صعود ورزشکار سازمان منطقه ویژه پارس به بیس کمپ اورست و دو قله کالاپاتار و آیلند پیک هیمالیا

(جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱) ۱۱:۲۲

مریم بی غرض از همکاران بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر شاغل در کلینیک و مرکز طب کار منطقه ویژه پارس توانست به عنوان اولین ورزشکار این سازمان با موفقیت به بیس کمپ اورست و دو قله کالاپاتار و آیلند پیک همیالیا صعود کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس ،مریم بی غرض کارشناس پرستاری و ارشد HSE کلینیک و مرکز طب کار منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس که پیش از این صعودهای متعددی را در کارنامه و افتخارات خود ثبت کرده است توانست با موفقیت به بیس کمپ اورست و دو قله کالاپاتار و آیلند پیک همیالیا صعود کند.

بی غرض پیش از این صعود به قلل دماوند، سبلان، تشگر، بل اقلید، تفتان،توچال،برف انبار قم، برف کرمو،برد اتش،سیچونی،نول دنا، برم فیروز،دراک،تاسک و آرارات را در کارنامه افتخارات خود ثبت کرده است.

در ادامه بخشی از گزاش صعود او را می خوانید:

سفر به نپال برای صعود به بیس کمپ اورست به ارتفاع 5364 متر و قله کالاپاتار به ارتفاع ۵۶۴۰، و قله آیلند پیک  (Island Peak)با نام محلی Imja Tse به ارتفاع 6189 متر برنامه ای ۲۳ روزه بود.

پس از دو روز حضور در کاتماندو و تهیه کسری لوازم ضروری کوهنوردی، توسط پرواز خطوط داخلی نپال توسط یک فروند هواپیمای سبک ملخی عازم شهر لوکلا (Lukla) شدیم.فرودگاه لوکلا در قلب جنگلهای نپال فرودگاهی با باند کوتاه و شیب دار مخصوص هواپیماهای سبک ملخی است و در طی روز با دهها پرواز به جابجایی مسافران و کوهنوردان از کاتماندو و بالعکس می پردازد.روستای لوکلا با ارتفاع 2800 متراز سطح دریا شروع مسیر کوهپیمایی (Trekking) گروه بیست نفره ما بود.   بلافاصله پس از رسیدن به لوکلا عازم کمپ بعدی شدیم.در پایان روز اول کوهپیمایی به کمپ پاکدینگ (Pakding) به ارتفاع 2680 متر رسیدیم.مقصد بعدی گروه Namche Bazar به ارتفاع 3437 متر بود. روستای نسبتا بزرگی که پر از انبوه هتلها و کمپها برای کوهنوردان و توریستهاست.

  کمپ های بعدی طول مسیر تا بیس کمپ اورست به این شرح بودند:

کمپ Debuche به ارتفاع 3760 متر، کمپ Peroche به ارتفاع 4250 متر، کمپ Tukla به ارتفاع 4620 متر

کمپ Lobuche  در ارتفاع 4910 متر قرار دارد

 کمپ Gorak Shep به ارتفاع 5180 متر آخرین کمپ قبل از رسیدن به بیس کمپ اورست است.

 کمپ گوراک شپ به نوعی آخرین مسیر استراحت بازدیدکنندگان از بیس کمپ اورست است.قله بهمن خیز پومری (Pumori) به ارتفاع 7181 متر و همچنین کوه کالاپاتار (Kala Patthar) به ارتفاع 5644 متر در مقابل کمپ گوراک شپ سر به آسمان کشیده اند.   مدت زمان رفت و برگشت از گوراک شپ به بیس کمپ اورست حدود 6 ساعت است.

 کمپ اورست به ارتفاع 5364 متر نقطه پایان بازدید از اورست و یخچال عظیم خومبو (Khumbu)  بود. پس از بازگشت از بیس کمپ اورست و کمپ گوراک شپ مسیر را جهت رسیدن به آیلند پیک تغییر دادیم و به کمپ Dingbuche در ارتفاع 4400 متر رسیدیم. آخرین لژ (کمپ) رسمی قبل از  رسیدن به بیس کمپ آیلند پیک (Island Peak) کمپ Chukung به ارتفاع 4700 متر بود.

آبگرمکنهای خورشیدی، سلولهای نوری تولید الکتریسیته و اجاقهای آینه ای خورشیدی به وفور توسط صاحبان لژها برای تامین انرژی مورد نیاز روزانه کمپ شامل روشنایی، گرمایش و پخت و پز بکار گرفته می شد.

  مقصد بعدی گروه بیس کمپ آیلند پیک به ارتفاع 5100 متر بود. بر خلاف تمامی لژها و کمپهای قبلی، در بیس کمپ آیلند پیک فقط چادرهای دو پوش دونفره مجهز به زیر انداز کیسه خواب برای اقامت کوهنوردان در نظر گرفته شده بود.

 موضوع بسیار جالب در بیس کمپ آیلند پیک حضور گروهی کبکهای دری در داخل کمپ و بین چادرهای کوهنوردان بود. کبکها در طی سالهای متمادی چنان به حضور بی دردسر کوهنوردان عادت کرده اند که همچون مرغ خانگی بدون هیچگونه واهمه ای در کنار کوهنوردان حضور داشتند. این کبکها مختص منطقه هیمالیا و ارتفاع بالای 4000 متر هستند.

صعود به قله آیلند پیک بطور استاندارد برای ساعت ۱۲ نیمه شب برنامه ریزی می شود. و برنامه ای 12 ساعته برای صعود و برگشت از بیس کمپ آیلند پیک به قله به اجرا گذشته شد.  از ارتفاع 5900 متری مسیر یخچال شروع می شد و در نزدیکیهای قله شیب صعود تا 80%  می رسید. با توجه نصب طنابهای ثابت در مسیر (ثابت گذاری شده) استفاده از تجهیزات فنی کوهنوردی شامل کرامپون، یومار، هارنس، کلنگ، هشت فرود و اتصالات خودحمایت جهت ادامه صعود ضروری بود. کمک شرپاها برای نصب و استفاده از تجهیزات فنی بسیار با ارزش است.

   در میان انبوه کوهنوردان حاضر در نپال از اقصی نقاط جهان تقریبا همه گروهها متعلق به کشورهای اروپایی و آمریکایی و کشورهایی مانند ژاپن و استرالیا بودند و گاه حضور گروه ایرانی در میان انبوه کوهنوردان ساکن کشورهای به اصطلاح جهان اول تعجب آنها را بر می انگیخت. در چنین شرایطی تعلق خاطر به هویت ایرانی و اسلامی بیش از پیش پر رنگ تر می شد و با کمال افتخار از وطن و هویت خود برای سایر کوهنوردان تعریف می کردیم.

 

 

مریم بی غرض 17
مریم بی غرض 15

مریم بی غرض 10
مریم بی غرض 9
مریم بی غرض 6

مریم بی غرض 4
مریم بی غرض 3
مریم بی غرض 2
مریم بی غرض 1

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید