وزیر نفت اعلام کرد:

سفر روسای جمهور 10 کشور بزرگ گازخیز جهان به تهران

(شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴) ۱۲:۲۱

وزیر نفت با اشاره به تدوین پیش نویس بیانیه اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، گفت: هفته جاری روسای جمهور 10 کشور بزرگ گازخیز جهان به تهران سفر می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس،بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران امروز در مراسم آغاز به کار نشست فوق العاده مجمع کشورهای صادرکننده گاز با بیان این که موضوع اصلی نشست فوق العاده وزرا بحث و بررسی در مورد دستور کار و بیانیه سومین نشست گازی سران GECF است، گفت: بر اساس تصمیمات نشست های وزرای GECF قرار است نشست سران در تهران برگزار شود.

وزیر نفت با اعلام این که در دیدار نشست گروه بلندپایه، پیش نویس بیانیه سومین نشست سران آماده شد، تصریح کرد: این متن برای تایید نهایی به نشست فوق العاده وزیران ارائه شد.

رئیس نشست فوق العاده مجمع کشورهای صادرکننده گاز با اعلام این که یکی از ویژگی های اصلی سومین نشست گازی سران تعداد وزرا و مقام های دولتی است که در آن شرکت کرده اند که نشانگر اهمیتی است که دولت ها برای این موضوع قائل هستند، اظهار کرد: به عنوان میزبان سومین نشست سران، جمهوری اسلامی ایران مفتخر به میزبانی از ٩ تن از سران کشورهای عضو مجمع به همراه رئیس جمهوری ترکمنستان است که حضور ایشان سطح برگزاری این نشست را بسیار ارتقا داده است.

این عضو کابینه دولت، افزود: بدون شک این نشست زمینه را برای تبادل نظر، همکاری های هرچه بیشتر و همگرایی میان اعضای فعلی مجمع و نیز تشویق دیگر دولت ها برای پیوستن به GECF هموار می کند.

وی با یادآوری این که موضوع اصلی نشست فوق العاده وزیران، تأیید پیش نویس بیانیه ای است که نمایندگان ما در گروه بلندپایه آن را نهایی کرده اند، تبیین کرد: دو اصل مقرر شده در بیانیه های مربوط به دو نشست سران قبلی که مربوط می شود به حقوق حاکمیت کشورهای عضو GECF بر منابع انرژی خود و تقویت سیاست های همکاری و هماهنگی میان اعضا و غیره در این بیانیه هم در نظر گرفته شده است.

وزیر نفت با بیان این که سال ٢٠١٥ از نظر مباحث مربوط به تغییرات آب و هوا سالی بی سابقه و منحصر به فرد بود و همچنین نشست زیست محیطی کاپ نیز قرار است هفته آینده در پاریس برگزار شود، تبیین کرد: از آنجا که گاز طبیعی نعمتی ویژه است که می تواند کمک شایانی به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کند و این موضوع در بیانیه سران در نظر گرفته شده است. بنابر این، پیشنهاد شده است که پیام GECF در سومین اجلاس کاپ هم قرائت شود.

زنگنه در پایان خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهمی که در این بیانیه بر آن تأکید شده است نقش همکاری و هماهنگی میان کشورهای عضو GECF با هدف سرمایه گذاری های مشترک و تقویت همکاری های کشورهای عضو است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید