برگزاری جلسه متولیان صادرات کالا با هدف کاهش بروکراسی اداری

فرآیند صادرات محصولات تولیدی منطقه ویژه پارس در شرایط پسا تحریم تسریع می یابد

(چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴) ۱۰:۱۶

به کوشش سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و با هدف کاهش بروکراسی و تسریع در فرآیند صادرات در شرایط پساتحریم متولیان صادرات کالا تشکیل جلسه دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس ،مهدی یوسفی مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با بیان این خبر گفت: این جلسه با حضور مدیر کل حمل و نقل و ترانزیت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مدیر کل دفتر صادرات گمرک ایران، برخی از مسئولان و مقامات محلی با هدف تسریع در فرآیند صادرات محصولات تولیدی منطقه و حذف موانع و تنگناهای گمرکی برگزار شد که با توجه به شرایط پسا تحریم لازم است صادرات کالا با سرعت عمل بیشتری انجام شود.

وی ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و صنایع موجود در آن سهم بزرگی در تولید ناخالص ملی دارد و قطعا با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و تامین خوراک مجتمع های پتروشیمی صادرات کالا از این منطقه رشد قابل ملاحظه ای خواهد یافت.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با بیان این که گمرک این منطقه رتبه نخست صادرات را در میان گمرکات کشور به خود اختصاص داده است یادآور شد: در سال گذشته  بیش از 21 میلیون تن کالا به ارزش 19 میلیارد دلار از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به خارج از کشور صادر شد که این امر با توجه به راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی و از سویی دیگر  ورود کشورهای اروپایی به فهرست مشتریان محصولات تولیدی این منطقه  پیش بینی می شود ما شاهد رشد چشمگیر صادرات کالا به خارج از کشور در شرایط  پسا تحریم باشیم.

یوسفی ادامه داد: از زمان آغاز مسئولیت در سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس همواره سعی کرده ایم با اصلاح  برخی ازموانع و خلاء های موجود، ورود تجهیزات و کالاهای مورد نیاز فازهای پارس جنوبی و مجتمع های پتروشیمی  به منظور تسریع در اجرای پروژه تسهیل کنیم که در حال حاضر تعداد  دروزاه های گمرکی در محدوده های مجتمع های پتروشیمی که پیش از این 38 عدد بود به یک دروازه کاهش یافته است که مشابه آن در محدوده فازهای پالایشگاهی نیز در حال اجراست.

مدیر عامل سازمان مطنقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به شرایط پسا تحریم و لزوم تسریع در فرآیند صادرات کالا گفت: در این جلسه اصلاح برخی از رویه ها و دستور العمل ها که مانع از تسریع در صادرات قانونی کالاهای تولیدی منطقه  می شود مورد بررسی قرار گرفت ضمن آن که هماهنگی و هم افزایی بین دستگاهی می تواند در این زمینه نقش موثری ایفا کند.

یوسفی سوخت‌رسانی به شناور حامل کالاهای صادراتی ،دموراژ(خسارت معطلی کشتی) و نمونه برداری از مخازن و طولانی شدن بررسی آن در آزمایشگاه را از مه مترین موارد مطرح در این جلسه عنوان کرد که بنا به گفته ی وی برای تسهیل در  امر صادرات کالا از سوی مسوولان تصمیم گیری های لازم انجام شد .

قاسم خورشیدی، مدیرکل نظارت بر حمل و نقل ستاد قاچاق کالا و ارز نیز در این جلسه با بیان این که خوشبختانه کشورمان از منابع زیر زمینی فراوانی برخوردار است گفت: فرهنگ استفاده صحیح از منابع در جهت توسعه اقتصادی کشور  باید در کشور نهادینه شود اما ما در حال بیشترین سرانه مصرف انرژی را در جهان داریم که این امر به هیچ عنوان زیبنده کشور ما نیست .

خورشیدی تصریح کرد: هدف ما در ستاد قاچاق کالا و ارز نیز تسهیل و تسریع در فرآیند صادرات کالا است و قطعا نتایج آنچه در این جلسه در مورد آن بحث و بررسی قرار گرفت می تواند زمینه ساز تسهیل صادرات کالا در منطقه باشد .

وی با ابراز امیدواری از عملیاتی شدن موارد مورد توافق در جلسه امروز گفت: برای تسریع در صادرات کالا نمایندگان استاندارد می توانند نمونه گیری از محصولات را در مخازن انجام دهند و نیازی به نمونه برداری در کشتی نیست و گمرک پس از اظهار شرکت ها و واحد های تولیدی اقدام به نمونه برداری خواهد کرد.

مدیر کل نظارت بر حمل و نقل ستاد قاچاق کالا و ارز با با بیان این که خام فروشی محصولات مطلوب نیست گفت: لازمه جلوگیری از خام فروشی توسعه صنایع پایین دستی است و  لازم است در این منطقه شرایطی فراهم شود که سرمایه گذاران داخلی و خارجی بتوانند با ورود به این منطقه از مزایا و فرصت های بیشمار آن بهره مند شوند.

وی ظرفیت های مجتمع بندری پارس در امر صادرات کالا را منحصر به فرد دانست و تاکید کرد: این مجتمع بندری ظرفیت پذیرش کالاهای تولیدی خارج از منطقه به منظور صادرات  نیز برخوردار است که در این صورت هزینه های تمام شده کالا برای صادرات کاهش خواهد یافت ضمن آنکه از این رهگذر رشد و توسعه اقتصادی  کشور نیز محقق می شود.

سید محمد مهدی مهدوی، مدیر امور گمرکی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به ظرفیت های فراوان منطقه و وجود بنادر پیشرفته خواستار صادرات محصولات تولیدی سایر پالایشگاه ها و پتروشیمی های کشور از مطنقه ویژه اقتصادی انرژی پارس شد و افزود: پیشنهاد حذف تشریفات گمرکی  در خصوص سوخت رسانی در حد نیاز شناورهای ورودی به منطقه مورد پذیرش قرار گرفت.

وی ادامه داد: گمرک سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی از آمادگی لازم برای تحقق آنچه در این جلسه مورد بررسی و توافق قرار گرفت برخوردار است و امیدواریم با تحقق آن زمینه تسریع در صادرات کالاهای تولیدی منطقه فراهم شود.

 همچنین در این جلسه مدیر کل استاندارد، مدیر پخش فرآورده های نفتی ، معاون فرماندار شهرستان عسلویه> مدیر عامل پتروشیمی نوری، مدیر کل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و تنی چند از مسوولان به ارایه نقطه نظرات خود در این زمینه پرداختند.

جلسه هم اندیشی گمرک استان با منطقه 14
جلسه هم اندیشی گمرک استان با منطقه 13 

 
جلسه هم اندیشی گمرک استان با منطقه 1

جلسه هم اندیشی گمرک استان با منطقه 12
جلسه هم اندیشی گمرک استان با منطقه 11
جلسه هم اندیشی گمرک استان با منطقه 10
جلسه هم اندیشی گمرک استان با منطقه 9

جلسه هم اندیشی گمرک استان با منطقه 7
جلسه هم اندیشی گمرک استان با منطقه 6
جلسه هم اندیشی گمرک استان با منطقه 5
جلسه هم اندیشی گمرک استان با منطقه 4 
جلسه هم اندیشی گمرک استان با منطقه 3
جلسه هم اندیشی گمرک استان با منطقه 2

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید