وزیر نفت تشریح کرد؛

برنامه وزارت نفت برای توسعه فازهای پارس جنوبی در دولت تدبیر و امید

(سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴) ۱۶:۳۰

وزیر نفت در نشست با خبرنگاران از عزم وزارت نفت رای راه اندازی تمام فازهای پارس جنوبی به استثنای فاز14 تا پایان دولت تدبیر و امید خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی منطقه ویژه پارس، بیژن زنگنه در نشست با خبرنگاران با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای توسعه فازهای پارس جنوبی، اظهار داشت: فازهای 15 و 16 پارس جنوبی تکمیل شده است و آماده افتتاح رسمی است.
وی به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای افتتاح فاز 17 پارس جنوبی تا پایان امسال اشاره کرد و افزود:برنامه ما این است که به جز فاز ١٤ باقی فازهای پارس جنوبی تا پایان این دولت به بهره برداری برسند و به این ترتیب ظرفیت تولید گاز ایران به بیش از یک میلیارد مترمکعب در روز افزایش یابد.

زنگنه از تلاش برای افزایش میزان صادرات گاز ایران خبر داد و افزود: با توجه به اینکه صادرات گاز به کشورهای همسایه صرفه اقتصادی بیشتری دارد، صدور گاز به کشورهای همسایه در اولویت ما قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس برسی‌های صورت گرفته صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله گزینه مناسبی نیست، اضافه کرد: ایران از صادرات گاز به عراق، به ویژه کردستان عراق، افغانستان و کشورهای جنوب خلیج فارس استقبال می کند.
وزیر نفت صادرات نفت با روش ال‌ان‌جی را به عنوان یکی از اولویت‌های ایران در بازار آسیا عنوان کرد و افزود: راه‌اندازی پروژه‌های ال‌ان‌جی ایران با بهره مندی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در دستور کار قرار دارد.
زنگنه به برنامه‌های سومین اجلاس سران و هفدهمین نشست وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز اشاره کرد و اظهار داشت: اجلاس سران کشورهای عضو و ناظر جی یی سی اف یکشنبه اول آذرماه با حضور تعدادی از مهمان به ریاست رئیس جمهوری کشورمان تشکیل می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات، به عنوان ١٢ عضو اصلی این مجمع جهانی و هلند، نروژ، عراق و عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز هستند.
وزیر نفت با اشاره به قطعی‌شدن حضور روسای جمهوری کشورهای بولیوی، روسیه، گینه استوایی، نیجریه، ونزوئلا و عراق و نخست وزیر الجزایر در این اجلاس، افزود: رئیس جمهوری ترکمنستان نیز به عنوان مهمان در این اجلاس حضور خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه در نخستین اجلاس جی یی سی اف در قطر چهار رئیس کشور و در اجلاس دوم در روسیه ٦ رئیس کشور حضور داشتند، تاکنون حضور 9 رئیس کشور برای اجلاس سوم در ایران قطعی شده است.
زنگنه در ارتباط با گازرسانی به نقاط مختلف کشور نیز گفت: نزدیک ٩٠ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه های گازرسانی قرار دارد و تلاش برای گازرسانی به دیگر نقاط در حال انجام است.
وی از آمادگی برای صادرات گاز ایران به عراق خبر داد و اضافه کرد: با اجرایی شدن صادرات گاز به این کشور از دو طریق نفت شهر و بصره در مجموع روزانه بیش از ٥٠ میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر می‌شود.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید