سال ٩٤ سال مهم گاز رسانی در کشور

وزیر نفت: یک میلیون خانوار امسال از نعمت گاز بهره مند می شوند

(یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۱۴:۵۶

وزیر نفت گفت: امسال سال مهمی برای گازرسانی در کشور است و امید می رود حدود یک میلیون خانوار در سال ٩٤ از نعمت گاز بهره مند شوند.

بیژن زنگنه، در برنامه بازدید بیست که از شبکه یک سیما پخش شد درباره مهمترین برنامه های امسال وزارت نفت به برنامه های افزایش تولید نفت و ظرفیت آن در کشور اشاره کرد و گفت: در این زمینه، فعالیت در میدانهای غرب کارون ادامه می یابد و با توسعه این میدانها ظرفیت تولید نفت کشور ظرف سه سال آینده ٧٠٠ هزار بشکه در روز افزایش می یابد که قابل چشم پوشی نیست.

زنگنه با تاکید بر این که افزایش ظرفیت تولید در میدانهای غرب کارون با فرض ادامه تحریمها خواهد بود، تصریح کرد: در صورت برداشته شدن تحریمها توسعه میدانهای غرب کارون با سرعت بیشتر و قیمت ارزانتر انجام می شود، اما ادامه تحریمها به معنای توقف نیست و کار با قدرت ادامه می یابد.

وزیر نفت با اشاره به این که ظرفیت تولید گاز پارسال ١٢٠ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است، درباره برنامه امسال بخش گاز گفت: تلاش این است ظرفیت تولید گاز در هفت فاز اولویت نخست تثبیت شود و مقداری هم از فازهای تازه وارد مدار تولید شود تا ظرفیت تولید از میدان مشترک پارس جنوبی افزایش یابد.

وی همچنین در ادامه با بیان این که هم اکنون حدود ٨٨ درصد جمعیت و صنایع کشور تحت پوشش شبکه گاز هستند از افزایش گازرسانی تا پایان امسال گفت و افزود: طبق برنامه ای که پارسال در شورای اقتصاد تصویب شد قرار است ظرف دو سال و نیم تا ٣ سال آینده ٢ میلیون و ٥٠٠ هزار خانوار در روستاها و شهرهای کوچک از نعمت گاز بهره مند شوند.

زنگنه با اشاره به این که امسال سال مهمی برای گازرسانی در کشور است، تصریح کرد: قرار است ٤٥ درصد کار گازرسانی امسال انجام شود؛ یعنی از ١٣ تا ١٤ هزار میلیارد تومانی که برای این موضوع نیاز است و تصویب هم شد، امیدوارم امسال ٦ هزار میلیارد تومان برای گازرسانی به شهرها و روستاهای کوچک اختصاص یابد و حدود یک میلیون خانوار در سال ٩٤ از نعمت گاز بهره مند شوند.

وی با بیان این که کار عملیاتی گازرسانی به سیستان و بلوچستان چند ماه آینده  به طور رسمی آغاز می شود، درباره برنامه صادرت گاز در سال ٩٤ نیز گفت: صادرات گاز به عراق یکی از کارهای بزرگی است که امسال انجام مي شود.


افزایش خوراک پتروشیمی در سال ٩٤

وی تامین کافی خوراک پتروشیمی را یکی از برنامه های پتروشیمی در سال ٩٤ عنوان کرد و گفت: با وارد مدار شدن بخشهای جداسازی اتان فازهای ١٥، ١٦ و ١٧ در سال ٩٤، یک میلیون تن تولید اتان کشور اضافه می شود؛ البته امسال ظرفیت اتان یک میلیون و ٥٠٠ هزار تن افزایش می یابد.

وزیر نفت با بیان این که سه طرح مهم تامین خوراک پتروشیمی امسال فعال می شود، درباره این طرحها گفت: عملیات اجرایی طرح استحصال اتان پالایشگاه پارسیان چندی پیش و همزمان با سفر رئیس جمهوری به استان فارس به صورت ویدئو کنفرانس آغاز شد. همچنین در همین ماه، طرح عظیم پالایشگاه بیدبلند دوم با هزینه سه میلیارد دلار آغاز می شود.

زنگنه طرح جداسازی اتان و مولکوهای سنگین تر از گاز فاز ١٢ پارس جنوبی با هزینه یک میلیارد دلاری را یکی دیگر از طرحها عنوان کرد که امسال آغاز می شود و افزود: باید تلاش شود طرح ان جی ال ٣١٠٠  که در دهلران قرار دارد فعالتر شود و این طرح خوراک پتروشیمی دهلران را تامین می کند.

به گفته وزیر نفت، همه این طرحها تامین کننده خوراک پتروشیمی ها خواهند بود

وی همچنین با بیان این که پارسال هفت میلیارد دلار از طریق کارهای ارزی (فاینانس خارجی) در طرحهای پتروشیمی نهایی شد، افزود: این طرحها که شامل واحدهای مختلف متانول و اوره است باید ظرف چهار سال آینده وارد مدار شود.


کلنگ اجرایی سیراف خردادماه به زمین زده می شود

وزیر نفت همچنین بخش دیگری از برنامه امسال این وزارتخانه را مربوط به بخش پالایش عنوان کرد و گفت:  امیدواریم فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت ١٢٠ هزار بشکه در روز نیمه دوم امسال وارد مدار تولید می شود.

وی از پالایشگاههای ٤٨٠ هزار بشکه ای سیراف (هشت پالایشگاه ٦٠ هزار بشکه ای) به عنوان یکی  دیگر از طرحهای عظیم بخش پالایش که قرار است کلنگ اجرایی آن خردادماه به زمین زده شود، نام برد و تصریح کرد: همچنین ساخت پالایشگاه دوم فارس با ظرفیت ١٢٠ هزار بشکه در روز در سفر رئیس جمهوری به این استان آغاز شد که در کنار پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه، ظرفیت پالایشی کشور را به سه میلیون بشکه در روز می رساند و جهشی در تولید فرآورده های نفتی بوجود آورده به نحوی که دیگر نیازی به واردات بنزین نیست و مشکل کمی و کیفی ما نیز حل می شود.

زنگنه همچنین با بیان این که اقدامهای که در زمینه بهبود کیفیت بنزین و فرآورده ها بخصوص شهرهای بزرگ انجام شده ادامه می یابد، درباره برنامه وزارت نفت برای افزایش صادرات نفت نیز گفت: انشاء ا.. با برداشته شدن تحریمها تولید و صادرات نفت کشور را افزایش دهیم.


اقتصاد مقاومتی اقتصادی درونزا و برونگراست

وزیر نفت درباره تعریف خود از اقتصاد مقاومتی در نفت و نگاه وزارت نفت به این موضوع تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی آن گونه که من می دانم یک اقتصاد درونزا و برونگراست یعنی قدرت درونزا برای ما ایجاد می کند، اما برونگراست و نمی خواهد کشور را منزوی کند و می خواهد با دنیا تعامل داشته باشد.

زنگنه ادامه داد: آنچه از اقتصاد مقاومتی به وزارت نفت برمی گردد شامل افزایش ذخایر راهبردی نفت وگاز کشور به منظور اثرگذاری در بازار جهانی و تأکید بر حفظ و توسعه ظرفیتهای تولید بویژه در میدانهای مشترک، افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، توسعه تولید کالاهای دارای بازدهی بهینه و بالا بردن تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی با تأکید بر برداشت صیانتی از منابع و همچنین مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گازمی شود.

وی با بیان این که در برخی از بخشها توانستیم خوب عمل کنیم، اما در برخی بخشها نیازمند بالا بردن توانمندی ملی هستیم، افزود: به اعتقاد من مهمترین کاری که در این بخش باید انجام شود مدیریت پروژه است که باید از سوی شرکتهای بزرگ مثل پتروپارس و اویک انجام شود. درواقع این شرکتها خودشان نمی آیند حفاری کنند یا پالایشگاه بسازند بلکه باید تنها مدیریت کنند.

وزیر نفت افزود: البته این یک بخش از کار است باید شرکتهای توانمند مهندسی و ساخت که شرکتهای خارجی به آن EPC می گویند داشته باشیم؛ که البته داریم اما باید بزرگتر شوند و در سطح منطقه فعال شوند.


ساخت ١٠ قلم کالا کار اصلی ما در عرصه ساخت است

زنگنه سپس به بخش ساخت تجهیزات اشاره کرد و آن را به دو بخش مستقل و سیستمی تقسیم کرد و گفت: بخشهای مستقل مانند شیرآلات یا تجهیزات درون چاهی، لوله های درون چاهی، کمپرسور، توربین، پمپهای درون چاهی و ... است که آن را به ١٠ قلم اصلی کالای مورد نیاز صنعت نفت تقسیم کردیم و عزم ما در نفت این است که امسال کارهای قراردادهای آن برای ساخت داخل تمام شود.

وزیر نفت با بیان این که با انعقاد قرارداد ساخت ١٠ قلم کالا به اندازه کافی سازندگان داخلی کار برای انجام خواهد داشت، تصریح کرد: عملیات اجرایی ساخت این تجهیزات ظرف ٥ الی ٦ ماه آینده آغاز می شود؛ حتی اگر بعد از تحریم، شرکتهای خارجی وارد ایران شوند ما ساخت تجهیزات از سوی سازندگان داخلی را رها نمی کنیم ضمن این که باید توجه ویژه ای به کیفیت محصولات صورت گیرد.

وی سپس به بخش سیمستها درصنعت نفت اشاره کرد و افزود: بخشی از سیستمها در صنعت نفت مثل گوگرزدایی، واحدهای نمکزدایی و ... سیستم های مورد نیاز صنعت نفت است که همیشه آن را پیگیری می کنیم و باید ساخت آن از سوی سازندگان داخلی تقویت شود.

وزیر نفت سپس به دستور العملی که پس از نمایشگاه نوزدهم نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ابلاغ شد اشاره کرد و گفت: این دستورالعمل دو نکته مثبت برای سازندگان داشت؛ نخست آن که، شرایط مناقصه برای شرکتهای داخلی و خارجی یکسان شد و دوم آن که قیمت تجهیزات ساخته شده از سوی سازندگان داخلی در کارخانه محاسبه شود و قیمت تجهیزات خارجی بعد از گمرک و با احتساب هزینه گمرک و حمل محاسبه شود.

زنگنه افزود: ساخت ١٠ قلم کالای نفت اصلی ترین کار ما در عرصه ساخت است که به صورت جدی آن را پیگیری می کنیم.

منبع:شانا

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید