فرآیند پایش پسماند با طراحی نرم‌افزار تسهیل می‌شود

(سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷) ۰۸:۵۰

طراحی نرم‌افزار در حوزه مدیریت پسماند، فرآیند پایش پسماندهای شهری و صنعتی بخش‌های عملیاتی و ستادی بالادستی صنعت نفت را تسهیل می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، ابوالفضل مرادی، مسئول نظارت بر پروژه‌های پژوهشی مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، در حاشیه برگزاری دوره آموزش تخصصی مدیریت پسماند با اشاره به اینکه این دوره در راستای اجرای فازهای اجرایی قرارداد طرح یکپارچه مدیریت پسماند شرکت ملی نفت ایران و ارائه نتایج و دستاوردهای مربوطه و تبیین وضعیت فعلی مدیریت پسماند در واحدهای پایلوت برگزار می‌شود، گفت: این دوره بنا به پیشنهاد مدیریت HSE در دو شهر تهران (12 الی 14 آذرماه 1397) و اهواز (دی ماه 1397) برگزار می شود.
وی با بیان اینکه امید است این دوره بتواند در ارتقاء سطح علمی و دانش ضمنی مسئولین و کارشناسان حوزه محیط زیست مثمرثمر باشد، گفت: از سرفصل‌های دوره آموزشی می‌توان به تبیین و تشریح دستاوردهای طرح، مبانی نظری، روش‌های طبقه‌بندی، قوانین و مقررات و سیاست‌های زیست‌محیطی، نحوه نمونه‌برداری و تعیین حدود تشخیص پسماندها، کدگذاری، ذخیره سازی و روش‌های نوین مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه اشاره کرد.
مسئول نظارت بر پروژه‌های پژوهشی مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه یکی از مهمترین خروجی‌های طرح یکپارچه مدیریت پسماند طراحی بانک اطلاعاتی و نرم افزار پشتیبان است که بنا به نیاز مدیریت HSE و با همکاری و حمایت‌های فنی و اجرایی مدیریت فاوا و رعایت الزامات امنیتی مربوطه در حال طراحی است، گفت: طراحی این نرم‌افزار می‌تواند 80 تا 90 درصد مباحث پایش و ممیزی روند مدیریت پسماند در واحدهای عملیاتی گستره شرکت ملی نفت ایران و تابعه را فراهم کند و یکی از ابزارهای مهم کنترل و پایش این حوزه مهم در بخش‌های زیست محیطی صنعت نفت محسوب می‌شود.
وی درباره برگزاری این دوره در دو شهر تهران و اهواز گفت: به دلیل بعد مسافت آموزش‌های لازم برای کارشناسان شرکت‌های عملیاتی همچون نفت و گاز اروندان، مناطق نفت‌خیز جنوب، ملی حفاری، نفت خزر و پایانه‌های نفتی ایران در اهواز ارائه می‌شود و سایر کارشناسان حوزه محیط‌زیست شرکت ملی نفت ایران نظیر نفت فلات قاره ایران، نفت و گاز پارس، مدیریت اکتشاف، نفت مرکزی سازمان بهداشت و درمان و ... در تهران این دوره را می‌گذرانند.
مرادی در مورد انتخاب مدرسان این دوره گفت: مدرسان این دوره‌ها را شرکت پترو توسعه رانا انرژی (مستقر در پارک علم و فناوری خلیج‌فارس استان بوشهر)، به عنوان مسئول برگزاری دوره آموزشی مذکور از بین پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران، اساتید دانشگاه شهید بهشتی، سازمان‌های ذیربط و یکی از شرکت‌های مشاور چینی انتخاب کرده است.
مرادی در مورد علت انتخاب ساوه برای بازدید کارشناسان شرکت کننده در پایان این دوره گفت: دو مرکز فعال در زمینه امحاء و مدیریت پسماندهای صنعتی در کشور وجود دارد که در ساوه و دیگری در نزدیکی شهر اصفهان واقع شده‌اند.
مسئول نظارت بر پروژه‌های پژوهشی مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، افزود: مجتمع فناوری پسماند زیست ساوه 23 هکتار مساحت دارد و در فاصله 25 کیلومتری شهرستان ساوه واقع شده و یکی از مراکز فعال امحای پسماندهای صنعتی کشور است. علت بازدید از این مرکز آشنایی همکاران حوزه HSE و پسماند با فعالیت‌های این مجتمع و بررسی امکانات و ظرفیت‌های موجود در کشور و همچنین بررسی و امکان‌سنجی ایجاد تعاملات و همکاری با مجمتع فناوری پسماند زیست (ساوه) است.

وی مهمترین دستاوردهای طرح یکپارچه مدیریت پسماند را مستندسازی وضعیت فعلی مدیریت پسماند در گستره عملیاتی زنجیره ارزش شرکت ملی نفت ایران، به‌روز رسانی دستورالعمل‌های مربوطه و طراحی و تولید بانک اطلاعاتی و نرم‌افزار پشتیبان سیستم پایش برشمرد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید