افزایش ۱۵ میلیون تنی ظرفیت تامین خوراک صنعت پتروشیمی

(شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸) ۱۲:۱۴

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: با بهره‌برداری از ۶ طرح تأمین خوراک صنعت پتروشیمی، ۱۵ میلیون تن به ظرفیت خوراک این صنعت افزوده می‌شود.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس‏ و به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بهزاد محمدی پس از بازدید از طرح پتروپالایش کنگان، در نشستی با حضور مدیران ارشد این پروژه با اشاره به اینکه این طرح یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های تأمین خوراک صنعت پتروشیمی است، اظهار کرد: ۶ طرح تأمین خوراک در کشور وجود دارد که از این تعداد، سه طرح ان‌جی‌ال است که شامل ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ در منطقه دهلران با دریافت خوراک از میدان‌های بالادست نفتی آن منطقه، ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ در غرب کارون و دیگری ان‌جی‌ال خارک است که خوراک خود را از میدان‌های دریایی دریافت می‌کند.
 
وی افزود: سه طرح دیگر شامل پتروپالایش کنگان در پایین دست پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی است که بزرگ‌ترین واحد تأمین خوراک محسوب می‌شود. پس از آن طرح پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس است که تعداد متعددی از میدان‌های نفتی حوزه غرب کارون را پوشش می‌دهد و تأمین‌کننده خوراک الفین گچساران و نیز طرح‌های دیگر خواهد بود و طرح آخر نیز پالایش پارسیان سپهر است که خوراک خود را از پالایشگاه پارسیان دریافت می‌کند.
 
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه برای این ۶ طرح تأمین خوراک، ۸.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده است، گفت: پس از بهره‌برداری از این طرح‌ها معادل ۱۵ میلیون تن به ظرفیت خوراک صنعت پتروشیمی اضافه می‌شود که سهم پتروپالایش کنگان از این میزان افزایش ظرفیت خوراک ۳.۵ میلیون تن است.
 
وی تصریح کرد: با بهره‌برداری از این ۶ طرح تأمین خوراک در صنعت پتروشیمی، افزایش ظرفیت خوراک بسیار قابل توجه خواهد بود و در پایین دست آن طرح‌های مختلف پتروشیمی ایجاد خواهد شد.
 
محمدی در مورد مزیت‌های طرح پتروپالایش کنگان ادامه داد: این طرح بزرگ و ارزشمند گاز خروجی فاز ۱۲ پارس جنوبی را جداسازی و تفکیک کرده و ۳.۵ میلیون محصول دارای ارزش افزوده بالا برای خوراک صنعت پتروشیمی فراهم می‌سازد. سبک ساخت پروژه، یکنواختی در تکمیل پروژه و وجود تجهیزات با کیفیت از نکات برجسته طرح پتروپالایش کنگان است.
 
وی افزود: امیدواریم این پروژه تا پایان سال وارد فاز راه‌اندازی شود، اما این موضوع نیازمند فعالیت بیشتر و قائل بودن به بازه زمانی حداقل ۵ تا ۶ ماه برای پیش‌راه‌اندازی است که البته با هم‌پوشانی و فشرده‌سازی کارها می‌توان این بازه زمانی را کوتاه‌تر کرد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید