اهم فعالیت مرکز پژوهش و توسعه پژوهشگاه صنعت نفت در منطقه ویژه پارس

(چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸) ۱۰:۳۲

منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس که بزرگترین مخزن گازی دنیا با حدود 9 درصد گاز جهان را دربر دارد، حجم عظیمی از فعالیتهای صنعت نفت و گاز کشور را به خود اختصاص داده است. با توجه به نیاز توسعه صنعتی منطقه به فناوری­های کارآمد، حضور فعال و مستمر پژوهشگران و فناوران در منطقه عسلویه یک ضرورت است. از این رو پژوهشگاه صنعت نفت به منظور تعامل هرچه بیشتر با صنعت، نسبت به تجهیز و راه­اندازی مرکز پارس در منطقه عسلویه اقدام نمود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت-در حال حاضر این مرکز متشکل از دفاتر کار و آزمایشگاه­ های مختلف از جمله آزمایشگاه سنجش آلودگی­های محیط زیست است که پس از تجهیز، با حضور مسئولین منطقه و پژوهشگاه به صورت رسمی افتتاح گردید. مهم ترین برنامه کاری این مرکز در حال حاضر ارائه خدمات آزمایشگاهی و پژوهشی در زمینه­ های مختلف بویژه مدیریت محیط زیست منطقه، کنترل خوردگی و بهینه ­سازی مصرف انرژی است.
 
اهمیت استراتژیک پارس جنوبی به عنوان قطب تامین انرژی در کشور و دنیا از یکسو و موقعیت ویژه اکوسیستم خلیج نایبند به عنوان مروارید خلیج فارس با تنوع زیستی منحصر به فرد از سوی دیگر، اهمیت پیاده سازی یک طرح جامع مدیریت محیط زیست و انرژی را دو چندان می­کند. گامهای اجرایی این طرح کلان بر پایه ی ارزیابی پیامد‌های زیست محیطی و پایش آلاینده ­ها، تدوین دستورالعملها و اجرای راهکارهای کنترلی آلودگی هوا و همچنین به کارگیری فناوریهای نوین در مدیریت پساب و پسماند، خوردگی و بهینه­ سازی انرژی تدوین شده است و مراحل تصویب آن در دست انجام است.
 
در این راستا از فعالیتهای جاری پژوهشگاه در منطقه می­توان به بررسی کیفی و کمی منابع انتشار آلاینده‌های هوا و گازهای گلخانه‌ای و شبیه‌سازی پراکنش آلاینده‌های هوا در شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی و انجام مطالعات تصفیه‌پذیری و بهینه‌سازی سیستم تصفیه فاضلاب پتروشیمی مبین اشاره نمود.
 
لازم به ذکر است طرح اطلس خوردگی نیز در آینده نزدیک در منطقه ویژه اقتصادی پارس اجرایی خواهد شد. در این طرح مدیریت یکپارچه خطوط انتقال تحت مدیریت منطقه ویژه از نظر خوردگی و ریسک بررسی خواهد شد و سایت اندازه گیری نرخ خوردگی اتمسفری پس از طراحی و ساخت، در منطقه نصب خواهد شد تا ضمن تعیین نقشه خوردگی اتمسفری در انتخاب پوششهای صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.
 
از برنامه ­های آتی جهت توسعه این مرکز می­توان به تخصیص 4 هکتار زمین در سایت 2 (پارس کنگان) به منظور اجرای طرح توسعه و ساخت و راه­اندازی آزمایشگاه­ ها و پایلوت های پژوهشی اشاره نمود که با همت مسئولین پژوهشگاه و منطقه این مهم در دست پیگیری است. امید می رود با توسعه همکاری های فیمابین، همگام با توسعه صنعتی عسلویه، فعالیتهای پژوهشی نیز متناسب با نیاز صنعت در این مرکز توسعه پیدا کند و علاوه بر انرژی و محیط زیست، بخش ­های بالادستی و پایین­ دستی پژوهشگاه نیز در زمینه ­های مورد نیاز صنعت فعال گردند. 

اخبار مرتبط

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید