سال پربار ‍‍«پارس جنوبی»

(چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵) ۱۷:۱۱

انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای بزرگ و فراوانی داشته است ولی منطقه ویژه پارس بی‌شک یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در حوزه اقتصادی بوده است؛ منطقه‌ای که نقش بسیار مهمی در تولید انرژی و ایجاد اشتغال و درآمدزایی کشور در سال ۹۵ داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، آنچه در ادامه می‌ خوانید گزارشی از فعالیت یک ساله سازمان منطقه ویژه پارس در زمینه توسعه هر چه بیشتر منطقه ویژه پارس است:
میدان بزرگ گازی پارس جنوبی در دنیا بی‌نظیر است و هشت درصد از گاز دنیا را در خود جای داده است؛ برای برداشت از این میدان گازی معادل 29 فاز استاندارد طراحی شده است که تعدادی از فازها به صورت کامل تکمیل شده و روند تکمیل دیگر فازها در حال انجام است.
تا پیش از آغاز فعالیت دولت یازدهم، 10 فاز تکمیل شده بود و معادل روزانه 250 میلیون مترمکعب گاز از این میدان برداشت می‌شد ولی هم اکنون با وارد مدار شدن چندین فاز جدید، میزان برداشت از این میدان به 500 میلیون مترمکعب رسیده است و تا پایان دولت اول دکتر روحانی، میزان برداشت ایران از پارس جنوبی نسبت به قطر بیشتر خواهد شد.
در کنار بهره‌برداری از فازهای جدید از جمله فاز 12 که خود معادل سه فاز است و فازهای 15 و 16 و همچنین روند تکمیل فازهای 17 و18 و 19 و 20 و 21 پارس جنوبی، صنایع پتروشیمی نیز در این منطقه با رشد گسترده‌ای روبرو بوده است و شاهد راه‌اندازی چندین پروژه جدید پتروشیمی در منطقه ویژه پارس خواهیم بود.
افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی از گمرک منطقه ویژه پارس از دیگر دستاوردهای در این منطقه بوده است. بر اساس آمار گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، در 11 ماه نخست امسال صادرات این منطقه 41 درصد افزایش دارد و از محل صادرات میعانات گازی و محصولات غیر نفتی منطقه ویژه پارس بیش از 13 میلیارد دلار درآمد عاید کشور شده است.
در کنار توسعه صنعتی، توجه ویژه‌ای به محیط پیرامونی و عمل به مسئولیت‌های اجتماعی شده است در این راستا همه مصوبات سفر مقام معظم رهبری در شهرستا‌های عسلویه، کنگان و جم و دیر با اعتبار 24 میلیارد تومان تکمیل شده و مصوبات سفر دولت نیز با جدید در حال اجرا است.
تاکنون بیش از 600 میلیارد تومان پروژه در محیط پیرامونی منطقه ویژه پارس اجرا شده است و طرح‌های خوبی نیز در دست اجرا است که این طرح‌ها تنها به بخش پروژه‌های عمرانی مربوط نیست و در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی و علمی و اجتماعی و . . . نیز گام‌های بسیار خوبی برداشته شده است.
اجرا و تکمیل پروژه‌های عمرانی از جمله طرح‌های بیمارستان دیر، بیمارستان کنگان، آبرسانی به جم(پیشرفت ۶۰ درصدی)، آبرسانی به عسلویه و نخل تقی، احداث و بهسازی راه‌ها و جاده‌ها، جمع‌آوری مدارس کانکسی، توسعه مدارس و تجهیز کلاس‌های درس(ساخت ۲۱۰ کلاس درس)، توسعه بخش درمان و بهداشت در روستاها و شهرها، توسعه کتابخانه‌ها و . . . تنها بخشی از اقدامات سازمان منطقه ویژه پارس در عرصه عمرانی  بوده است.
 در مسیر حمایت از برنامه‌های علمی و آموزشی و فرهنگی قدم‌های مهمی برداشته شد و طرح‌های خوبی در دست اجرا است. اجرای طرح تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان گامی موثر در توانمندسازی نیروي انسانی برای فعالیت در منطقه ویژه پارس و دیگر بخش‌ها است.
یکی از بهترین و ماندگارترین طرح‌ها، «اجرای طرح تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان» بوده است که بازخوردهای بسیار خوبی داشت و وزارت نفت نیز استقبال خوبی از این طرح کرده است.
طی دو سال گذشته با اجرای طرح نخبه پروری در زمینه توسعه نرم افزاری و تقویت بنیه علمی دانش آموزان گام های موثری برداشته شده که کسب رتبه‌های متعدد کنکور توسط دانش آموزان شرکت کننده در این طرح نمونه‌ای از دستاوردهای این طرح محسوب می‌شود.
هم‌اکنون این طرح در شش شهرستان استان بوشهر در حال اجرا است که هزینه‌های این طرح بیش از دو برابر اعتبارات آموزشی سازمان منطقه ویژه پارس است.
حمایت از حوزه فرهنگی استان بوشهر از دیگر اقدامات و برنامه‌ها بوده است که علاوه بر حمایت از هنرمندان و فعالان فرهنگی و هنری و اجتماعی استان برای تخصیص امکانات و تجهیزات و ارائه کمک‌های مختلف، چندین اثر نویسندگان استان بوشهر با کمک سازمان منطقه ویژه پارس به چاپ رسیده است.
 برپایی نمایشگاه‌های تخصصی در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی، کارآفرینی، هنری، فرهنگی و مبارزه با اعتیاد از اهم فعالیت‌های هنری سال گذشته در منطقه ویژه پارس بودند.

کاهش فلرینگ پالایشگاه‌ها در کنار پایش پساب ها و افزایش سرانه فضای سبز منطقه در زمینه  بهسازی محیط زیست منطقه صورت پذیرفت و همچنین برگزاری مانورهای متعدد در زمینه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل در منطقه انجام شد که نقش مهمی در مقابله به موقع و مناسب سازمان منطقه ویژه پارس در برابر بلایای طبیعی و صنعتی داشت به طوری که قدردانی وزیر نفت و فرمانده پدافند غیر عامل کشور را در پی داشت.

قهرمانی تیم ووشو سازمان منطقه ویژه پارس در لیگ ووشو، حضور تیم پارس جم در لیگ دسته اول فوتبال کشور، حمایت از ورزش همگانی و برپایی همایش‌ها و ... در زمینه ورزشی سالی پربار را برای سازمان منطقه ویژه پارس و پارس جنوبی در سال ۱۳۹۵ رقم زدند.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید