غلامرضا تقوی عضو بنیاد ملی نخبگان

اقتصاد مقاومتی، مفهومی برای کارآفرینی

(چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹) ۱۰:۴۰

غلامرضا تقوی عضو بنیاد ملی نخبگان معتقد است برای پیشرفت و استقلال کشور باید بر توان تولید داخلی با کیفیت تکیه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس ،دکتر غلامرضا تقوی سوابق علمی و اجرایی پرباری دارد که از آن جمله  می توان به  قائم مقامی سابق نظارت بر عملکرد وزارت نفت، مشاور عالی انجمن دانشمندان ایران،22 سال سابقه درخشان فعالیت در صنعت نفت و ... اشاره کرد.این مخترع ثبت کننده  اختراع محصولی می باشند که تولید انبوه آن باعث جلوگیری از خروج هزاران دلار ارز از کشور شده و ایران را از وابستگی به کالاهای پرمصرف در صنعت حفاری بی نیاز کرده است.

جناب اقای تقوی به عنوان پرسش نخست ضمن معرفی خود رویدادهای منحصر به فرد که سیر زندگی شما را تغییر داده را برای ما بفرمایید.

متولد شهرستان رامهرمز از توابع استان خوزستان در خانواده کارگری متولد شدم در کلاس دوم دبستان بودم که بر اثر حادثه آتش سوزی ناشی از بخاری نفتی ، مادرم دچار سانحه شدید سوختگی شد و با درد و رنج ناشی از آن حادثه سالها در بیمارستان بستری شد و چندی بعد در گذشت. در همان سال دوم ابتدایی بر اثر تالم روحی شدید  مردود شدم( اون موقع مردودی وجود داشت )و اما در سال پنجم  ابتدایی و در امتحانات نهایی سراسری کشور  در اثر محبت های مادرانه خانم مساعد(معلم دبستان) و تلاش زیاد سال پنجم شاگرد اول شهرمان( رامهرمز) شدم و الان هر زمانی که به رامهرمز میروم سعی میکنم ایشان را ملاقات کنم.

در آن زمان جوایز ارزشمندی از وزیر فرهنگ (آموزش و پرورش) وقت دریافت کردم که بر انگیزش و روحیه بخشی و خود باوری در  زندگی ام اثر زیادی گذاشت ( چکی به ارزش 5200 ریال  بانک ملی ،کتاب پرورش فکری ، کت و شلوار ،کفش و مقداری لوازم تحریر جایزه گرفتم)  و چاپ عکس اینجانب در مجله کیهان بچه ها و یک سفر 10 روزه تفریحی به شمال (رامسر ) این شرایط موجب شد تا مرحوم پدرم توجه بیشتری به من داشته باشد.

او سخت کارگری میکرد و در منزل وظایف مادر خانواده را انجام میداد . دوران سختی بود و هیچ گاه محبت ها و گذشت های مرحوم پدرم را از یاد نمیبرم او سواد خواندن و نوشتن نداشت اما یک مدیر نمونه، یک انسان پرهیزگار و انسانی تمام عیار و الگو برای من بود . هیچگاه یاد ندارم با صدای بلند با ما سخن بگوید و یا عصبانی شود. با وجود زجر زیادی که کشید اما صبورانه در مقابل مصائب ایستادگی کرد ، گاهی بسیار غمگین میشوم که پدرم و مادرم  شاهد موفقیت های من نبودند تا بتوانم خدمتی به ایشان کنم امیدوارم تا پایان زندگی ام روحشان از من راضی و شاد باشد و .... دیپلم را در اهواز اخذ کردم و در سال 66 در دوران جنگ بعنوان کارگر قراردادی 89 روزه (با شرط اینکه ادعای کارمندی نداشته باشم ) در ستاد بازسازی و نوسازی بهره برداری ها و تعمیرات خطوط انتقال در مدیریت مناطق نفتخیز و پس از جنگ در سال 67 در خدمات فنی چاههای نفت و گاز مشغول بکار شدم که در 68 در کنکور سراسری  پذیرفته شدم اما بعلت مشکلات کار و تامین مخارج خانواده نتوانستم وارد دانشگاه شوم. سپس  در سال  1369 در کنکور سراسری در رشته کاردانی فنی صنایع نفت و گاز -  ایمنی صنعتی مجتمع فنی مهندسی وابسته به دانشگاه صنعت نفت پذیرفته شدم اما بدلیل تعهدی که داده بودم از کار اخراج شدم یعنی یا باید کار را به آن شکل میپذیرفتم یا راهی تحصیل میشدم لذا ریسک کردم و پذیرفتم که اخراج شوم و به قرار دادم خاتمه دادند و من باید سخت امرار معاش میکردم و خرج خانواده را بپردازم لذا بصورت تدریس ساعتی ریاضی و فیزیک و شیمی دوران دانشجویی را با مشقت و با موفقیت پشت سر گذاشتم و مجددا در تاریخ 20 تیرماه 1372 به استخدام شرکت ملی نفت ایران در آمدم و ..

در دوران کاردانی صنایع نفت و گاز ایمنی صنعتی مجتمع فنی مهندسی دانشگاه نفت ، شاگرد ممتاز (شاگرد سوم  ) شدم و اما بعلت ریاضت های دوران بیکاری و کمبود ها بلافاصله نتوانستم تحصیل کنم و در سال 1374 در کاردانی به کارشناسی رشته مهندسی ایمنی و بهداشت حرفه ای دانشگاه شهید بهشتی دولتی پذیرفته شدم و در سال 76 در حین کار موفق به اخذ درجه  لیسانس شدم .

اما تفکر اختراع  و طراحی وسایل و تجهیزات صنایع نفت و گاز را همیشه از دوران تعمیرات و خدمات فنی چاهها در سر داشتم و همیشه فکر میکردم چرا اینهمه ارز باید از کشور خارج شود و با عمق نگرش به چالش های مهندسی کالای صنعت نفت در حوزه تعمیرات و ساخت داخل شروع به اقدامات پژوهشی و طراحی ها نمودم تا اینکه توانستم با تلاش زیاد و کمک و محبت های خدای مهربان با تعلق خاطر به صنعت نفت با رویکرد کمک حائز اهمیت به استقلال صنعتی کشور  روی تجهیزات حفاری و والوهای دروازه ای در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی به موفقیتی چشمگیر دست یافتم و این موفقیت ها در اختراعات و همچنین تحصیلات تکمیلی ناشی از مطالعه و جرقه زدن گفتاری  نغز از چهره ماندگار قلب و الگویم شهید والا ‌مقام دکتر مصطفی چمران در وجودم شعله ور شد و متحولم  کرد .

در کارهای پژوهشی و تحصیلات تکمیلی و همچنین موفقیت در جشنواره بین المللی آلمان و دریافت گواهینامه استاندارد ایمنی کالا های اختراعی از امریکا نیز ، هدف شهید دکتر چمران برایم فصل الخطاب بود .

تحصیلات کارشناسی ارشد خود را در رشته MBA گرایش مدیریت سرمایه گذاری و ارتباط با مشتری بصورت الکترونیکی از دانشگاه بین المللی مدیریت بروکسل بلژیک  ادامه دادم و موفق به اخذ درجه دکتری ph.d پژوهشی مهندسی صنایع نفت و گاز طبیعی سیستم آموزش و پژوهش از دانشگاه بین المللی مدیریت و تکنولوژی شدم.

 اخیرا به عنوان چهره ماندگار کشور انتخاب شده اید برای ما بفرمایید اصلی ترین عامل انتخاب جناب عالی چه بوده است.

اولین اجلاس چهره های ماندگار مدیریت و کارآفرینی با داوری  شورای عالی انقلاب فرهنگی و اساتید دانشگاه های داخل کشور از وزارت علوم و با حمایت و نظارت وزارت کار و امور اجتماعی تعاون و رفاه و وزارت صنعت معدن تجارت و وزارت کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد و 36 موسسه دولتی و غیر دولتی در اصفهان برگزار شد و اینجانب نیز بواسطه طراحی و اختراع تجهیزات صنایع نفت و گاز که مورد تایید بنیاد ملی نخبگان و وزارت علوم تحقیقات و فناوری قرار گرفت از اینجانب دعوت بعمل آوردند و در این اجلاس شرکت کردم که در داوری ها پذیرفته شدم و به عنوان چهره ملی ماندگار مدیریت و کارآفرینی و در سال 97 بعنوان کارآفرین ملی برتر انتخاب شدم و جوایزی  را کسب نمودم . که جوایز و لوح و تندیس خود را به خانواده شهید حسین آقادادی اهدا نمودم ؛ همه کالاهای طراحی شده توسط اینجانب پس از ساخت توسط سازندگان مجاز شرکت ملی نفت ایران ،  مورد آزمایش کارگاهی و تست میدانی قرار گرفت و نصب و بهره برداری روی چاههای نفت و گاز مناطق نفت خیز مورد تایید نهایی کمیته استانداردهای شرکت ملی نفت  قرار گرفت که تا کنون بدون اشکال فنی روی چاههای تحت فشار تولیدی نصب میباشد که گواهینامه لازم صادر شد  و اخیرا مطابق استاندارد API مورد تایید نهایی فنی امریکا نیز قرار گرفت که تاییدیه فنی و ایمنی نیز صادر شده است و در ادامه به سازمان و صنعت نفت نیز داده شد که به نوعی کارآفرینی و همچنین در جهت تقویت اشتغال و تولید کالای ایرانی با کیفیت استاندارد محسوب میشود.

 ایا تاکنون در این زمینه جوایز دیگری هم کسب کرده اید و اینکه ایا موفق شده اید اختراعات خود را در جایی ثبت کنید

 از موسسه استاندارد امریکا و آلمان  برای رعایت استاندارد های ایمنی و بالا بردن ضریب ایمنی نیروی انسانی کار و حفظ تاسیسات صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ، نشان طلا دریافت کردم و همچنین گواهینامه پرستیژ مدیریت و استاندارد و ایمنی از امریکا دریافت شد.

از اختراعاتی که داشتید بفرمایید...

طی هشت سال بصورت متناوب پژوهش شیر های دروازه ای و شیر های ایمنی سطحی( 2S  ) و شیر های ایمنی عمقی چاههای نفت گاز  (3SV )و کیسینگ هد اسپول و تیوبینگ هد اسپول و بک پرشر والو و شیرهای دروازه ای 2 اینچ و 7 اینچ و همچنین بال والو سایز های 2 و 4 و 7 اینچ یا شیر کروی( مورد استفاده در صنایع نفت و تاسیسات شرکت گاز و صنایع پتروشیمی در عسلویه ) راطراحی و در سطح مقطع تغییراتی را ایجاد کردم که پس از چند بار شکست خسته نشدم و خدا را شکر موفق شدم زمان قطع جریان را در شرایط اضطراری و حادثه کاهش دهم بهمین واسطه ثبت اختراع آنها بنام اینجانب در ایران صورت گرفت و مورد تایید فنی و نیز ریجستر جهانی شد که وزارت علوم  این اختراعات را بعنوان اختراع برتر شناختند و از من تقدیر شد.

 

و سخن آخر...

همه همکاران صنعت نفت باید بدنبال اندیشه ای باشیم که به پیشرفت و عزت کشورمان کمک کندو توصیه ام این است که بهیچ وجه تا وقتی که به خود افتخار کنیم از حرکت نایستیم .

و این باور را سرلوحه خود قرار دهیم که تجربه کردن بدون خطر و پاداش گرفتن بدون تلاش مانند اینست که بدون اینکه متولد شویم انتظار زندگی کردن را داشته باشیم در پایان امیدوارم این خدمات بی منت مورد رضایت خالق هستی بخش در جهت کمک به استقلال و خودکفایی و بهره وری در صنعت نفت و زمینه تولید ثروت از علم گردد و بتوانم برای صنعت نفت بیش از پیش در صورت موثر  واقع شوم ، 

 از آنجا که رسالت و ماموریت سازمان منطقه ویژه ، تامین زیر ساخت و پشتیبانی  از فازهای عملیاتی میباشد لذا باورم اینست که بطور قطع این خدمات نیز از ماموریت سازمان منطقه ویژه پارس مجزا نخواهد بود ،لذا بسط و گسترش آن در جهت جذب سرمایه و درآمدزایی و حمایت از ساخت داخلی با کیفیت در عسلویه و مخزن مشترک پارس بعنوان پایتخت انرژی و قطب اقتصادی کشور از منظر گاز موثر  واقع خواهد شد .

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید