تنها صداست که می‌ماند

(یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۸) ۱۱:۲۱

سال 82 وارد صنعت نفت شد، سال 85 بر حسب علاقه وارد عرصه گویندگی شد و اینک مدرس فن بیان است. گفت و گوی پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس با مسعود جعفری کارمند حراست این سازمان را بخوانید.

جناب جعفری در ابتدا کمی در مورد خودتان بگویید؟

مسعود جعفری هستم، متولد سال 1358 اردبیل و فارغ التحصیل امنیت شبکه و دانشجوی دوره دکتری رشته مدیریت تکنولوژی.

از چه سالی در صنعت نفت مشغول به کار شدید؟

از سال 82 وارد نفت شدم و در شرکت ملی نفت ایران مشغول به کار شدم. سال 86 رسمی شدم و در پایانه عملیاتی خارک و سازمان منطقه ویژه پارس سابقه خدمت دارم. ابتدا در واحد حراست مشغول به فعالیت شدم و در ادامه در واحد فناوری اطلاعات و اکنون به عنوان کارشناس ارشد حفاظت اطلاعات IT حراست  سازمان منطقه ویژه پارس مشغول فعالیت هستم.

از چه سالی وارد عرصه گویندگی شدید؟

در سال 85 در کلاس‌های فن بیان شرکت کردم اما به دلیل مشغله در ابتدا این کار را به صورت تفننی ادامه دادم، در این کلاس‌ها بود که با بهروز رضوی یکی از بزرگترین گویندگان ایران آشنا شدم، ایشان در این کلاس‌ها من را ترغیب به ادامه دادن فن بیان و گویندگی کرد و گفت صدای خوب به اصطلاح "میکروفونی" داری.

اواخر سال 86 دو برنامه رادیویی راه شب را اجرا کردم در نوروز 87 برنامه‌ای در مورد موزیک فولکلور اجرا کردم اما مشغله کاری به من اجازه نداد زیاد در رادیو بمانم.

از سال 90 به طور جدی‌تر به این مسئله پرداختم و تقریبا اکثر دوره‌های آموزشی در این زمینه را گذراندم. کلاس‌هایی با حضور اساتیدی مانند رضوی، علیمردانی و هومن حاج عبداللهی را شرکت کردم. گاهی فقط بیرون استدیو می‌نشستم و اجرای بدوم کلام این اساتید را نگاه می‌کردم تا نوع حرکات دهان در اجرا را یاد بگیرم.

فعالیت شما در این سال‌ها محدود به رادیو و آموزش بود؟

فعالیت‌های جانبی دیگر را هم داشتم، کتاب صوتی شازده کوچولو را با شرکتی قرارداد بستم و  اجرا کردم و همچنین برای یک برنامه کاربردی موبایل، غزلیات حافظ را روخوانی کردم. در این میان یک سری کارهای تبلیغاتی و تیزر را نیز اجرا کردم. در کنار این‌ها در کنسرت پرواز همای و محمد معتمدی را در شیراز و تهران برنامه اجرا کردم.

چه شد که وارد عرصه آموزش فن بیان و گویندگی شدید؟

مهمترین عامل برای من برای ورود به این عرصه علاقه وافر من به آموزش بود. کارگاه آموزشی در اواخر سال 95 تشکیل شد و من را به عنوان کمک استاد در این کارگاه پذیرفتند. بعد از این در پنج کارگاه دیگر نیز به عنوان آموزش فن بیان شرکت کردم که سه کارگاه را خودم به تنهایی در کشور اجرا کردم. البته در کنار این در همایش‌های آموزشی مختلف نیز در سطح کشور برگزار کردم.

 شندیدیم که شما عضو انجمن کاربران حرفه‌ای صوت هم هستید؟

بله انجمنی با حضور اساتید مطرح در این زمینه تشکیل شد که بنده به عنوان کارشناس صدا در این انجمن عضو هستم.

این انجمن چه فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد؟

ببینید اعضای  از تخصص‌های گوناگون در این انجمن عضو هستند، دکتر قدام که معاونت دانشگاه شهید بهشتی هستند و دکتری گفتار درمانی دارند یا مثلا دکتر ترابی نژاد فوق تخصص حنجره نیز در این انجمن هستند و همچنین آقای مختاباد و سایر اعضا نیز به همین صورت در این انجمن مباحث تخصصی را دنبال میکنند.

اولین پنل آموزشی این انجمن در دانشگاه امام علی برگزار شد که با استقبال خوبی نیز همراه بود که حتی مدعوین بین‌المللی نیز داشت.

برگردیم به صنعت نفت، به نظر شما آموزش فن بیان و گویندگی در حال حاضر چطور می‌تواند در صنعت نفت به کمک آید؟

ببینید اولین مهارت ارتباطی انسان کلام اوست، مادامی که شما نتوانید صبحت کنید ارتباطی نیز نمی‌توانید برقرار کنید به خصوص در دنیای جدید که دنیای گفت و گو ارتباط است باید این مهارت را تقویت کرد. به عنوان مثال من مدیرانی را می بینم که در طول روز بارها سخنرانی دارند‌ یا گرو‌های که برای مذاکره با شرکت‌های بین‌المللی از شرکت نفت اعزام می‌شوند این افراد به طور اخص به این آموزش‌ها نیاز دارند.

علاوه بر صحبت حتی زبان بدن و تحلیل رفتار متقابل نیز برای افزایش کیفیت برقراری ارتباط مهم است. بنده دوره‌های تحلیل رفتار متقابل(TA) را نیز آموزش می‌دهم. این دوره بیشتر روانشناختی است و باعث می‌شود که شاخصه‌های رفتار یک فرد را درک کنیم و رفتار فرد را به حالت بالغ که ایده‌آل ترین حالت رفتاری است سوق دهیم.

از زندگی در عسلویه بگویید؟

الان ده سال است که در عسلویه کار می‌کنم و ساکن جم هستم، امیدوارم نگاه فرهنگی بیشتری در سازمان‌های اقتصادی شکل بگیرد و رویکرد‌ها نسبت به آموزش فرهنگ جدی تر شود. اکنون در فرهنگسرای توحید جم نیز کلاس آموزشی می‌گذارم و امیدوارم در آینده تعداد این کلاس‌ها را افزایش دهم.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید