رئیس جمهوری در آیین روز دانشجو:

وزیر نفت کار بزرگی کرد، حق‎مان را در تولید نفت پس گرفتیم

(سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵) ۱۲:۰۸

رئیس جمهوری گفت: جمهوری اسلامی ایران اکنون قادر است طبق اراده خود، به هر مقدار که صلاح می داند و به هر کشور و خریداری که لازم باشد، نفت بفروشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس،دکتر حسن روحانی صبح امروز (١٦ آذر ماه) در آیین روز دانشجو در دانشگاه تهران در بخشی از سخنرانی خود درباره گشایش‎های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در صنعت نفت ایران گفت: ما در گذشته به هر جایی نمی توانستیم نفت بفروشیم و در این باره مشکل داشتیم، برای نقل و انتقال پول در حوزه نفت باید ١٠ تا ٢٠ درصد کارمزد می دادیم اما اکنون برجام این موضوع را برای ما رفع کرده است و دیگر مشکلی در این باره نداریم و می توانیم به راحتی به همه مشتریان نفت بفروشیم و پول آن را کامل دریافت کنیم.
رئیس جمهوری ادامه داد: اکنون فروش نفت به هر کشور و خریداری آزاد است و پول آن را دریافت می کنیم، از کشورهای آمریکای جنوبی گرفته تا آسیا، اروپا وا آفریقا، از برجام خوشحال هستند زیرا می توانند با ما مبادله کند و صادرات و واردات داشته باشیم.
روحانی تصریح کرد: در پی افت شدید قیمت های جهانی نفت خام همه کشورهای تولید کننده نفت، در سال های ٩٢ و ٩٣ از ذخایر خود استفاده کردند اما کشور ما، سال های ٩٤ و ٩٥، ٢٠ درصد از درآمدهای نفتی را در صندوق ذخیره ارزی تثبیت کرد.

رئیس‌ جمهوری، برخورداری از اراده و اختیار آزاد در میزان فروش نفت را از دستاوردهای مذاکرات و لغو تحریم‌ها دانست و گفت: قبل از اجرایی شدن برجام، حدود یک میلیون بشکه نفت خام می‌توانستیم با دشواری‌های فراوان صادر کنیم، اما اکنون دو میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه صادر می‌‌شود و قادریم براساس اراده خود نفت را به هر مقدار که بخواهیم به هر کدام از کشورهای دنیا صادر کنیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: در موضوع تحریم به جز برخی مشکلات بانکی، بقیه تحریم‌ها به طور کامل و به طور صددرصد برداشته شده است و در مساله بانک‌ها نیز با بانک‌های متوسط و کوچک دنیا در حال همکاری هستیم این در حالی است که در دوره تحریم مجبور بودیم با صرافی‌ها، امور بانکی خود را انجام دهیم.

رئیس‌ جمهوری عنوان کرد: طرف مذاکرات ایران ٦ کشور بودند که با برخی از آن ها رابطه دوستانه و با برخی نیز رابطه نسبتا خوبی داریم و آمریکا که جزو ١+٥ است، خصم و دشمن ملت ایران است و تردیدی نداریم تا جایی که بتواند قصد دارد، فشار وارد کند، از این رو باید مقاومت و ایستادگی کرده و راه‌حل مناسب پیدا کنیم.

دکتر روحانی ادامه داد: آن ها ممکن است در روند برجام تخلف کنند که مورد اخیر، تمدید قانون داماتو یا آی‌سا، بود که برخلاف برجام انجام شد. اگر این موضوع اجرایی شود، نقض صریح برجام است و با عکس‌العمل بسیار تند ما مواجه خواهد شد.

رئیس‌ جمهوری با بیان این که نظام در مقابله با نقض برجام اجماع دارد، تاکید کرد: ‌در مساله برخورد با نقض برخورد، نظر واحدی در کشور وجود دارد و هیچ ‏اختلاف‌نظری میان دولت، مجلس و سایر قوا، نیست.‏

دکتر روحانی با بیان این که از حقوق ملت دفاع و بر آرمان ها ایستادگی می کنیم، تصریح کرد: اگر رئیس‌ جمهوری آمریکا اقدام اخیر سنا و کنگره را امضاء و سپس تعلیق ‏کند، حتی این مقدار را هم تخلف از برجام می‌دانیم و در برابر آن هم عکس‌العمل نشان خواهیم داد.‏ 

رئیس‌ جمهوری گفت: قرار است فردا جلسه هیئت نظارت بر برجام تشکیل داده و در آن عکس‌العمل ‏مناسب را نسبت به نقض برجام مشخص کرده و آن را اعلام می‌کنیم.‏

رئیس‌ جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود اصل انتقاد به دولت را مفید و سازنده دانست و اظهار ‏کرد: البته باید در نقد، دقت شود تا جملاتی که بکار می‌روند، دقیق و درست باشد، چراکه همه مسلمان ‏بوده و دروغ حرام است. این که گفته می‌شود، تمام امید دولت به برجام بوده است، از شما سوال می‌کنم که آیا ‏در سال ٩٢ که هنوز برجامی وجود نداشت، نتوانستیم تورم را کاهش دهیم؟ در پایان سال ٩٢ نرخ رشد تورم ‏از ٤٥ به ٣٥ کاهش یافت و در سال ٩٣ نیز اعلام کردیم که تورم را به ٢٥ خواهیم رساند که به جای آن، تورم ‏به ١٥ کاهش یافت. سپس وعده دادیم که تلاش خواهیم کرد تا سال ٩٦ تورم تک رقمی شود و از خرداد ‏امسال نرخ تورم تک‌رقمی شده است و این روندی است که از ابتدای دولت آغاز شده است.‏

رئیس‌ جمهوری عنوان کرد: برای نخستین بار در ٦٠ سال گذشته؛ پارسال، صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی ‌گرفت و امسال نیز همین روند ادامه داشته و این نیز دستاورد بزرگی بوده که در این سال‌ها رقم خورده است.

دکتر روحانی افزود: طی سال‌های ٩١ و ٩٢ با رشد منفی مواجه بودیم و این در حالی است که در سال ٩٣، از نرخ رشد، سه درصد برخوردار شدیم ولی در سال ٩٤ به دلیل کاهش قیمت نفت دچار تنگناهای زیادی شدیم به نحوی که تمام کشورهای تولیدکننده نفت در سال ٩٤ و ٩٥ مجبور شدند از ذخایر خود استفاده کنند اما ما در همین سال ها ٢٠ درصد از درآمد نفتی را به صندوق توسعه ملی واریز کردیم.

رئیس‌ جمهوری اظهار کرد: معنای اقتصاد مقاومتی این است که به گونه‌ای اقتصاد خود را بسازیم که در شرایط سخت توام با فشار بتوانیم راه خود را پیش ببریم و کشور را اداره کنیم.

رئیس‌ جمهوری با بیان این که مشکلاتی مثل بیکاری جدی است اما نباید تلاش ها و موفقیت ها را در این عرصه نادیده گرفت، گفت: خالص اشتغال در سه سال گذشته به ٧٠٠ هزار نفر رسید اما نیاز به اشتغال افزاینده داریم و همه باید برای رفع مشکلات، همکاری و کمک کنند. دولت نمی‌تواند دولت سرمایه‌گذار باشد بلکه باید حامی، باید انتظام‌گر، هدایت‌کننده و ناظر باشد.

رئیس جمهوری با بیان این که توان دولت محدود بوده و باید بخش خصوصی داخلی و خارجی برای ‏سرمایه گذاری وارد میدان شوند، گفت: آنچه برای ما اهمیت دارد رسیدن به فناوری و سرمایه ‏گذاری برای رفع مشکلات و توسعه کشور است.‏

دکتر روحانی افزود: امروز رفع مشکل آلودگی هوا و کنترل سوخت و آلاینده ها در خودروها، ‏نیروگاه ها و سایر موتورهایی که آلودگی تولید می کنند، نیاز به استفاده از فناوری روز دنیا دارد.

رئیس جمهوری اظهار کرد: دولت در بودجه سال ٩٦ کل کشور مبلغ ١٠ هزار میلیارد تومان را ‏برای رفع مشکلات و ساماندهی در چهار بخش آب، فاضلاب، محیط زیست و ریل که از عمده ‏مشکلات مناطق مختلف کشور می باشد، به طور ویژه اختصاص داده است.‏

رئیس جمهوری، اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه علم و فناوری و ‏ساماندهی به حوزه های دانش بنیان در کشور را مثبت ارزیابی کرد و افزود: درآمد شرکت های ‏دانش بنیان در سال گذشته ١٥ هزار میلیارد تومان و تا پایان امسال بیش از ٢٠ هزار میلیارد تومان ‏خواهد بود؛ همچنین صادرات علم از کشور از یک میلیون دلار در سال ٩١ به حدود ٥٢ میلیون دلار در ‏سال ٩٥ رسیده است.‏ 

دکتر روحانی با بیان این که رشد در کشور تنها با مقاله شکل نمی گیرد، گفت: ما باید در گام های بعدی ‏به دنبال تجاری سازی اختراعات و علم و فناوری در کشور باشیم.‏

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید