در ٢ ماه نخست امسال صورت گرفت

صادرات ٥٤٢ هزار تن محصول پتروشیمی به ارزش ٣٥٢ میلیون دلار

(دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴) ۱۸:۱۴

شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران میزان صادرات کلی خود را از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت ماه، ٥٤٢ هزار تن و به ارزش ٣٥٢ میلیون دلار اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، بیشترین محصول صادر شده در این مدت، به ترتیب برشهای سنگین با ١١٦ هزار تن، پارازایلن با ١٠٤ هزار تن و گاز مایع (بوتان و پروپان)، به میزان ٨٩  هزار تن بوده است.

همچنین در همین مدت استایرن چهار هزار تن، سود ٢٣ هزار تن ، پلی اتیلن سنگین بادی هفت هزار تن ، پلی اتیلن سنگین فیلم ٦ هزار تن، بنزن  ٢١ هزار تن، پلی وینیل کلراید پی وی سی  ١٢ هزار تن تولید و صادر شده است.

اتیلن دی آلراید، اورتوزایلین، آلکیل بنزن، گرید الیاف پلی اتیلن ترفتالات، اسید ترفتالیک، پلی اتیلن سنگین تزریقی، ایزوسیانات، پلی اتیلن ضایعاتی، آلکیلات سنگین، گرید بطری پلی اتیلن ترفتالات، سی اف او (C.F.O)، اپوآسی رزین جامد از دیگر محصولات صادراتی شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران بوده است.

بر اساس این گزارش، با وارد مدار شدن کامل فازهای ١٥، ١٦ و ١٧، ١٨ پارس جنوبی تا پایان امسال و مناسب بودن درجه هوا در فصل (که منجر به کمبود اتان نشود)، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی تا پایان امسال افزایش می یابد، این افزایش تولید می تواند تا دو میلیارد دلار در سال برای کشور درآمد ارزی به همراه داشته باشد.

بر پایه این گزارش در شرایطی که وضع اقتصادی کشور همچنان در رکود تورمی به سر می‌برد و هدف اصلی وزارت نفت پرهیز از خام‌فروشی فرآورده‌های نفتی است، محصولات پتروشیمی و درآمد حاصل از فروش آن می‌تواند چرخه اشتغالزایی و تولید را به گردش درآورده و اقتصاد کشور را به طور قابل توجهی از رکود تورمی دور کند.

با به پایان رساندن حدود ٦٠ طرح نیمه تمام باقیمانده از دولتهای گذشته که ١٠ تا ٩٠ درصد پیشرفت دارند، می توان ظرفیت کنونی تولید سالانه محصولات پتروشیمی را به ١٢٠ میلیون تن در سال افزایش داد؛ همچنین با اجرای ٣٦ طرح تازه که به ٤١ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد، ظرفیت تولید سالانه از ١٨٠ میلیون تن در سال فراتر خواهد رفت.

این در حالی است که این صنعت سوده علاوه بر نیاز به خوراک مناسب، برای توسعه بیشتر و بهره‌برداری کلان نیاز به سرمایه‌گذاری در بخشهای مختلف تجهیزاتی و تاسیساتی دارد که البته با تکمیل واحدهای مختلف خود در کوتاهترین زمان ممکن به جبران سرمایه می‌پردازد؛ به این ترتیب علاوه بر کسب ارزش افزوده حاصل از فروش محصولات آن، سرمایه تزریق شده به زیرساختهای خود را نیز جبران می‌کند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید