یشرفت 98درصدی بخش دریایی فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی

(سه شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴) ۱۰:۲۹

مدیر طرح فراساحل توسعه فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی در شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران از پیشرفت ٩٨ درصدی بخش دریایی این فاز خبر داد.

  • به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس ، آرش کوهلی ا بیان این‌که اجرای فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی از ١٢ سال پیش کلید خورد و قرارداد آن در نیمه دوم سال ٨٥ نهایی شد، تصریح کرد: بهره‌برداری از فازهای ١٥ و ١٦ به دلیل قرارگیری در فازهای مرزی همیشه جز اولویتها بوده است.  

    وی با بیان این‌که در دولت یازدهم توجه خاصی به پایان کار و راه‌اندازی پروژه‌های پارس جنوبی صورت گرفت، درباره پیشرفت بخش دریایی فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی تا سال ٩١، افزود: بخش سکوهای این فازها تا این سال ٧٠ درصد پیشرفت داشته‌اند؛ ضمن این‌که در سالهای ٨٨ تا ٩٠ ، عملیات لوله‌گذاری فازهای ١٥ و ١٦ به پایان رسید، در سال ٩٣ نیزسکوها راه‌اندازی و نصب شد. 

    کوهلی پیشرفت بخش دریایی فازهای ١٥ و ١٦ را ٩٨ درصد اعلام کرد و افزود: دو درصد باقیمانده نیز مربوط به تهیه اسناد و مدارک برای تحویل به کارفرماست. 

    مدیر طرح فراساحل توسعه فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی در شرکت تاسیسات دریایی درباره مشخصات بخش فراساحل این فازها،گفت: فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی دارای دو عرشه و هریک دو رشته خط لوله است که خط ٣٢ اینچ برای انتقال گاز ترش از سکو به خشکی و خط ٤ اینچ برای انتقال گلایکول از خشکی به دریا در نظر گرفته شده است.

    به گفته کوهلی، ظرفیت سکوها یک میلیارد فوت مکعب است که در فاصله ١١٠ کیلومتری از ساحل قرار گرفته‌اند و محصولات تولیدی از این فاز شامل یک میلیارد فوت مکعب گاز، میعانات، اتان، پروپان و گوگرد خواهد بود.  

    وی با بیان این‌که بخش دریایی فازهای ١٥ و ١٦ توسط کنسرسیومی از شرکت صف برای ساخت سکو و جکت فاز ١٥ و شرکت ایزوایکو برای ساخت سکو و جکت فاز ١٦ با راهبری شرکت تاسیسات دریایی به همراه بخش خطوط لوله و حمل و نصب سکوها، اجرا شد، حجم کلی پروژه فراساحل را غیر از خطوط  لوله ١٦ هزار و ٧٠٠ تن اعلام کرد و گفت: ١٨ قلم کالا شامل ٦ هزار و ٤٠٠ تن جکت، ٥ هزار و ٤٠٠ تن سکو و ٤ هزار و ٩٠٠ تن شامل متعلقات و فلر بوسیله شرکت تاسیسات دریایی در دریا نصب شد. 

    مجری طرح توسعه فازهای ١٥ و ١٦ در شرکت تاسیسات دریایی با اشاره به عملیات قرار گرفتن سکو بر روی جکت که در طول ٤٠ دقیقه انجام شد، افزود: انجام این کار یک رکورد محسوب می‌شود، زیرا در مواقع عادی عملیات نصب در دریا حدود ١٠ ساعت و گاهی تا ٤٨ ساعت زمان می‌برد. 

    وی با بیان این‌که بلند کردن و قرار دادن سکویی با وزن ٢٧٠٠ تن و ابعاد ٣٠ متر در ٣٠ متر کاری ساده‌ نیست، افزود: با این حال توانمندی این شرکت ایرانی و متخصصانش در انجام این کار سبب شده چنین عملیاتی چندان هم مشکل به نظر نیاید.

    کوهلی گفت: معمولا نصب عرشه و لوله‌گذاری دریایی، در دنیا به وسیله شرکتهای معدودی انجام می‌شود. با این حال، انجام این کار به قدری در ایران توسط این شرکت عادی شده که امروز دیگر کسی در مورد انجام و کیفیت عملیات شک نمی‌کند و به اطمینان رسیده‌اند، بلکه همه به دنبال کسب رکوردهای بهتر در زمان نصب هستند. 

    وی افزود: برای نصب سکوها و متعلقات فازهای ١٥ و ١٦ در مجموع ٣١٠ هزار نفر ساعت نیرو در بازه زمانی کوتاهی مشارکت داشتند و برای انجام تعهدات تاسیسات دریایی، خطوط لوله دریا، نصب و نظارت حدود سه میلیون نفر ساعت کار انجام شده که این هم یک رکورد محسوب می‌شود، زیرا در حین انجام این فعالیتها هیچ حادثه منتهی به جرح یا خسارت نداشتیم. 

    مجری طرح توسعه فازهای ١٥ و ١٦ در شرکت تاسیسات دریایی حجم فعالیت انجام شده در قسمت خطوط لوله، مهندسی، تامین کالا و مجموع کاری که در دریا صورت گرفته را به ترتیب ٣٣٠ هزار نفر ساعت، ١٨٥ هزار نفر ساعت، ١٤٠ هزار نفر ساعت و یک میلیون و ٧٠٠ هزار نفر ساعت اعلام کرد و گفت: در قسمت سکوها ٥ میلیون نفر ساعت و هوک آپ و راه اندازی ٢٢٠ هزار نفر ساعت فعالیت کرده‌اند. 

    کوهلی حوادث رخ داده در خطوط لوله فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی را حوادث غیرقابل پیش بینی مانند برخورد لنگر با خطوط لوله و تحریمها اعلام کرد و افزود:‌ در هرحال اتفاقهایی از این دست، بخشی از ریسک پروژه بوده و وقوع آنها غیرقابل پیش بینی هستند و ناشی از ضعف یا عملکرد پیمانکار نیستند که با مدیریت کارفرمایان طرح از حجم بالقوه ریسک این خسارات بسیار کاسته شد و جلوگیری به عمل آمد و به نحو بسیار خوبی برطرف شد.

    وی با بیان این‌که در طول دوسال گذشته، سرعت اجرای کار که می‌توان گفت که بخش پایانی و مهم کار بوده افزایش قابل ملاحظه‌ای یافت، ادامه داد: این در حالی است که همین مجموعه فراساحلی توانست کاری را که در مدت ٦ سال با موانع متعددی روبرو بود، در عرض دوسال انجام دهد که همه اینها حاکی از مدیریت بر روی کار و رفع مشکلات و نواقص در حین اجرای کار است. 

    مدیر طرح فراساحل توسعه فازهای ١٥ و ١٦ در شرکت تاسیسات دریایی گفت: با اولویت بندی فازهای پارس جنوبی در وزارت نفت، مجموعه نفت از کارفرما گرفته تا پیمانکار با هدایت کارفرمای طرح، بسیج شدند تا این پروژه به سرانجام برسد. 

    وی گفت: مدیریت پروژه با توجه به کمبود منابع مالی در ساخت و راه‌اندازی بخش فراساحل فازهای ١٥ و ١٦ سبب کسب رکوردهای قابل ملاحظه‌ای در این فازها شد، به نحوی که پیش از آن برای نصب و راه‌اندازی معمولا یک بازه زمانی یک و نیم سال صرف می‌شد، در حالی که این بار سکوها در یک بازه زمانی پنج ماهه نصب و راه اندازی شدند. 

    کوهلی با بیان این که حدود ٦٠ درصد حجم کار در بخش دریا مربوط به تامین کالاست، افزود: در حدود ٥٠ درصد کالاهای تامین شده در بخش فراساحل از داخل کشور تامین شده است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید