در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس مطرح شد:

کارآفرینی سازمانی موتور محرکه توسعه سازمان هاست

(پنج شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۳:۳۵

سرپرست آموزش مهارت های کارآفرینی سازمان منطقه ویژه پارس با بیان این که کارآفرینی سازمانی فرایندی است که تمامی فعالیت های فردی یا گروهی به طور مستمر، سریع و راحت در سازمان به ثمر می رسد اظهارداشت: کسب مستمر تجربه، داشتن ابتکار عمل و افزایش بهره وری سازمانی زمینه‌های اصلی از ابعاد مهم کارآفرینی سازمانی است.

 لیدا جهاندیده،‌ سرپرست آموزش مهارت های کارآفرینی و خانواده سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس با اشاره به این که امروزه کارآفرینی در اقتصاد جهانی و رقابتی، دارای نقش کلیدی است، بیان کرد: کارآفرینی به عنوان پدیده ای نوین در اقتصاد کشورها نقش مهم و  موثری را در توسعه و پیشرفت اقتصادی سازمان ها ایفا می کند.
 وی در ادامه افزود: در یک گستره وسیع و در یک تعامل چند سویه، کارآفرینی نقش تعیین کننده ای را در زندگی سازمانی بر عهده دارد و سازمان‌ها برای موفقیت پایدار، چه در حال و چه در آینده، مستلزم نوآوری هستند که بر این اساس کارآفرینی سازمانی فرآیندی است که زمینه فعالیت‌های سازمانی را به سمت خلاقیت، نوآوری، مخاطره‌پذیری و پیشتازی فراهم می‌کند.
جهاندیده به کارآفرینی سازمانی با بیان این که رفتارهای کارآفرینانه را درون سازمان ارتقا می‌بخشد اشاره کرد و تصریح کرد: کارآفرینی سازمانی سبب خلاقیت، پیدایی و تولید یک اندیشه و فکر نو و از مبانی اصول مدیریتی است درحالی که نوآوری عملی ساختن آن اندیشه و فکر است . 
وی در ادامه بیان کرد: وجود نوآوری در کارآفرینی به قدری ضروری است که می‏توان ادعا کرد کارآفرینی بدون آن وجود ندارد و خلاقیت هم بدون نوآوری نتیجه ندارد یکی از مهم‌ترین عوامل تسهیل و تقویت توان خلاقیت و نوآوری در سازمان ساختار مناسب و تشکیلات متناسب با اهداف مورد نظر است.
مشاور مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در امور زنان و خانواده به‌کارگیری و جذب نیروهای خلاق و نوآور، امکانات مناسب تحقیقاتی و مالی برای فعالیت‌های نوآورانه، آزادی عمل کافی در انجام فعالیت‌ها و تلاش‌های خلاق، همچنین به‌کارگیری نتایج حاصل از فعالیت‌های خلاق و دادن پاداش مناسب به افراد خلاق را از مهمترین عوامل موثر بر خلاقیت و نوآوری در سازمان ها برشمرد.
وی به توسعه مقوله کارآفرینی در محافل علمی کشور طی دو، سه سال اخیر اشاره کرد و افزود:‌ با یک برنامه منسجم و کاربردی و نسخه های علمی و عملی متناسب با ساختار اداری  اقتصادی کشور ، امکان عملیاتی شدن بسیاری از ایده های کارآفرینی در سازمان ها  محقق خواهد شد.
این مقام مسئول، تجدید ساختار سازمانی، ریسک‌پذیری، داشتن ابتکار عمل ، رقابت تهاجمی و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های جدید را از ابعاد مهم کارآفرینی سازمانی دانست و افزود: کسب مستمر تجربه را می‌توان از ویژگی‌های تفکر کارآفرین در یک سازمان به حساب آورد، کارآفرینی فرایند پویایی در جهت افزایش و ایجاد سرمایه برای یک سازمان است و سازمان ها با بهره گیری از این راه و تشویق و ترغیب کارکنان با رفتاری به نام کارآفرینی سازمانی سبب افزایش بهره وری سازمانی، فارغ از قوانین خشک و دست و پاگیر می شوند و با هدایت این طرح ها به توسعه سازمانی  دست می یابند.
لیندا جهاندیده یادآور شد: فراگیر شدن فرآیندهای اداری در بیشتر سازمان ها و شرکت ها موجب شده تا کارآفرینی سازمانی در سازمان هادر سال های اخیر مورد توجه بسیاری از مدیران و تصمیم گیران قرار بگیرد و این مهم با  تغییر نگرش و باور مدیران سنتی در ایجاد استقلال و توانایی برای پیشرفت به منظور ارتقاء و پاداش های سازمانی، برنامه ریزی مبتنی بر فوریت برای تطبیق با جدول زمان بندی سازمان، افق زمانی برنامه ریزی کوتاه مدت مطابق با چشم اندازها ، بودجه بندی های هفتگی، مسیر اصلی کارآفرینی سازمانی است.
وی با تاکید بر اینکه کارآفرینی سازمانی فرایندی است که سازمان طی می کند تا همه کارکنان بتوانند در نقش کارآفرینان انجام وظیفه کنند افزود: تمام فعالیت های فردی یا گروهی با کارافرینی به طور مستمر، سریع و راحت در سازمان به ثمر می رسد و هنگامی که این جهش توسط فرد یا گروه کارآفرین در داخل یک سازمان انجام گیرد، به آن((کارآفرینی سازمانی)) گویند که فرد یا گروه کارآفرین از قابلیت ها و امکانات یک سازمان استفاده می کنند تا خدمات جدید و ایجاد ارزش های نوین برای سازمان فراهم شود.
وی در ادامه اظهار کرد: در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با توجه به موقعیت منطقه از اردیبهشت سال 94 رویکرد ارتقاء کارآفرینی سازمانی به همت مدیران ارشد سازمان در راستای ارتقاء شرایط کاری درون سازمانی و جامعه پیرامونی کلید خورد.
به گفته وی،‌ راهبردی که برای ایجاد کارآفرینی سازمانی باید مورد توجه مدیران ارشد سازمانی قرار بگیرد این است که راه های رسیدن به این اهداف را برای واحد آموزش مهارت های کارآفرینی و خانواده و سیاست های اجرایی آن در سایه سیاست های کلان سازمانی هموار سازند .
جهاندیده بر افزایش مهارت های کارآ‏فرینی به عنوان  موتور محرکه توسعه سازمانی تاکید کرد و گفت:‌ برای شروع به حرکت کارآفرینان سازمانی کافی است آموزش های لازم در این زمینه به کارمندان ارایه تا جرقه کارآفرینی در ذهن آنان ایجاد  و ضرورت مسأله نیز برای آنها معلوم شود.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید