سکوی ١٧B پارس جنوبی بارگیری شد

(سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵) ۱۴:۱۸

سکوی اقماری ٢ هزار و ٣٠٠ تنی ١٧B پارس جنوبی امروز در مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزایکو) در بندرعباس بارگیری شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس به نقل از خبرنگار شانا، سکوی ١٧B پارس جنوبی با ٢ هزار و ٣٠٠ تن وزن صبح امروز (سه شنبه، ٢٧ مهرماه) با حضور محمد مشکین فام٬ مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس و جمعی از مدیران این شرکت و شرکت ایزوایکو با موفقیت بارگیری شد. 

فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی دارای ٢ سکوی اصلی ١٨A و ١٧A و ٢ سکوی اقماری ١٧B و ١٨B است. هر کدام از این سکوها ظرفیت برداشت ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز را در روز دارند،  ٢ سکوی اصلی این فازها پیش از این به بهره برداری رسیده است.  
شرکت ایزوایکو ساخت سکوهای فازهای ١٧ و ١٨ را برعهده دارد.
تیرماه امسال سکوی ١٨B از یارد بندرعباس بارگیری و مردادماه نیز عملیات نصب آن انجام شد، عملیات راه اندازی بخش های مختلف این سکو در حال انجام است و به زودی به بهره برداری می رسد. 
سکوی ١٧B چهارمین سکوی فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی است که امروز عملیات بارگیری آن انجام شد. این سکو ٢ هزار و ٣٠٠ تن وزن دارد و ظرفیت برداشت روزانه ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز  را دارد.
پیش بینی می شود این سکو هم اوایل اسفندماه امسال به بهره برداری برسد. هم اکنون پیشرفت فیزیکی این سکو ۹۲.۳ درصد٬ پیش راه اندازی ۶۶ درصد و راه اندازی ۳۳ درصد اعلام شده است.
حسن بویری، مجری طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی گفته است: با بهره برداری از سکوی ١٧B، فازهای ١٧ و ١٨ به طور کامل راه‌اندازی می شود. 
با اجرای فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی برداشت روزانه ٥٦ میلیون مترمکعب گاز، ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی، ٤٠٠ تن گوگرد و تولید سالانه یک میلیون تن اتان و ١,٠٥ میلیون تن گاز مایع ( پروپان و بوتان) محقق خواهد شد.
به گزارش شانا٬ فازهای ١٢، ١٥-١٦ و بخشی از فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی در دولت یازدهم به بهره برداری رسیده اند. ظرفیت برداشت از این میدان گازی تا پایان پاییز امسال به ۵۰۰ میلیون مترمکعب در روز می رسد.
تا پایان امسال پنج فاز پارس جنوبی شامل فازهای ١٩ ( معادل ٢ فاز استاندارد)، ٢١-٢٠ و بخش های باقی مانده فازهای ١٧ و ١٨ راه اندازی می شوند. 
میدان گازی پارس جنوبی، با دارا بودن ١٤,٢ هزار میلیارد مترمکعب گاز درجا معادل هشت درصد کل ذخایر گازی جهان و ٤٧ درصد ذخایر گازی شناخته شده کشور، ١٩ میلیارد بشکه میعانات گازی، ٧.٥ میلیارد بشکه نفت خام در لایه های نفتی و وجود بزرگترین منبع هلیوم، از نظر ارزش اقتصادی دارای جایگاه بی نظیری در اقتصاد ملی کشور است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید