وزیر نفت در آیین افتتاح فازهای 13 و 22 تا 24 پارس جنوبی

تولید روزانه گاز از پارس جنوبی 841 میلیون متر مکعب رسیده است

(یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷) ۱۶:۳۴

بیژن زنگنه، وزیر نفت در آیین افتتاح پالایشگاه‎های فاز ١٣ و فاز ٢٢ تا ٢۴ پارس جنوبی گفت: خوشحالم که امسال این افتتاح در آستانه چند عید یعنی تولد امام جواد (ع)، تولید امیرالمومنین (ع)، عید نوروز و سالروز ملی شدن صنعت نفت روی می‌دهد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس،وی ادامه داد در سال ٧۶ نخستین قرارداد توسعه پارس جنوبی امضا شد و تا مرداد ٨۴، بهره‌برداری پنج فاز انجام شد و از ٨۴ تا ٩٢، ۵ فاز نیمه‌تمامی که تحویل شده بود به انجام رسید.
زنگنه افزود در سال‌های ٩٢ تا ٩٧ نیز در آخر ٩٣ فاز ١٢ و در آخر ٩۴ فازهای ١۵ و ١۶ و در ٢۵  فروردین سال ٩۶  نیز ۶  فاز متعارف افتتاح شد و امروز ۴ فاز دیگر افتتاح می شود که در مجموع به ١۵ فاز از نظر پالایشگاه می‌رسد.
وزیر نفت افزود تلاشمان این است که تا میانه سال ٩٨، سه فاز دریایی مربوط به فازهای ١۴، ١٣ و ٢٢ تا ٢۴ را به بهره برداری برسانی که با اتمام طرح‌های در دست اقدام (به جز فاز ١١)، ظرفیت تولید روزانه گاز ما به ٧۵٠ میلیون متر مکعب در پارس جنوبی می‌رسد.
وزیر نفت ادامه داد میانگین تولید گاز کشور در سال ٩٢ حدود ۶٢٢ میلیون متر مکعب بوده است که این رقم امسال به ٨۴١ میلیون متر مکعب رسیده است.
 زنگنه گفت: تولید گاز کشور به‌طور میانگین روزانه در سال ٩٨ به ٨٨٠  و در سال ٩٩ به ٩۵٠ میلون متر مکعب می‌رسد. این رقم به‌طور میانگین است؛ تولید روزانه گاز به زودی به هزار میلیون متر مکعب می‌رسد.
وی همچنین گفت تولید روزانه گاز در پارس جنوبی هم‎اکنون به طور میانگین ۶١٠ میلیون متر مکعب و ظرفیت تولید ۶۶٠ میلیون  مترمکعب است.
وزیر همچنین ادامه داد افزایش تولید گاز در پارس جنوبی منتهی به کاهش سهم سوخت مایع نیروگاه‌ها شده است؛ همچنین امسال در صادرات رکورد زدیم که به برکت تلاش‎ها در پارس جنوبی و دیگر نقاط بوده است. 
زنگنه بیان کرد: با توجه به حجم گازرسانی در سال‌های اخیر، در اواسط سال ٩٨ از ٩۵ درصد تعهد پوشش گازرسانی جمعیت کشور عبور می‌کنیم. امسال نیز بالغ بر ٣٠٠٠ روستا را گازرسانی کرده‌ایم. 
زنگنه با اشاره این که از نظر زیست محیطی، مقدار گازهای فلر در پالایشگاه‌های اول تا پنجم مستمرا کم شده و کمتر هم خواهد شد افزود به برکت برجام توانسته‌ایم دستگاه‌های که از خارج نمی‌دادند را وارد کنیم و قبل از اعمال تحریم‌ها کالاهای مهم را وارد کشور کردیم. 
زنگنه در پایان گفت دستگاه‌های جداکننده سولفور از گاز همه راه‌اندازی می‌شود و بخش عمده نگرانی زیست محیطی رفع خواهد شد و باقی پالایشگاه‌ها هم وقتی به دست بهره‌بردار می‌رسد، گاز خروجی آن تنظیم می‌شود.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید