نخستین چاه فاز ۱۴ پارس جنوبی آماده تولید شد

(سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶) ۱۰:۵۲

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی از روشن شدن مشعل نخستین چاه این فاز خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی  منطقه ویژه پارس به نقل از شرکت ملی نفت ایران، حمیدرضا مسعودی ضمن اعلام این خبر گفت: به منظور تولید از سکوی A فاز ١٤ پارس جنوبی در سال جاری، عملیات مشبک کاری و جریان دهی نخستین چاه طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با موفقیت انجام شد و این چاه در نخستین ساعات بامداد امروز (۱۴ آذرماه) آماده تولید شد.
وی بیان کرد: خوشبختانه نتایج جریان دهی این چاه نشان داد که پتانسیل تولید بلوک فاز ۱۴ پارس جنوبی در حد قابل قبول و بیش از انتظار بوده است.
مسعودی پیش بینی کرد: با توجه به اتمام عملیات حفاری و تکمیلی ۷ حلقه چاه دیگر از موقعیت A فاز ١٤ مطابق با زمانبندی از پیش تعیین شده، عملیات مشبک کاری و جریان دهی این چاه ها تا نیمه دوم دی ماه سال جاری به اتمام برسد و امکان تولید گاز سکوی A به میزان حدود ٥٠٠ میلیون فوت مکعب در روز محقق شود.
نخستین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی نیمه دوم دی ماه بارگیری می‌شود
مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با اشاره به پیشرفت بیش از ۹۵ درصدی عملیات ساخت سکوی اصلی ۱۴A از بارگیری این سکو در نیمه دوم دی ماه سال جاری خبر داد.
وی اظهار کرد: طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی دارای ۴ سازه اصلی و اقماری دریایی است که هم اکنون دو سکوی اصلی این فاز ۱۴A و ۱۴B با پیشرفت فیزیکی به ترتیب ۹۵ و ۸۱ درصد در یارد مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در حال ساخت است.
مسعودی با بیان اینکه مطابق با برنامه زمانبندی از پیش تعیین شده، ساخت عرشه A فاز ۱۴ در مراحل پایانی قرار دارد، گفت: عملیات مهاربندی، بارگیری و نصب این عرشه در موقعیت دریایی خود، در نیمه دوم دی ماه سال جاری به انجام می رسد.
به گفته مجری طرح توسعه فاز ۱۴، دیگر سکوی اصلی این طرح با نام ۱۴B هم اکنون از پیشرفت فیزیکی قابل توجهی برخوردار است و عملیات نصب و راه اندازی آن در سال آتی انجام می شود.
اهداف طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، برداشت روزانه ۵۶.۶ میلیون مترمکعب گاز غنی از مخزن مشترک به وسیله ۴ سکو در فاصله ۱۰۵ کیلومتری ساحل کنگان و انتقال آن به وسیله خطوط لوله دریایی به بخش خشکی و تبدیل آن به ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد در روز و یک میلیون تن اتان و یک میلیون تن گاز مایع «ال پی جی» (پروپان و بوتان) در سال اعلام شده است.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید