تاکید مدیران نفت بر اهمیت سرمایه انسانی

کارکنان صنعت نفت، بازوی توانمند اقتصاد کشورند

(سه شنبه ۵ اَمرداد ۱۳۹۵) ۱۰:۳۶

مدیران ارشد شرکت ملی نفت ایران در نشست هم اندیشی امروز خود، با اشاره به نقش آفرینی کارکنان صنعت نفت در رشد و توسعه اقتصادی کشور، بر ضرورت توجه هر چه بیشتر به این سرمایه های ملی تاکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس،نشست هم اندیشی مدیران ارشد شرکت ملی نفت ایران صبح امروز (دوشنبه، چهارم مردادماه) برگزار شد و طی آن، بر ضرورت توجه هر چه بیشتر به سرمایه های انسانی صنعت نفت به عنوان موضوع محوری جلسه، به اتفاق از سوی همه مدیران تاکید شد.
علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این نشست با اشاره به تحقق برنامه افزایش تولید نفت در پسابرجام، پیشبرد اهداف تولیدی میدانهای مشترک غرب کارون و تداوم فعالیتهای توسعه ای در میدان مشترک پارس جنوبی، این دستاوردها را نتیجه تلاش بی وقفه کارکنان غیور این شرکت دانست و گفت: همه بخشهای ستادی شرکت ملی نفت ایران در خدمت بخشهای عملیات تولید و توسعه در این شرکت قرار دارند.
وی با اشاره به نقش آفرینی صنعت نفت در تحقق اهداف اقتصادی کشور بویژه در دوران پسابرجام، تصریح کرد: کارکنانی که در شرایط سخت آب و هوایی مناطق عملیاتی برای صیانت از تولید نفت و گاز و برداشت هرچه بیشتر از میدانهای مشترک تلاش می کنند، در مسیر مقدس تولید، توسعه و آبادانی این نظام گام برمی دارند و حمایت از این سرمایه های ارزشمند الزامی است.

تشکیل کمیته ای ویژه برای بررسی مشکلات کارکنان  
کاردر با اشاره به ضرورت توجه به سرمایه های انسانی شرکت ملی نفت ایران، بر لزوم رفع مشکلات مبتلا به کارکنان تاکید کرد و به این منظور، خواستار تشکیل کمیته ای ویژه زیر نظر مدیر منابع انسانی این شرکت شد.
وی خطاب به مدیران تاکید کرد که تزریق روحیه و ایجاد شور، نشاط و انگیزه برای کارکنان خود را به طور جدی در دستور کار قرار دهند.   
کاردر، مدیران را از هرگونه رفتارهای سیاسی در فضای کاری برحذر داشت و گفت: فضای شرکت ملی نفت ایران، فضایی کاملا حرفه ای و تخصصی است و سیاسی کاری در آن هیچ جایی ندارد.

اصلاحات در مدل جدید قراردادی صنعت نفت اعمال شد
معاون وزیر نفت به الزامهایی از جمله مدیریت ریسک و ایفای مسئولیتهای اجتماعی در طرحها و پروژه های این شرکت اشاره کرد و افزود: ارتقای امکانات در زمینه ایمنی، بهداشت و محیط زیست نیز از جمله مباحث مهمی است که باید در قالب کمیته ای ویژه بطور مستمر پیگیری شود؛ زیرا اچ اس یی در حکم بیمه برای صنعت نفت است.
کاردر با اشاره به تعریف مدلهای مالی برای تامین منابع در پارس جنوبی و غرب کارون و رفع نگرانیها در این زمینه، ادامه داد: باید مدل مالی مناسبی نیز برای دیگر پروژه های شرکت ملی نفت ایران به خصوص پروژه های نگهداشت تولید تعریف شود.
وی از اعمال اصلاحات در مدل جدید قراردادی صنعت نفت خبر داد و گفت: پس از تصویب این مدل در دولت، فراخوان شرکتهای بین المللی اعلام می شود.
ضرورت تنویر افکار عمومی درباره مدل جدید قراردادی صنعت نفت
غلامرضا منوچهری، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی از ضرورت جذب سرمایه های خارجی در صنعت نفت سخن گفت و با بیان این که قراردادهای جدید نفتی گامی بزرگ در مسیر جذب سرمایه است، گفت: این مدل قراردادی، مدل ارتقا یافته قراردادهای بیع متقابل است.
وی با بیان این که مدل جدید قراردادی صنعت نفت از زبان برخی منتقدان به نحوی روایت می شود که با واقعیات این مدل قراردادی کاملا در تناقض است، خواهان ارائه نظرات کارشناسی بیشتر از سوی صاحب نظران به منظور تنویر افکار عمومی در این زمینه شد.
منوچهری یادآور شد: به طور نمونه در حالی برخی منتقدان از واگذاری مالکیت مخزن در مدل جدید قراردادی صحبت می کنند که حفظ مالکیت مخزن در این قرارداد بسیار مورد تاکید قرار گرفته است.   
رسیدگی مستمر به تاسیسات برای تداوم و نگهداشت تولید
محسن پاک نژاد، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید، افزایش ظرفیت تولید نفت ایران را دستاورد حماسی کارکنان این شرکت عنوان کرد و گفت: برای تداوم این دستاوردها، باید تعمیرات اساسی، رصد و رسیدگی به تاسیسات فرسوده و مواردی از این دست بطور مستمر در دستور کار قرار گیرد.  
سعید حافظی، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران نیز در این راستا به اهمیت پروژه های نگهداشت تولید در این شرکت اشاره و بر لزوم تامین مالی این پروژه ها تاکید کرد. وی گفت: استمرار تولید نفت به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور به توجه بیشتری نیاز دارد.

 

توجه به جایگاه HSE در قراردادهای نفتی
سیاوش درفشی، مدیر اچ اس یی شرکت ملی نفت ایران، مهندسی دوباره فرآیندها را برای رفع ضعفهای احتمالی در فرایندهای عملیاتی و در نتیجه کاهش حوادث ضروری خواند و گفت: لازم است موضوع HSE در قراردادهای صنعت نفت به شکل جدی تری مدنظر قرار گیرد.

مهدی یوسفی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیز در این راستا بر توجه کافی به اصول ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) و تجهیز هرچه بیشتر امکانات برای مدیریت حوادث احتمالی در این منطقه تاکید کرد.


توجه به حفظ و ارتقای کیفیت نفت خام همگام با افزایش تولید
سلبعلی کریمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در این نشست، نظم و انضباط مالی، تکمیل طرحهای نیمه تمام و اولویت بخشی به پروژه های ارجح، تلاش برای جذب سرمایه های خارجی و بهره مندی از بودجه عملیاتی را از جمله مباحث حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: همچنین در عین حال که موضوع افزایش تولید مدنظر قرار دارد، تلاش برای حفظ و ارتقای کیفیت نفت خام نیز ضروری است.
مسعود رحیمی، مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران نیز بر این مهم تاکید کرد و با اشاره به عملکرد خوب این شرکت در افزایش تولید نفت، حفظ و ارتقای کیفیت نفت خام را بسیار ضروری دانست.  
تقویت زیرساختهای صادراتی در پسابرجام
در ادامه، سیدپیروز موسوی، مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران به فعالیتهای این شرکت برای فراهم کردن مقدمات افزایش صادرات نفت همزمان با ورود کشور به فضای پسابرجام اشاره کرد و گفت: بازسازی و تعمیر اسکله های صادراتی و مخازن همگام با چابکی، سرعت و امنیت در کار موجب شد این شرکت بتواند زیرساختهای افزایش صادرات نفت را به خوبی آماده کند.
علیرضا کاملی، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران نیز با اشاره به برنامه افزایش ظرفیت تولید گاز در کشور، تصریح کرد: این موضوع، فرصتهای تازه صادراتی را پیش روی کشورمان قرار می دهد و باید برای بهره مندی هرچه بهتر از این فرصت، برنامه های تعریف شده ای داشته باشیم.

تسریع در اجرای مدل جدید قراردادی صنعت نفت
فرهنگ خطیبی، سرپرست شرکت نفت خزر نیز دیگر مدیری بود که در این نشست با اشاره به فضای باز ایجاد شده در دوران پساتحریم و ابراز تمایل شرکتهای بین المللی برای همکاری با این شرکت، اظهار کرد: تعیین تکلیف قراردادهای نفتی در این برهه زمانی و به منظور به سرانجام رساندن مذاکرات بسیار حائز اهمیت است.
ابراهیم طالقانی، سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران نیز بر ضرورت بکارگیری نتایج پژوهشهای انجام شده در طرحها و پروژه ها تاکید و با اشاره به مدنظر قرار گرفتن بحث انتقال فناوری در قراردادهای جدید نفتی، ابراز امیدواری کرد که اجرای این قراردادها بتواند به تحقق هدف دیرین انتقال فناوری در صنعت نفت کمک کند.

عملکرد مطلوب مدیریت اکتشاف در برنامه های چهارم و پنجم توسعه
سیدصالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران به عملکرد خوب این مدیریت در برنامه های چهارم و پنجم توسعه کشور اشاره کرد و ضمن قدردانی از تلاشهای مدیران قبلی در حصول دستاوردهای اکتشافی طی یک دهه گذشته، گفت: بیش از ٨٠ درصد نفت تولیدی و بیش از ٢٠٠ درصد گاز تولیدی کشور با اکتشافات صورت گرفته در ١٠ سال اخیر جایگزین شده است.
وی با بیان این که اکتشاف، نخستین حلقه زنجیره توسعه صنعت نفت است، ادامه داد: تداوم موفقیت در فعالیتهای اکتشافی نیازمند برنامه ریزی بلندمدت و پایدار است.
علیرضا ضیغمی، مجری طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی نیز با اشاره به برنامه زمانبندی ٢١ ماهه برای اجرای قرارداد FPSO در این طرح گفت: از این مدت تعیین شده، چهار ماه باقیمانده است و ٦ ماه نیز به عنوان زمان لازم برای بهره برداری در نظر گرفته شده است.
ساماندهی فرآیند تامین کالای نفت با سامانه الکترونیکی تامین کالا
احمد تولایی، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران نیز با اشاره به استقرار سامانه تامین الکترونیکی کالای صنعت نفت، این اقدام را گامی در مسیر ساماندهی و بهبود فرایندهای تامین کالا عنوان کرد.
علی اکبر ماهرخ زاد، مدیر امور حقوقی شرکت ملی نفت ایران در این نشست با اشاره به اساسنامه جدید شرکت ملی نفت ایران، ادامه داد: شرکتهای فرعی هرچه زودتر موارد اصلاحی در این زمینه را به امور حقوقی اعلام کنند.
رامین قلمبر، مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالای نفت با اشاره به نهایی شدن ٥٢ قرارداد پروژه بومی سازی ١٠ گروه خانواده کالاهای مورد نیاز صنعت نفت، خواهان همکاری هرچه بیشتر شرکتهای عملیاتی در این زمینه شد.
فراخوان مجدد مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت
محمد دیانت، مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت با اشاره به دلایل شکل گیری این مرکز و تاکید وزیر نفت بر جوانگرایی و پرورش مدیران توانمند در این صنعت، عنوان کرد: استعدادها و قابلیتهای بسیاری در مجموعه وزارت نفت وجود دارد و باید در مسیر بالقوه کردن این ظرفیتها گام برداریم.
وی تصریح کرد: فراخوان مجدد مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت برای شناسایی مدیران پروژه در این صنعت اعلام شده است و علاقمندان تا ١١ مردادماه فرصت دارند در این فراخوان شرکت کنند.

منابع انسانی؛ محور اصلی صحبتهای امروز مدیران شرکت نفت
بر اساس این گزارش، سیدمجید هدایت زاده رضوی، مدیرعامل نیکو، محسن امیریان، مدیر نظارت بر طرحهای عمرانی مناطق نفتخیز، سیدمحسن قمصری، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، بیژن عالیپور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، علی اکبر شعبانپور، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، جعفر مدنی زادگان، مدیر توسعه منابع انسانی، سلطان کمالی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان، خلیل قاسم زاده، سرپرست مهندسی ساختار، محمدرضا تاکایدی، قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران، قدیر موحدزاده، مدیر امور مالی، تورج مشتری دوست، رئیس کل حسابرسی داخلی، مهدی حاجی علیان، رئیس بازرسی و هادی خلجی، رئیس هیئت مرکزی گزینش از دیگر مدیران حاضر در نشست هم اندیشی مدیران ارشد شرکت ملی نفت ایران بودند که به بیان نقطه نظرات خود پرداختند؛ نقطه نظراتی که غالب آنها بر اهمیت سرمایه های انسانی صنعت نفت و لزوم رسیدگی به نیازهای کارکنان این صنعت به عنوان صنعتی که پرچمدار اقتصاد کشور است، متمرکز بود. 
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید