نصب اولین سکوی تولید گاز فاز 19 پارس جنوبی

(سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴) ۱۵:۵۳

با نصب اولین سازه دریایی گاز فاز 19 پارس جنوبی، زمینه برداشت 500 میلیون فوت مکعب از منابع گازی این حوزه مخزنی مشترک با قطر در آبهای خلیج فارس فراهم شد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس ، مجری طرح توسعه این فاز با اعلام این خبر گفت: پس از اجرای موفقیت آمیز عملیات بارگیری و انتقال سکوی 19C این طرح ، مراحل نصب اولین سکوی تولیدی این فاز مطابق برنامه ریزی انجام شده پس از عبور از شرایط متغیر آب و هوایی این حوزه، امروز (سه شنبه 26آبان) توسط کشتی نصاب ایرانی اوشنیک (oceanic (5000 به انجام رسید .
مهندس حمیدرضا مسعودی با بیان اینکه این سکو، اولین سکوی نصب شدۀ طرح های توسعه ای جدید پارس جنوبی است، افزود: سکوی 19C وزنی معادل 2700 تن را دارا است که در مدت 68 ماه و در بازه زمانی محدودتری نسبت به سایر طرح های پارس جنوبی ساخته و نصب می شود .
به گفته وی، با ساخت و نصب این سکو، تولید گاز از سکوی SPD2 ( سکوی اقماری SPD19C) فاز 19پارس جنوبی به میزان 500 میلیون فوت مکعب تا زمستان سال جاری آغاز خواهد شد .
مجری طرح توسعه فاز 19 همچنین پیشرفت ساخت سکوی نخست نصب شده این فاز را معادل 95 درصد برشمرد و بیان داشت: 5 درصد فعالیت های باقی ماندۀ ساخت و تکمیل این سکو، در موقعیت نصب و در دریا انجام می شود.
مسعودی با اشاره به پیشرفت عملیات پیش راه اندازی 50 درصدی سکوی 19C ادامه داد: برنامه ریزی های عمده جهت تکمیل این سکو انجام شده که با تامین اقلام وکالاهای سطح خرد باقیمانده طی ماههای آینده، راه اندازی نهایی این سازه دریایی تا پایان سال جاری و یا تا خرداد ماه سال آینده انجام خواهد گرفت .
وی گفت: همزمان با آغاز تولید از بخش اقماری این فاز، مراحل را ه اندازی نهایی سکوی SPD19C انجام می شود .
سکوی اقماری و اصلی بخش C فاز 19 پارس جنوبی هریک به ظرفیت 500 میلیون فوت مکعب طراحی شده که با بهره برداری نهایی این دو بخش ، ظرفیت تولید گاز کشور تا ابتدای سال آینده به میزان یک میلیارد فوت مکعب ارتقا خواهد یافت .
به گفته مسعودی با تجربه موفق کارفرما و پیمانکار در نصب و راه اندازی بخش فراساحل طرح های اولویت دار پارس جنوبی در سال گذشته این امکان فراهم شد تا با طراحی برنامه ای جامع و با بهر ه گیری از توان و خودباوری موجود در این دو حوزه ، مدیریت عوامل انسانی و فرایند تامین تجهیزات به شکل منسجم تری انجام گرفته و زمان نصب این سکو در مقایسه با سایر طرح ها کاهش یابد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید