عضو کمیسیون برنامه‌، بودجه و محاسبات

در پساتحریم به دنبال بازار مناسب برای گاز ایران باشیم /روسیه از افزایش صادرات گاز ایران به ترکیه دلخور نمی‌شود

(چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴) ۱۵:۲۲

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور معتقد است در شرایطی که مناقشات سیاسی بین روسیه و ترکیه به موضوع صدور گاز هم رسیده است، ایران می‌تواند از این فرصت برای افزایش صادرات گازش به ترکیه بهره ببرد.

موسی‌الرضا ثروتی نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگارpseez  با اشاره به مناقشات گازی روسیه با اروپا و ترکیه و فراهم شدن فرصت مناسب برای بازار گاز ایران، گفت: اگر بنای ما بر تولید زیاد گاز است باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که نباید خام فروشی کنیم بلکه تولیدات باید در داخل کشور تبدیل به فرآورده‌های مختلف شوند. متناسب با همین تصمیم هم باید از هر فرصتی برای پیدا کردن بازار مناسب برای فروش گاز و محصولات تولید شده از آن بهره ببریم.
 
وی تصریح کرد: مناقشاتی که مدتی است بر سر گاز در عرصه بین الملل پیش آمده است می‌تواند فرصتی برای گاز ایران باشد. ما می‌توانیم گازمان را از طریق ترکیه به اروپا برسانیم، یا به کشورهای همسایه مثل هندوستان از طریق پاکستان گاز صادر کنیم. 
 
عضو کمیسیون برنامه‌، بودجه و محاسبات با اشاره به بالا گرفتن تنش بین ترکیه و روسیه گفت: ترکیه به دنبال این است که نیازهای گازی خود را که قبلا توسط روس‌ها برآورده می شده از طریق قطر تامین کند در این شرایط ایران می‌تواند وارد تعامل با ترکیه شود و صادرکننده گاز به این کشور شود، البته ایران هم اکنون هم صادرات گاز به ترکیه دارد اما می تواند میزان آن را افزایش دهد.
 
ثروتی با بیان اینکه باید در شرایط پساتحریم به دنبال بازارهای مناسب برای گاز کشور باشیم، تاکید کرد:  باید سرمایه گذاری مناسب توسط بخش داخلی و سرمایه گذار خارجی در میادین مشترک گازی صورت گیرد تا به اندازه‌ای که حق مان است برداشت و صادر کنیم. الان میزان برداشت قطر و عربستان بیشتر از ما است لذا ما باید با برنامه ریزی و سرمایه گذاری بیشتر از این میادین مشترک بهره برداری بیشتری کنیم.
  
وی افزود: باید با کشورهای مختلف وارد گفتگو شویم تا بتوانیم نظر آنها را به سمت بستن قرارداد و آوردن سرمایه و تکنولوژی به میادین نفت و گاز ایران جلب کنیم، سرمایه گذاری بیشتر به معنی تولید بیشتر و صادرات بیشتر برای کشور است. لذا باید از هر فرصتی که در پساتحریم پیش می آید نهایت بهره را ببریم.
 
ثروتی  درخصوص احتمال ایجاد اختلاف بین ایران و روسیه در صورت صدور گاز ایران به ترکیه، گفت: بهرحال منافع دیپلماتیک ایجاب می کند که با حفظ حریم‌ها وارد بازار فروش گاز شویم، روسیه کشور دوست ایران است، اگر روسیه می خواهد ترکیه را با قطع فروش گازش تنبیه کند و در این مناقشه ذی حق هم است لذا بهتر است که پیش از برقراری رابطه گازی با ترکیه با روسیه هم مذاکره ای داشته باشیم.
 
نماینده بجنورد اظهار داشت: همانطور که اشاره کردم ایران الان هم صادرات گاز به ترکیه دارد ولی برای افزایش آن رایزنی با روسیه گزینه مناسبت‌تری به نظر می رسد. البته گاز ایران قطعا جای روسیه را نخواهد گرفت ولی معتقدم در صورت رایزنی با روس ها آنها هم از افزایش صادرات ایران به ترکیه دلخور نخواهند شد. خصوصا که ترکیه این روزها به دنبال گاز قطر است و برای روسیه فرقی ندارد ترکیه گازش را از ایران بگیرد یا قطر. 
 
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس در بخش دیگری از گفتگویش با تاکید براینکه باید منویات رهبری در بعد اقتصاد مقاومتی را در میادین مشترک نفت و گاز عملیاتی کنیم، خاطر نشان کرد: رهبری بارها تاکید کردند که نباید خام فروشی کنیم، باید تولیدات را افزایش دهیم. در همین راستا باید سرمایه گذاری جدی تری در میادین مشترک خصوصا پارس جنوبی صورت گیرد. البته بخاطر شرایط خاص کشور سرمایه گذاری جدی هنوز صورت نگرفته است ولی برخی وزرا طوری صحبت می کنند گویی ناجی صنعت شدند. با این وجود باید تلاش کرد در دوران پساتحریم از این مناطق به اندازه حق ایران برداشت شود.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید