نشست خبری وزیر نفت در سازمان منطقه ویژه پارس:

افزایش سرمایه گذاری در سایه آرامش در کشور محقق می شود + تصاویر

(جمعه ۵ شهریور ۱۳۹۵) ۰۶:۴۲

وزیر نفت در یک نشست خبری که با حضور خبرنگاران رسانه های سراسری در سازمان منطقه ویژه پارس برگزار شد با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری در صنعت نفت گفت: افزایش سرمایه گذاری در سایه آرامش در کشور محقق می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس،بیژن زنگنه وزیر نفت دقایقی پیش با حضور در میان خبرنگاران رسانه های سراسری با بیان اینکه دیروز نشست خوبی با مسوولان استان برگزار شد گفت:همگی متفق القول از تعامل مثبت و سازنده صنعت نفت در تعامل با استان بوشهر تقدیر کردند و انشاالله با برنامه هایی که در آینده خواهیم داشت این تعامل سازنده تداوم خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس،بیژن زنگنه وزیر نفت دقایقی پیش با حضور در میان خبرنگاران رسانه های سراسری با بیان اینکه دیروز نشست خوبی با مسوولان استان برگزار شد گفت:همگی متفق القول از تعامل مثبت و سازنده صنعت نفت در تعامل با استان بوشهر تقدیر کردند و انشاالله با برنامه هایی که در آینده خواهیم داشت این تعامل سازنده تداوم خواهد داشت.

وزیر نفت ادامه داد تحول در پارس جنوبی در حال رخ دادن است و تا 4 سال پیش کسی انتظار نداشت فازی در آستانه بهره برداری باشد ولی در حال حاضر  فازهای در حال توسعه  پارس جنوبی ظاهر پالایشگاهای در حال بهره برداری به خود گرفته اند و واحد های پتروشیمی نیز تا سال آینده به بهره بردار خواهند رسید و طرح پالایشی سیراف نیز 10 درصد پیشرفت داشته است.

 زنگنه کفت:امیدوارم پس از بهره برداری از پارس جنوبی خیلی از مشکلات منطقه حل گردد، و با افتتاح فازهای جدید  و تامین خوراک انتظار داریم 10 میلیارد دلار سرمایه گزاری در صنایع پایین دستی منطقه ویژه پارس انجام میگیرد و همچنین انجام کار بر روی لایه نفتی پارس جنوبی و میادین فرزادA  و B و ... در دستور کار قرار دارد که در قرار دادهای نفتی جدید آنها مد نظر خواهیم داشت.

 مهندس زنگنه در ادامه در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری ایسنا در مورد تصویب قراردادهای جدید نفتی در مجلس گفت: قراردادها یک مدل جدید است، که اکثریت مجلس با این قراردادها موافقند و تعداد کمی مخالف،و کمترین مصوبه ای در مجلس میشناسم که اینچنین با آن در مجلس موافقت شود و ما پس از تایید مصوبه مجلس مناقصه های جدید را بر اساس این قراردادهای جدید برگزار خواهیم کرد.

زنگنه افزود میتوانم با اطمینان بگویم که در مدل های جدید قرارداد نفتی 75 درصد کار توسط نیروهای ایرانی صورت می پذیرد

زنگنه در پاسخ به سوال خبرگزاری میزان در مورد طرح های اقتصاد مقاومتی وزارت نفت بیان داشت: این طرح های اقتصاد مقاومتی کوتاه مدت هستند. یکی از این طرح ها افزایش تواید از پارس جنوبی است که 150 میلیون متر مکعب افزایش تولید از پارس جنوبی در 4 سال گذشته داشتیم. درمیادین غرب کارون نیز تا اخر سال به 280 هزار بشکه تولید نفت خواهیم رسید.  درطرح توسعه صنایع بالا دستی که قرارداد با 9 دانشگاه برای 20 مخزن و 50 میدان نفتی انجام شد. طرح ستاره خلیج فارس یکی از این طرح ها بود. طرح توسعه پتروشیمی نیز برای جلوگیری از خام فروشی با جدیت دنبال شد که در سال جدید 10 طرح پتروشیمی در استانه افتتاح قرار دارند. در طرح افزایش صادرات گاز که طرف ایرانی آمادگی کامل برای صادرات گاز به عراق را دارد اما طرف عراقی هنوز اماده نیست. طرح عام المنفعه برای مناطق عملیاتی خوزستان و بوشهر نیز به عنوان یکی از موارد طرح اقتصاد مقاومتی ابلاغی به وزارت نفت در حال انجام است.

مهندس زنگنه در مورد سوال خبرنگار صدا و سیما در رابطه با حوادث ایمنی پالایشگاه ها افزود: تمام این حوادث را تحلیل کردیم و  از اهمال  کسی اصلا چشم پوشی نخواهیم کرد. اکثر حادثه ها در مجتمع های پتروشیمی خصوصی بوده است. ما در زمینه کنترل این مجتمع ها فقط میتوانیم دستور العمل ایمنی صادر کنیم. ولی ما ابزاری برای کنترل این این دستور العمل ها نداریم اما همین جا عنوان میکنم که اگر تشخیص دهیم مجتمعی غیر ایمن است خوراک آنها را قطع میکنیم.

وزیر نفت در مورد بدهی بابک زنجانی به خبرنگار فارس گفت: یک سری اموال بابک زنجانی که 2000 هزار میلیارد تومان ارزش دارد با تلاش قوه قضاییه به نفت انتقال داده شده اما این دارایی ها  یک چهارم بدهی بابک زنجانی است و از طرفی فروش این اموال کار بسیار سختی برای وزارت نفت است.

 

زنگنه در جواب خبرنگار ایرنا گفت: در اجلاس نشست جانبی اوپک در مهرماه شرکت میکنیم.  ایران در عدم ثبات بازار نفت نقشی نداشته است و ما باید به سهم قبل از تحریم ها برسیم. ایران در سهم خود از اوپک فداکاری برای کسی انجام نمیدهد و همه اعضا باید حق ایران را درک کنند.

زنگنه در مورد جذب سرمایه گزاری در پتروشیمی گفت: جذب سرمایه گزاری امنیت میخواهد. پرداختن به اخبار منفی ساختگی در رسانه ها در مورد عدم امنیت باعث عدم سرمایه گزاری میشود و برخی با این بحث ها دنبال این هستند که نگذارند سرمایه گزاری در این کشور صورت بپذیرد. در این منطقه آشوب زده ایران مرکز ثبات است اما خود ما داریم ایران را بی ثبات نشان میدهیم، مثلا در مورد قراردادهای نفتی که به تصویب مجلس رسید اما برخی میگویند هنوز قراردادها در مجلس است و شانتاژ میکنند.

 

زنگنه در مورد نفتکش های مفقود شده گفت:  این اتفاق در زمان دوران تحریم  اتفاق افتاده است و گویا نفت کش به اسم یک یونانی بوده که با پول ایران خریداری شده بود. فرد یونانی مدعی است که در لیست تحریم قرار گرفته و نتوانسته پول را پرداخت کند.در دوران تحریم کشور مبالغ  پول زیادی از دست داد مبالغی که در پارس جنوبی به میلیاردها دلار می رسد.

همه پرونده های دولت قبل را به قوه قضاییه فرستاده ایم. خیلی از این پرونده ها ناشی از بی انظباطی بوده است که مقدمه فساد شده است. پول زیادی در آن دوران وارد نفت شده که با بی انظباطی حیف و میل شده است. یکی از این بی انظباطی ها پرداخت بی ضابطه به پیمانکاران بوده در حالی که کار را تحویل نداده بودند.

 

زنگنه در مورد واریز پول درآمد نفت به صندوق توسعه ملی گفت: بسیاری از هزینه های نفت برای توسعه زیر ساخت ها به نوعی سرمایه گزاری برای آینده است اما با این وجود سیاست کلی نظام که در صندوق توسعه ملی دیده شده و قرار نیست و نباید همه بودجه نفت را هزینه امور جاری کشور کنیم .

زنگنه در پاسخ به سوال خبرنگار چیرف عسلویه در مورد دغدغه آلودگی محیط زیست منطقه گفت: این مشکل دغدغه به حق مردم محلی است که مثلا در مورد فلرینگ مرتب در حال کاهش آن هستیم و واحدهای ساحلی بازیافت گوگرد در حال راه اندازی است.در سالهای گذشته برخی از این تجهیزات بازیافت گوگرد به دلیل تحریم نمی توانست وارد کشور شود که اکنون در حال وارد کردن آنها هستیم. فلرینگ هیچگاه صفر نمیشود اما باید به اندازه استاندارد برسد اما به دلیل آنکه در پارس جنوبی اکثر واحد در حال راه اندازی هستند پس از بهره برداری نظارت بیشتری بر کنترل آلایندگی آنها صورت میپذیرد.نشست خبری وزیر نفت در عسلویه 6
نشست خبری وزیر نفت در عسلویه 5
نشست خبری وزیر نفت در عسلویه 4
نشست خبری وزیر نفت در عسلویه 3

 

نشست خبری وزیر نفت در عسلویه 2
نشست خبری وزیر نفت در عسلویه 1

نشست خبری وزیر نفت در عسلویه 6
نشست خبری وزیر نفت در عسلویه 5
نشست خبری وزیر نفت در عسلویه 4
نشست خبری وزیر نفت در عسلویه 3
نشست خبری وزیر نفت در عسلویه 2
نشست خبری وزیر نفت در عسلویه 1

نشست خبری وزیر نفت در عسلویه 8

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید