تولید گاز از فاز ١٧ پارس جنوبی شروع شد

(چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴) ۱۴:۴۲

با انجام عملیات تکمیلی حفاری و راه اندازی سکوی ١٧A ، تولید گاز این سکو با ظرفیت تولید روزانه ١٠ میلیون مترمکعب از روز گذشته آغاز شد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس‏، حسن بویری، مجری فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی با اعلام این خبر گفت: نخستین سکوی فاز ١٧ حوزه مشترک پارس جنوبی پس از تکمیل مراحل نصب، آماده سازی تجهیزات و عملیات راه‌اندازی از روز گذشته (سه شنبه، ٢٦ آبانماه) با تولید روزانه ١٠ میلیون مترمکعب به بهره برداری رسید.
بویری افزود: با تحقق بهره‌برداری از این بخش مخزنی و براساس برنامه‌ر‌یزیهای انجام شده برای نهایی سازی سرویسهای دریایی مرتبط با این فاز، میزان تولید از سکوی ١٧A طی ١٠ روز آینده به ١٥ میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت.
به گفته وی، مراحل انتقال گاز استحصالی این فاز به بخش خشکی آغاز شده است که با اجرای عملیات جداسازی میعانات گازی، رطوبت گیری و شیرین سازی ، گاز تولیدی پالایشگاه برای تامین مصارف داخلی به خط لوله هفتم سراسری گاز کشور منتقل خواهد شد.
مجری فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی گفت: سکوی ١٧A با توجه به فرارسیدن فصل سرما و نیاز کشور به سوخت زمستانی و همسو با  تامین تقاضای بخش خانگی و تجاری و تاسیسات صنعتی راه‌اندازی شده است.
 ردیفهای یکم و دوم فازهای ١٧ و ١٨ از دیماه سال گذشته تاکنون گاز فازهای ٦ ، ٧ و ٨ پارس جنوبی در مدار تولید و بهره‌برداری قرار گرفت؛ همچنین با تولید از سکوی  ١٨A‌، روزانه ١٥ میلیون مترمکعب از تولیدات این بخش مخزنی برای راه‌اندازی پالایشگاه فازهای ١٥ و ١٦ در اختیار این طرح قرار گرفته است.
بویری افزود: با دستیابی به تولید جدید در سکوی ١٧A ، ظرفیت تصفیه و شیرین سازی گاز پالایشگاه فازهای ١٧ و ١٨ تا پایان آذرماه به ٤٠ میلیون متر مکعب در روز افزایش خواهد یافت.
وی همچنین با اشاره به تلاشهای انجام شده در این پروژه در زمینه داخلی‌سازی و بهره‌گیری از توانمندیهای ملی عنوان کرد: بیش از ٩٠ درصد از اجرای بخش مهندسی ، ٦٥ درصد از تامین کالاهای مورد نیاز و صددرصد مراحل ساخت و اجرای این پروژه از سوی شرکتها و متخصصان ایرانی صورت گرفته است که دستاوردی جدید در ساخت پالایشگاههای ملی محسوب می شود.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید