پیام جی‌یی‌سی‌اف به نشست کاپ ٢١

گاز پاکترین و کارآمدترین سوخت برای توسعه پایدار است

(سه شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴) ۱۰:۰۲

مجمع کشورهای صادرکننده گاز با ارسال پیامی به نشست بررسی تغییرات آب وهوایی که در پاریس برگزار می‌شود، با بیان این که اعضای این مجمع برای تامین سوخت پاک در موقعیت بی همتایی قرار دارند تصریح کرد: گاز طبیعی می‌تواند گذار جهان را به عصر استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر تسهیل کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، همزمان با برگزاری سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز ( جی یی سی اف) که با حضور سران ٩ کشور در محل سالن اجلاس سران برگزار می‌شود، اعضای این مجمع روز دوشنبه‌ ( ٢ آذرماه) با ارسال پیامی به نشست آتی کاپ ٢١ ( بررسی تغییرات آب وهوایی) که هفته آینده در پاریس برگزار می‌شود، گاز را پاکترین و کارآمدترین سوخت برای توسعه عنوان کردند.
متن پیام به این شرح است: 
مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) اهمیت چالشهای ناشی از تغییرات آب و هوایی و گرم شدن  کره زمین را به رسمیت می‌شناسد و نگرانی خود را  در ارتباط با این پدیده‌های زیست محیطی  ابراز می‌دارد. 
همزمان با افزایش نگرانیهای زیست محیطی جامعه جهانی و مهیا شدن آن برای کاهش آلودگیهای ناشی از گازهای گلخانه‌ای، چالشی که هنوز باید با آن مقابله کرد، همانا عبارت است از نحوه نیل به اهداف توسعه پایدار (اس‌دی‌جی). وظیفه خطیر نیل به توسعه اقتصادی و در همان حال پرداختن مسئولانه به نگرانیهای زیست محیطی، اقدام توازن بخشی است که نیل به آن تنها در گرو اتخاذ اقدامات عملی و همکاریهای جهانی است.  
 واضح است که سوختهای فسیلی در حال حاضر بیش از ٨٠ درصد انرژی اقتصاد جهانی را تامین می‌کند و این روند در آینده قابل پیش بینی ادامه خواهد یافت. این در حالی است که سهم انرژیهای تجدیدپذیر در سبد انرژی جهانی در سال ٢٠٤٠ به ٢٠ درصد خواهد رسید، از این رو، سوختهای فسیلی، بویژه گاز، هنوز هم نقش حیاتی در بازارهای انرژی جهانی ایفا خواهند کرد.
گاز طبیعی به عنوان پاکترین سوخت در میان همه انرژیهای فسیلی که تاکنون شناخته شده‌اند، برای تامین بخش عمده نیازهای انرژی جهانی در دهه‌های پیش رو، در موقعیت بی‌همتایی قرار دارد. گاز طبیعی سوختی است با کاربردهای گوناگون، پاک، مقرون به صرفه و کارآمد که می‌تواند در بخشهای صنعتی، مسکونی و تجاری و نیز برای تولید برق به کار رود. به این ترتیب، گاز طبیعی می‌تواند گذار جهان را به عصر استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و به عنوان جایگزین سوختهای آلاینده مانند زغالسنگ، که هم‌اکنون بسیار مورد استفاده است، تسهیل کند.
بیانیه سومین نشست سران جی یی سی اف همچنین بر نقش گاز طبیعی به عنوان سوخت مطلوب در سبد انرژی جهانی که می‌تواند به نیل به اهداف چارچوب توسعه پایدار کمک کند، تاکید می‌ورزد.
واقعیت این است که کشورهای عضو جی‌یی‌سی‌اف درحال حاضر حدود ٦٠ درصد ذخایر گاز جهانی را در اختیار دارند و برای عرضه سوخت پاک و امن به میزان کافی به منظور تامین نیازهای پیوسته رو به رشد انرژی جهانی، در موقعیت بی‌همتایی قرار دارند. با این وجود، توسعه منابع گاز طبیعی را بدون سرمایه‌گذاری کافی و امن، بویژه در بخش بالادستی، نمی‌توان تضمین کرد.
 صنعت گاز طبیعی سرمایه‌بر است و نیازمند جریان باثبات عواید به منظور تضمین بقای آن است. از این رو، امنیت عرضه در شرائط بی‌ثبات و آکنده از ابهام، و در حالی که سرمایه‌گذاران در مورد بازگشت سرمایه‌شان مطمئن نیستند، تحقق یافتنی نیست. 
توافقهای درازمدت و قیمتهای معقول در حفظ امنیت عرضه نقش اساسی ایفا می‌کنند و برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان گاز طبیعی اهمیت اساسی دارند.
 در پایان، یادآور می‌شود: به منظور اتخاذ سیاستها و ساز و کارهای مناسب برای تسریع در ارتقای جایگاه گاز طبیعی در برابر سوختهای آلاینده، تلاشهای جمعی ضروری است.  
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید