.»
 زارعی می گوید: «تمایل داریم تمامی کلاس های درس را هوشمندسازی کنیم. اکنون از تعداد 520 کلاس درس، حدود 100 کلاس با همکاری سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس هوشمندسازی شده که نتایج آن در خروجی فعالیت دانش آموزان و معلمان بسیار موثر بوده است. نیاز ما هوشمندسازی 200 کلاس دیگر است. به هر حال ما اینجا در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، پایتخت انرژی اقتصادی و ویترین کشور هستیم.»
 او با بیان اینکه اینجا دیگر عسلویه 20 سال قبل نیست، همه نگاه ها به این سمت است و باید نگاه به افزایش سطح امکانات و زیرساخت های آن هم ویژه تر باشد، یادآور می شود: «اگر دانش آموز آموزش مناسب نبیند، در آینده برای صنعت نفت و کشور هم مفید نخواهد بود. او حرف هایش را این گونه به پایان می برد که شعار ما این است: «آموزش و پرورش را چو دریابی، دُر یابی»
حسن جعفر ابراهیمی، مدیر مدرسه شهید باهنر با ابراز رضایت از اقدام های وزارت نفت می گوید: «تمام مشکلات با یک تماس با مجموعه های دولتی از جمله نفت حل می شود.»
احمد، یکی از دانش آموزان پای تخته می آید تا ما هم با این سیستم آشنا شویم. معلم تکرار می کند و احمد املای آن را می نویسد: خلیج فارس- تماشاخانه ،پارس جنوبی و ...
شور و اشتیاق مدرسه و جنب و جوش و سروصدای پسرها کار مصاحبه را سخت می کند. موقع عکس یادگاری که می شود، از سر و کول هم بالا می روند تا جای مناسب تری در قاب داشته باشند و کسی از عکس جا نماند. پای صفحه ای که نام نفت پارس جنوبی و خلیج فارس را برای درس املا نوشته اند، یک قاب یادگاری برای آنها و نشریه مشعل ثبت می شود. دانش آموزانی که هر کدام، آرزوی فردایی روشن برای خود دارند، مثل عبدالله که در آینده می خواهد مهندس نقشه برداری شود و احمد که دوست دارد مهندس نفت شود و دانش آموز دیگری هم که پدرش دریانورد است و می خواهد مثل او راه دریا را پیشه کند.
در میان صحبت ها زنگ مدرسه به صدا درمی آید و دانش آموزان نوبت عصر، یک به یک وارد مدرسه می شوند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید