برای نخستین بار در سطح پتروشیمی‌های کشور محقق شد پ

پیاده‌سازی نظام مدیریت فناوری در پتروشیمی نوری

(یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۹) ۱۰:۵۲

نظام مدیریت فناوری نخستین بار میان پتروشیمی‌های کشور در پتروشیمی نوری محقق شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس و به نقل از شرکت پتروشیمی نوری، در طول سال‌های گذشته به‌تدریج فناوری به معنای دانش‌فنی و نحوه انجام کارها به یکی از کلیدی‌ترین ابعاد موفقیت در صنعت پتروشیمی تبدیل شده است. بررسی اقتصادی صنعت پتروشیمی نشان از آن دارد که استفاده از فناوری‌های کارامد، مناسب و به‌روز موجب خواهد شد تا ضمن کاهش هزینه‌های عملیاتی، استمرار تولید و دستیابی به شاخص‌های کیفی مورد نظر برای محصولات، کسب‌وکارها ظرفیت‌های نوآوری و توسعه‌ای بیشتری نیز به‌دست آوردند.
 
حسین پارسا، رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت پتروشیمی نوری در این‌باره گفت: این شرکت از ابتدای سال ۱۳۹۸ تصمیم گرفت بر اساس مجموعه‌ای از فرآیندها، منطق و رویه‌های مناسب برای مدیریت فناوری و نوآوری را طراحی و پیاده‌سازی کند.
 
وی افزود: بر این اساس واحد پژوهش و فناوری، پس از بررسی‌های مقدماتی و همه‌جانبه در این باره، با همکاری یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور، پروژه استقرار نظام مدیریت فناوری را تعریف و آغاز کرد. 
 
پارسا یادآور شد: شرکت پتروشیمی نوری به عنوان نخستین شرکت در سطح پتروشیمی‌های کشور، توانست نظام مدیریت فناوری را پیاده کند و به موجب این نظام، فناوری‌های کلیدی شرکت، در قالب دسته‌بندی فرآیندها، کاتالیست و مواد شیمیایی، تجهیزات ثابت، تجهیزات دوار و فناوری‌های پشتیبان و کنترل شناسایی شدند که بررسی‌ها و مطالعات شامل بررسی شرکت‌های تولید محصولات آروماتیک، تحلیل اختراعات، بررسی لایسنسورها و مواردی از این دست نشان از آن دارد که بخش مهم‌تر فناوری‌ها در دسته فرآیندها و کاتالیست‌ها قرار دارد که شکل‌دهنده رقابت فناورانه نیز هستند. 
 
رئیس پژوهش و فناوری پتروشیمی نوری یادآور شد: در ادامه فرآیند مدیریت فناوری، رصد پیوسته همه فناوری‌های کلیدی صورت گرفته و تغییرات فنی، مسائل کلیدی حل شده، چرخه عمر فناوری‌ها و روند پیشرفت‌های لایسنسورها همگی به‌طور دقیق مطالعه شده‌اند.
 
وی ادامه داد: بر این اساس با استفاده از نتایج رصد و پایش فناوری‌های کلیدی و طبق ارزیابی شرایط موجود پتروشیمی نوری، شکاف‌های فناورانه و برنامه‌های ارتقای فنی همگی شناسایی و مسیر توسعه تکنولوژیک این مجموعه، همچون ارتباطات با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان مشخص و RFP اولیه هرکدام تدوین شده است.
 
وی با اشاره به ابعاد دیگری از طراحی و استقرار نظام مدیریت فناوری و نوآوری، تأکید کرد: این نظام مدیریتی نوین، ضمن افزایش نرخ مشارکت کارکنان در ارائه ایده‌های نوآورانه، سبب نگاه سیستمی به توسعه سبد محصولات، ارتقای سطح تکنولوژیک، روزآمد کردن کاتالیست‌های مورد استفاده و استفاده از نوآوری‌هایی همچون دیجیتالی شدن صنعت پتروشیمی خواهد شد. 
 
پارسا اظهار کرد: با توجه به برنامه‌های راهبردی مورد نظر مجموعه، انتظار می‌رود با ایجاد زیرساخت یادگیری تکنولوژیک برای سازمان یادگیرنده و محافظت از فناوری، تا حد مطلوبی برای مدیریت دارایی‌های شرکت در بلندمدت اثربخش واقع شود.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید