تعیین تکلیف میدان گازی فرزاد تا سه ماه آینده

(پنج شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۳:۲۴

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور توسعه و مهندسی از تعیین تکلیف میدان گازی فرزاد الف و ب تا سه ماه آینده خبر داد و گفت: هم اکنون مذاکرات جدی با شرکت هندی ONGC برای توسعه میدان گازی فرزاد ب در حال انجام است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطق ویژه پارس ،معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور توسعه و مهندسی از تعیین تکلیف میدان گازی فرزاد الف و ب تا سه ماه آینده خبر داد و گفت: هم اکنون مذاکرات جدی با شرکت هندی ONGC برای توسعه میدان گازی فرزاد ب در حال انجام است. به گزارش روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، رضا دهقان در نشست خبری که بعدازظهر امروز (پنجشنبه، 12 اردیبهشت 97) در حاشیه برگزاری دومین روز از نمایشگاه بیست و چهارم صنعت نفت تهران و با حضور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس برگزار شد، با تشریح عملکرد شرکت نفت و گاز پارس در سال گذشته گفت: با بهره برداری از فازهای 13 و 22-24 پارس جنوبی در اسفندماه سال گذشته و با احتساب تولیدی شدن دو سکوی دریایی از فاز 14، به ظرفیت روزانه تولید گاز کشور 3 میلیارد فوت مکعب (85 میلیون مترمکعب) افزوده شد.
 
معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: در سال جاری نیز باقیمانده فعالیت های این سه فاز دنبال خواهد شد که در صورت بهره برداری 60 میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید روزانه کشور اضافه خواهد شد. وی همچنین از تعیین تکلیف میدان فرزاد الف و ب تا دو یا سه ماه آینده خبر داد و گفت: با شرکت هندی ONGC در رابطه با توسعه میدان گازی فرزاد ب در حال مذاکرات جدی هستیم.
 
دهقان درباره توسعه میدان گازی کیش که به تازگی به شرکت نفت و گاز پارس واگذار شده نیز گفت: در حال حاضر تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز از این میدان قابل تولید است و برای اتصال میدان به بخش خشکی به دنبال راهکار هستیم، همچنین در فازهای بعدی توسعه این میدان که در نهایت به تولید 3 میلیارد فوت مکعب گاز (معادل سه فاز پارس جنوبی) می انجامد، به دنبال سرمایه گذار هستیم. وی همچنین از به توسعه میدان بلال نیز اشاره کرد و گفت: قرارداد توسعه میدان بلال که در پیوست شرقی میدان گازی پارس جنوبی قرار گرفته است به زودی منعقد می شود.
 
معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور توسعه و مهندسی در پاسخ به پرسشی مبنی بر برنامه ریزی برای توسعه لایه های نفتی پارس جنوبی نیز گفت: پیش از این مذاکراتی با شرکت مرسک انجام شده بود که طرح مطالعاتی این شرکت نیز دریافت شد، در حال حاضر مذاکرات توسعه این حوزه با اولویت خط مرزی با یک شرکت ایرانی و یک شرکت خارجی در حال انجام است که یکی از آنها نتایج مطالعات خود را به زودی ارائه خواهد داد و دیگری نیز دو تا سه ماه به طول خواهد انجامید. 
 
این مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایران در توضیح آخرین جزئیات اجرایی شدن قرارداد توسعه فاز 11 و مذاکره با شرکت CNPC چین گفت: توتال بعد از خروج از این طرح در نوامبر 2017، سهام خود را به CNPC واگذار کرد و مذاکرات با این شرکت چینی نیز برای رفع مشکلات موجود و اجرای قرارداد ادامه دارد. وی تأکید کرد: اگر مذاکره با این شرکت منتهی به رفع مشکلات نشود، تمهیدات دیگری در برنامه قرار می‌گیرد.، ضمن اینکه پتروپارس به عنوان یکی از اعضای کنسرسیوم، آمادگی دارد فاز نخست توسعه فاز ١١ را اجرایی کند و نگرانی برای اجرای فاز اول این پروژه از سوی شرکت های ایرانی وجود ندارد. 
 
در ادامه این نشست نیز محمد مشکین فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در تکمیل اظهارات مطرح شده درخصوص توسعه میدان گازی کیش گفت: شرکت نفت و گاز پارس فاز اول این میدان را با پیشرفت ٧٠ درصدی تحویل گرفته است و تولید گاز در فاز اول به میزان یک میلیارد فوت مکعب در روز به مراحل نهایی نزدیک شده است. 
 
مشکین فام با بیان اینکه فاز دوم و سوم توسعه این میدان نیاز به سرمایه گذاری دارد، گفت: نوع قرارداد در این طرح اهمیت چندانی ندارد، چرا که این میدان جزو میادین مستقل به شمار می رود و اولویتی برای برداشت آن وجود ندارد. 
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید