وزیر نفت در آیین افتتاح فازهای 15 و 16 پارس جنوبی خبر داد؛

کاهش هزینه اجرای پروژه ها با لغو تحریم ها

(دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴) ۱۲:۲۳

وزیر نفت گفت: با لغو تحریمها، هزینه پروژه ها که در سالهای تحریم چند برابر شده بود، نصف می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، بیژن زنگنه ظهر امروز (دوشنبه، ٢١ دیماه) در آیین گشایش رسمی بهره برداری از فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی از سوی رئیس جمهوری با اشاره به این که فاصله زیادی با لغو تحریمها نداریم و بزودی شاهد این دستاورد بزرگ ملی خواهیم بود، اظهار کرد: امیدواریم با رفع تحریمها، دسترسی بهتر به تجهیزات، ایجاد فضای انتقال و ارتقای فناوری و پایین آمدن قیمت پروژه ها میسر شود.
وی با بیان این که به دلایل شرایط تحریم هزینه اجرای پروژه ها چند برابر شده است و این هزینه ها به کشور تحمیل شد، یادآور شد: انجام این پروژه با یک دوم هزینه قابل اجراست.
وزیر نفت با یادآوری این که فاز ١٢ اسفند ماه پارسال و در شرایط سخت تحریم به بهره برداری رسید، تصریح کرد: با توجه به سخت گیریهای ریاست محترم جمهوری امروز شاهد افتتاح فازهای ١٥ و ١٦ در کمتر از یک سال هستیم.
زنگنه با بیان این که افتتاح پروژه پس از تکمیل آن هدف وزارت نفت است، گفت: قصد ما نمایش دادن نیست بلکه تکمیل پروژه ها هدف اصلی وزارت نفت است.
وی با تأکید بر این که کار ما همیشه صادقانه بوده و در فضای کاملا شفاف ارائه شده است، تصریح کرد: با وجود این که هم اکنون فازهای ١٧ و ١٨ در حال تولید است اما به دلیل این که هنوز تکمیل نشده است آن را افتتاح نخواهیم کرد.
وزیر نفت با بیان این که ظرف ٢ سال اخیر ١٥٠ میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایشی کشور افزوده شده است، اظهار کرد: این موضوع سبب شده مصرف سوخت نیروگاهها در کشور از ٤٥ درصد در سال ٩٢ به حدود ١٥ تا ٢٠ درصد در سال جاری (٩٤) کاهش یابد.
زنگنه اظهار امیدواری کرد: پیش از پایان کار دولت یازدهم همه فازهای پارس جنوبی به جز بخشی از فاز ١٤ در صورت تأمین منابع مالی به بهره برداری برسد.
وی با بیان این که با بهره برداری کامل از طرحهای پارس جنوبی تولید ایران با قطر برابری خواهد کرد، ادامه داد: تا پایان دولت یازدهم تولید گاز از این میدان به ٧٠٠ میلیون مترمکعب در روز و میعانات گازی به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
وزیر نفت اظهار کرد: همچنین با تکمیل این فازها، ١٠ میلیون تن به حجم خوراک پتروشیمی ها افزوده خواهد شد.
وی با بیان این که با آماده شدن پالایشگاههای سیراف، خلیج فارس و پارس ٢، میعانات گازی تولید شده در پارس جنوبی در پالایشگاههای کشور فرآورش می شود، تصریح کرد: بدین ترتیب ظرفیت تولید فرآورش کشور یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا می کند.
زنگنه همچنین به پروژه های نیمه تمام ال ان جی در پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: در صورت سرمایه گذاری کافی در این پروژه ها و تکمیل آن، تولید ٢ فاز کامل پارس جنوبی صرف خوراک این پروژه ها خواهد شد.
وی در پایان ضمن تشکر از مسئولان و صدها مدیری که در این پروژه حضور داشتند، یادآور شد: تعامل وزارت نفت و قرارگاه در اجرای این پروژه براساس اصول بوده است.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید