نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس :

کاهش قیمت نفت ماندگار نیست

(جمعه ۴ دی ۱۳۹۴) ۱۳:۲۴

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید دارد اگرچه کاهش قیمت نفت در کوتاه مدت آثار بودجه‌ای را بر کشور تحمیل می کند اما می‌تواند فرصتی را برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور فراهم کند

محمدرضا پورابراهیمی  نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار pseez با اشاره به کاهش شدید قیمت نفت جهانی، گفت: هرچند کاهش قیمت نفت برای صادرکنندگانی از جمله ایران که بخشی از درآمدهایش به فروش نفت متکی است یک وضعیت نامطلوب محسوب می‌شود اما می‌توان از جنبه مثبت نیز به آن نگاه کرد. معتقدم این مساله یک فرصت خوب برای ایران است تا به سمت رویکرد سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز کشور حرکت کند و نگاه خود در این بخش را تقویت کند.

سیکل کاهش یا افزایش قیمت نفت طبیعی است
وی با بیان اینکه رکود فقط در نفت خلاصه نمی‌شود، تصریح کرد: کاهش یا افزایش قیمت نفت یا به عبارتی سیکل رونق و رکود در دنیا یک امر طبیعی است و بارها هم اتفاق افتاده است. در حال حاضر فقط  نفت نیست که با افت قیمت مواجه شده، قیمت فولاد و مس بیش از 50 درصد کاهش  داشته، طلا هم میزان قابل توجهی کاهش یافته است. به عبارتی این کاهش  کالاهای جهانی از قبیل نفت، آهن، مس و ... در رابطه با یک رکود جهانی در حال رخ دادن است. 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: وقتی قیمت نفت در دنیا کاهش پیدا می‌کند به موازات آن سرمایه گذاری در این حوزه هم به شدت کاهش پیدا می‌کند دلیلش هم این است که دسترسی به حوزه‌های نفتی در قیمت‌های بالا مقرون به صرفه است اما در قیمت‌های نفتی پایین به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست. البته این امر دائمی و همیشگی نیست و در یک روند زمانی قیمت‌ نفت آرام آرام به شرایط قبل باز می گردد. لذا این کاهش قیمت براساس یک سیکل طبیعی در دنیا بوجود می‌آید.

شیطنت کشورهای عربی در کاهش قیمت نفت
پورابراهیمی اظهار داشت: البته در این موضوع شیطنت کشورهای عربی هم نقش دارد با این وجود این سیکل ماندگار و بلندمدت نخواهد بود.به همین خاطر این مدت زمان کوتاه زمان مناسبی است که در حوزه نفت و پتروشیمی سرمایه گذاری جدی و خوبی صورت گیرد.

علاقه آمریکا و اروپایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز ایران
نماینده کرمان به تمایل کشورهای غربی برای حضور در صنعت نفت ایران اشاره کرد و گفت: می بینیم که اروپا و آمریکا به شدت علاقمند هستند در حوزه نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کنند. وقتی پیش‌بینی می‌شود که قیمت نفت به 35 یا حتی زیر 30 دلار برسد عملا سرمایه گذاری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی با این قیمت‌های پایین با چالش جدی روبرو می‌شود. به همین علت فرصت خوبی برای ایران است که قراردادهای مشترک سرمایه گذاری یا حتی قراردادهای مستقل‌اش در بخش نفت و گاز را ببندد. 

آثار بودجه‌ای کاهش قیمت نفت
این چهره اقتصادی مجلس در بخش دیگری از گفتگوی خود درخصوص اینکه مجلس چه تدبیری برای مقابله با آثار کوتاه مدت کاهش قیمت نفت در بودجه 95 دارد، اظهار داشت: بهرحال کاهش قیمت نفت در کوتاه مدت آثار بودجه ای بسیار خاصی خواهد داشت و دولت را با کسری بودجه مواجه می‌کند اما همانطور که اشاره کردم در حوزه سرمایه‌گذاری نفت و گاز می‌تواند در کنار کاهش درآمدها یک موقعیت ممتاز برای سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز فراهم بیاورد که در حال حاضر به شدت از این موقعیت سرمایه گذاری عقب ماندیم. 
وی ادامه داد: روش‌ها و گزینه‌های ترکیبی و مستقل مخلتفی برای جایگزینی درآمدهای حاصل از فروش نفت با سایر اقلام درآمدی کشور مطرح است. اینکه چه روش‌هایی اتخاذ کنیم وابسته به این است که ببینیم ظرفیت‌های بودجه‌ای  چه امکانی را برای ما فراهم می‌کند چه در بحث واکذاری‌ مجموعه‌ها دولتی چه در بعد سهام شرکت‌ها وابسته به دولت.
پورابراهیمی بر ضرورت کاهش هزینه‌های دولت تاکید کرد و گفت: مهمترین موضوع که در این خصوص باید مورد توجه باشد  کاهش هزینه‌های دولت است، دولت باید بتواند شرایط انقباضی را تحمل کند. کاهش هزینه‌های دولت یک امر کاملا خاص است که حتما باید در ساختاربودجه دیده شود.
وی تامین درآمد از محل‌های دیگر را هم جایگزین مناسبی برای درآمد حاصل از فروش نفت عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: آخرین مرحله هم استقراض از بانک مرکزی است که معمولا دولت‌ها مبادرت به انجام این کار می کنند. در دولت‌های مختلف هم این اقدام را تجربه کردیم که البته آثار تورمی هم داشته است. احتمالا این کار در آینده هم صورت گیرد. 
محمدرضا پورابراهیمی در بخش دیگری از گفتگوی خود با اشاره به نزدیک شدن به زمان بهره برداری از فازهای 15 و 16 پارس جنوبی به عنوان فازهایی که تماما توسط متخصصان ایرانی به بهره برداری رسیده است، گفت: در دوران تحریم با اتکا به قابلیت‌ها، دانش و منابع داخلی حرکت‌های خوبی در کشور انجام شد. 
وی افزود: بهره برداری از برخی فازهای پارس جنوبی و راه اندازی مناطقی از نفت و گاز اقداماتی بود که اصلا آمریکایی ها در خواب هم نمی دیدند که ایران بتواند با اتکا به نیروهای متخصص داخلی اش دست به این اقدامات بزند. تجربه این قسم اقدامات قطعا می تواند باز هم مورد استفاده قرار گیرد. 
عضو شورای عالی بورس تصریح کرد: البته این به معنای عدم ارتباط یا تعامل نیست. می توانیم در تعامل و همکاری مشترک با دیگر کشورها توان و دانش داخلی را ارتقا ببخشیم. بدون شک در پساتحریم و حذف محدودیت های ناشی از تحریم می توان گام های بلندتری را با تکیه بر دانش و متخصصان داخلی در حوزه های مختلف از جمله صنعت نفت و گاز برداشت.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید