مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران:

میدان گازی تنگ بیجار با ظرفیت 7میلیون مترمکعب در مرحله پیش‌راه‌اندازی است

(یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۶) ۱۸:۵۲

طرح توسعه میدان گازی تنگ بیجار با ظرفیت روزانه هفت میلیون متر مکعب گاز درمرحله پیش راه اندازی قرار دارد و این ظرفیت با آماده شدن پالایشگاه گاز ایلام روزانه 10میلیون متر مکعب در فاز دوم افزایش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، مهندس علیرضا ضیغمی مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اعلام این مطلب افزود: درفاز اول درحال حاضر پنج حلقه چاه، تاسیسات مرکزی تنگ بیجار (TCF) و خطوط لوله جریانی از چاه‌ها به تاسیسات تست شده و آماده راه اندازی است.

وی افزود: سیستم برق شامل باتری های مواقع اضطراری (UPS)، تابلو ولتاژ متوسط (MV)، تابلو ولتاژ کم (LV) و دو ایستگاه برق راه‌اندازی شده است. دو خط لوله انتقال گاز به طول 21 کیلومتر و مایعات گازی به طول 20 کیلومتر از مرکز جمع آوری تا پالایشگاه ایلام، کار انتقال گاز و مایعات گازی را برعهده دارد که در مراحل نهایی تست و راه اندازی است. همچنین خطوط انتقال نیرو و شبکه برق رسانی به کلیه تاسیسات احداث و درحال بهره برداری و خطوط مخابرات نیز به کلیه مراکز و تأسیسات وصل و مورد استفاده قرار گرفته است.

ضیغمی در رابطه با تعداد چاه های فاز اول و دوم این میدان بیان داشت: درتوسعه فاز اول این میدان از شش حلقه چاه تولید صورت می‌گیرد که سه حلقه چاه جدید حفاری و سه چاه موجود تعمیر شده اند و درفا ز دوم نیز حفاری سه حلقه چاه دردستور کار گرفته است که حفاری چاه اول به 2600 متر به پایان رسیده و چاه دیگر نیز درعمق 2400 متری درمراحل پایان حفاری است. همچنین نصب تجهیزات سرچاهی و احداث خطوط لوله جریان و ساخت یک واحد لخته گیر درهر یک از واحدهای تنگ بیجار و ایلام در دستور توسعه فاز دوم قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، ضیغمی درباره هزینه‌های صورت گرفته بیان داشت: تا کنون جهت پاکسازی محوطه از مین های جنگی، طراحی، خرید کالا، اجرا و حفاری چاه های این میدان و ایجاد تاسیسات، خطوط لوله، خطوط انتقال نیرو و خطوط مخابرات مبلغ یک هزار و650 میلیارد ریال هزینه شده است.

وی با تشریح کارآفرینی این طرح و استفاده از کالاهای ساخت داخل گفت: درمراحل مختلف توسعه این طرح، با استفاده از نیروهای داخلی و بومی، سهم عمده ای دراشتغالزایی این منطقه ایفا شده است. همچنین با توجه به تاکیدات دولت خدمتگذار درجهت اسکان نیروهای عملیاتی، منازل مسکونی 122 واحدی در شهر ایلام در اختیار کارکنان این منطقه قرار خواهد گرفت. همچنین قریب 40 درصدی کالاها ی مورد نیاز ساخت داخل است و بقیه کالاها به دلیل درجه بسیار بالای ترشی گاز و نبود تجهیزات آن درداخل به ناچار از خارج تأمین شده است.

براساس این گزارش، میدان گازی تنگ بیجار در70 کیلومتری جنوب غربی شهر ایلام واقع است که با توسعه و راه اندازی آن، استان ایلام از نعمت گاز برخوردارخواهد شد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید