نفت پیشگام توسعه (2)

اختصاص 202 میلیارد تومان به طرح های آب رسانی مناطق پیرامونی صنعت نفت در استان بوشهر

(سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴) ۱۷:۱۷

هزینه اجرای طرح های آبرسانی به نواحی اطراف مناطق صنعت نفت تاکنون 202 میلیارد تومان برآورد می شود که آبرسانی به شهر جم،نخل تقی و بیدخون،چاه مبارک و تنبک از جمله طرح های مهم در این زمینه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس‏،صنعت نفت ضمن توجه به طرح های توسعه ای پارس جنوبی نگاه ویژه ای نیز  در ایجاد و توسعه زیرساخت‌های شهری مناطق و نواحی پیرامونی صنعت نفت با تاکید بر تحقق توسعه پایدار داشته است که در این زمینه سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به نمایندگی از صنعت نفت جهت مشارکت و اجرایی کردن برخی پروژه های کلان و اساسی حوزه آب و آبرسانی به شهرها و روستاهای محیط پیرامونی صنعت نفت طی سالهای اخیر توانسته  برخی از دغدغه های چندین ساله ی مردم جنوب استان بوشهر را بر طرف نماید.
 
آبرسانی به شهر نخل تقی
از مهمترین دستاوردهای این حوزه می توان به رفع دغدغه ی چندین ساله ی مردم شهر نخل تقی اشاره کرد. دستاوردی که طی آن صنعت نفت با مشارکت دستگاههای مرتبط این حوزه در استان بوشهر ضمن مشارکت در اجرای انتقال آب از خط آبرسانی خلیج فارس به شهر نخل تقی در خصوص تامین هزینه هایی آب شرب مردم نیز اقدامات موثری داشته است.
 
آبرسانی به شهرهای نخل تقی و بیدخون در آخرین روزهای شهریورماه سالجاری با حضور مسوولان استانی و  مدیران ارشد صنعت نفت با اعتباری بالغ بر 53 میلیارد ریال به بهره برداری رسمی  رسید.
 
آبرسانی به شهرستان جم
 این پروژه که اعتبار اولیه آن 510 میلیارد ریال بوده است با پیگیری های به عمل آمده از سوی مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در سال 93 و طرح آن در هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران با افزایش اعتبار پروژه به میزان 1600 میلیارد ریال و  اعتبار ارزی 12 میلیون دلار  موافقت شد و هم اکنون با پیشرفت برنامه ای 62 درصد در حال اجرا می باشد. 
با تکمیل این پروژه حدود 51 هزار متر مکعب آب پس از شیرین سازی در منطقه ویژه پارس از طریق 7 ایستگاه پمپاژ آب با خط لوله به شهرستان جم مشتمل بر شهرهای جم،ریز،لارستان و حدود 29 روستای منطقه و همچنین سه شهرک پردیس،توحید و شهید تندگویان انتقال خواهد یافت.
 
 این پروژه در واقع از بزرگترین و در عین حال سخت‌ترین پروژه‌ها از این نوع است و این شبکه آبرسانی آب شرب مورد نیاز مردم شهر جم و روستاهای تابعه را به وسیله لوله‌ای 32 اینچی از بندر سیراف به این شهرستان منتقل می‌کند.
 
برای انجام این پروژه مهم، تعداد 6 ایستگاه مخزن ذخیره‌سازی و پمپاژ آب در طول مسیر پیش‌بینی شده است  که به ترتیب ایستگاه اول با مخزن ذخیره آب به میزان 10 هزار مترمکعب،‌ مخازن دوم تا پنجم با مخازن ذخیره 5 هزار مترمکعب و ایستگاه ششم نیز با دو مخزن 10 هزار مترمکعبی ساخته شده و پیش‌بینی می‌کنیم طی ماه‌های آینده به بهره‌برداری برسد. 
 
شهر جم با توجه به قرار گرفتن در ارتفاعات جنوب استان بوشهر و خالی شدن سفره های زیرزمینی طی سالهای جاری با مشکات متعددی در این حوزه مواجه بوده است که گام بلند صنعت نفت در مرتفع کردن این دغدغه ی مردم می تواند اثرات متعددی در منطقه به همراه داشته باشد.
 
آبرسانی شهرک های تنبک و چاه مبارک
طرح های آبرسانی به شهرهای تنبک و چاه مبارک با اعتباری بالغ بر 16میلیارد ریال از دیگر پروژه های  مهم سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس که به بهره برداری رسیده است.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید