جزییات خبر
با اعتماد به سازندگان داخلی

زنگ‌ پایان بخش فراساحل پارس جنوبی به صدا درآمد

(یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸) ۰۹:۴۵

«در سال ۷۶ که به وزارت نفت آمدم توان ساخت جکت یعنی چهارپایه‌ای که عرشه روی آن گذاشته می‌شود، در کشور وجود نداشت و حتی امکان احداث یک متر لوله دریایی نیز در کشور مطرح نبود، این در حالی است که در شرایط کنونی بالغ بر ۴ تا ۵ شرکت توانمند در حوزه صنعت فراساحل و ساخت و نصب سازه‌های دریایی وجود دارد.»؛ «ان‌شاءالله بتوانیم این شرکت‌ها (تاسیسات دریایی، صدرا، ایزوایکو و صف) را پشتیبانی کنیم تا کارهایشان را انجام دهند و وظیفه‌ برداشت از میادین مشترک را به خوبی انجام دهند که رهبری و مجلس و ملت نسبت به آن حساس هستند.» این دو جمله را از وزیر نفت بارها شنیدیم، اما این دو نقل قول مربوط به نمایشگاه دستاوردهای شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی در خردادماه ۱۳۹۴ در ساختمان مجلس در بهارستان است. 

حالا بیش از چهار سال از سخنان آن روز آقای وزیر می‌گذرد و حمایت وزیر نفت به اذعان پیمانکاران داخلی سبب شد، ۲۰ سکوی پارس جنوبی در مدار تولید، سه سکو در آستانه تولید و سه سکو در آستانه نصب قرار گیرند و ظرفیت برداشت گاز از پارس جنوبی روزانه بیش از ۳۷۰ میلیون مترمکعب افزایش یابد.

جدول زیر نشان‌دهنده حمایت وزارت نفت در دولت یازدهم و دوازدهم از سازندگان و شرکت‌های داخلی است که اگر نبود، صدرا که آن روزها در آستانه منحل شدن قرار داشت موفق نمی‌شد هفت سکوی پارس جنوبی را به پایان برساند و نظاره‌گر پیشرفت بیش از ۹۵ درصدی سه سکوی دیگر فازهای پارس جنوبی باشد. سال ۹۸ را باید از هم‌اکنون سال پایان بخش دریایی پارس جنوبی (به جز فاز ۱۱) نام نهاد.

**سکوی D فاز ۱۴و A و C فاز ۱۳ پارس جنوبی تا پایان سال ۹۸ نصب و راه اندازی می شوند.

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید