تکمیل عملیات کشش خط لوله دومین گوی شناور پارس دو کنگان

(سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹) ۱۲:۰۵

قائم مقام فاز ۱۹ پارس جنوبی گفت: عملیات کشش خط لوله دومین گوی شناور فازهای منطقه پارس دو کنگان برای نخستین بار در کشور با روش حفاری افقی جهت‌دار پایان یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس و به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، سید حسین عظیمی با اشاره به تکمیل عملیات Shore Pulling خط لوله دومین SPM فازهای پارس دو۲ کنگان به طول ۱.۳ کیلومتر گفت: این عملیات با روش حفاری افقی جهت‌دار (HDD)، برای نخستین بار توسط متخصصان داخلی و از سوی شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران به‌عنوان پیمانکار این پروژه اجرا شد.
 
وی اجرای این عملیات را دستاورد جدید متخصصان صنعت نفت در پارس جنوبی و جایگزین روش متداول حفر کانال و اجرای خط لوله در بستر آن عنوان کرد و گفت: در روش حفاری افقی جهت‌دار (Horizontal Directional Drilling)، تونلی زیر بستر دریا حفر و لوله از داخل تونل به سمت خشکی کشیده می‌شود.
 
قائم مقام فاز ۱۹ عدم نیاز به عملیات Backfilling و حذف معضل‌های زیست محیطی ناشی از این عملیات در بستر دریا را از مزایای روش HDD برشمرد و افزود: در عملیات Shore Pulling خط لوله دومین گوی شناور فازهای پارس ۲، حفاری افقی جهت‌دار در عمق ۱۶ متری زیر بستر دریا اجرا شد.
 
عظیمی با بیان اینکه این عملیات از اوایل خردادماه امسال با استقرار دستگاه حفاری در خشکی و شناور ابوذر ۱۲۰۰ در دریا با حفاری حفره راهنما آغاز شد، تصریح کرد: در ادامه این عملیات، قطر تونل در ۱۰ مرحله تا رسیدن به سایز ۵۲ اینچ افزایش یافت و پس از آن ۱.۳ کیلومتر خط لوله ۳۶ اینچ که توسط شناور سی مستر در بستر دریا لوله گذاری شده بود، از سمت خشکی به داخل تونل کشیده و در ساحل دریافت شد.
 
وی با اشاره به اجرای دومرحله‌ای خط لوله این گوی شناور به طول ۷ کیلومتر گفت: با توجه به تکمیل عملیات کشش لوله میان خشکی و دریا، مرحله دوم لوله‌گذاری به طول ۵.۷ کیلومتر از هفته آینده با استفاده از شناور لوله‌گذار سی‌مستر آغاز و پس از آن عملیات نصب PLEM، اسپول و سامانه SPM و تجهیزات جانبی انجام و پیش‌راه‌اندازی خواهد شد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید