آمین آلوده فاز ۱۳ پارس جنوبی به روش تقطیر در خلأ تصفیه شد

(یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷) ۱۵:۵۹

مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی گفت: برای نخستین بار در صنعت نفت و با ظرفیت بالا در کشور، تصفیه آمین آلوده فاز ۱۳پارس جنوبی به روش تقطیر در خلأ با موفقیت انجام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، پیام معتمد افزود: تصفیه بیش از ۳۰۰ مترمکعب آمین با خلوص ۳۵ درصد وزنی که به علت نشت آب دریا در کولر تنظیم دمای ردیف‌های شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۳ به شدت آلوده شده بود با موفقیت انجام شد.
وی به هزینه‌های بالا و روند طولانی‌مدت تامین آمین (MDEA) از خارج کشور اشاره کرد و گفت: با بررسی واحدهای عملیاتی موجود در منطقه و شبیه‌سازی فرآیند آنها، تغییرات لازم در واحد ریکلایمر پالایشگاه‌ دهم پارس جنوبی که از نوع تقطیر در خلأ است، صورت پذیرفت و عملیات تصفیه آمین با افزودن پمپ‌ها، مخازن و خطوط ارتباطی جدید به واحد ریکلایمر با موفقیت انجام شد.
مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی با اشاره به میزان بازیافت ۸۵ تا ۹۰ درصدی آمین در این روش اظهار کرد: با به‌کارگیری این روش همه ترکیبات مزاحم موجود در آمین آلوده به طور کامل حذف می‌شود.
معتمد یکی از محاسن بزرگ اجرای این طرح را ایجاد امکانات دائمی برای تصفیه آمین‌های آلوده موجود و احتمالی آتی در پالایشگاه‌های منطقه برشمرد و تاکید کرد: اجرای این روش مزیت اقتصادی بزرگی را از لحاظ صرفه‌جویی در زمان تامین آمین و نیز جلوگیری از کاهش تولید گاز کشور در پی دارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید