مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران؛

پدافند غیر عامل الگوی تمامی فعالیت‌های صنعت نفت است

(دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲) ۰۸:۵۶

معاون وزیر نفت در آیین امضا تفاهم نامه مشترک همکاری درباره طرح پدافند غیرعامل این طرح را الگو فعالیت‌های صنعت نفت در پارس جنوبی برشمرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس- مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در آیین امضائ تفاهم نامه همکاری شرکت ملی نفت ایران و سازمان پدافند غیر عامل کشور(طرح شهید رئیسعلی دلواری)پدافند غیر عامل را الگو و پیشانی فعالیت‌های صنعتی در پارس جنوبی برشمرد.

معاون وزیر نفت مردم استان بوشهر را مظهر مقاومت دانست و ابراز داشت: مردم شریف استان بوشهر، مظهر مقاومت، مبارزه با ظلم، استکبار و استبداد هستند.

 

خجسته مهر با بیان این که این خطه از گذشته با مصونیت و تاب آوری آشنا بودند، گفت: امروز که قطب انرژی در این منطقه واقع است طبیعی است از همه توان، ابزار و از همه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای مصون سازی و مقاومت استفاده کنیم.

 

وی با بیان این که شرکت ملی نفت ایران از نظر دارایی زیرزمینی و فیزیکی جزو چند شرکت بزرگ نفتی دنیا محسوب می شود، اظهار داشت: فقط در ذخایر نفت و گاز ما توامان در دنیا رتبه اول را داریم، در بخش گاز فقط پنجاه درصد ذخایر گاز کشور در این منطقه قرار دارد.

 

وی ادامه داد: هفتاد درصد تولید گاز کشور در همین منطقه است. میدان مشترک گازی پارس جنوبی جزو بزرگترین میدان گازی جهان است که هفت درصد ذخایر گاز جهان را در خودش جا داده و مهم تر اینکه این میدان با کشور همسایه مشترک است.

 

خجسته مهر با بیان این که ۳۷ سکوی گازی و ۱۴ پالایشگاه مهم در عسلویه قرار دارد، افزود: جایگاه این منطقه از لحاظ امنیت انرژی بسیار حساس و ویژه است زیرا ثروت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور به تولید گاز بوده و این سرمایه بسیار ارزشمندی است.

 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که چهارصد مخزن نفتی داریم که معادل ۳۴۰ میلیارد بشکه ذخایر نفت خام است، گفت: هم اکنون ۱۵۰ سکو در خلیج فارس داریم که نیاز به مصون سازی و تاب آوری دارند.

 

معاون وزیر نفت با بیان این که روزانه نزدیک به هفتصد میلیون متر مکعب از پارس جنوبی گاز تولید می کنیم، اظهار داشت: در حال حاضر حدود هشتاد هزار نفر به طور مستقیم در این منطقه حال کار هستند و با پالایشگاه ها و طرح های عملیاتی حدود ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در منطقه در حال اجرا است .

 

وی با بیان این که تاکنون حدود ۹۰ میلیارد دلار  در این منطقه سرمایه گذاری کردیم، این رقم سرمایه را عدد بسیار بزرگی دانست.

 

 خجسته مهر با بیان این که این محل نیاز به مصونیت و تاب آوری دارد، گفت: به زودی یک ابر پروژه به نام فشارافزایی در منطقه آغاز خواهد شد که در آینده خبرهای خوبی از آن خواهید شنید.

 

وی این پروژه را راهبردی و ارزش آن را ۲۰ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت باید آمادگی حفاظت از این پروژه بزرگ را داشته باشیم.

 

خجسته مهر با بیان این که تمام تاسیسات زیرزمینی(نفت و گاز) و تاسیسات رو زمینی در مجموعه وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران بسیار حساس و مهم هستند، گفت: در صنعت نفت موضوع بی اهمیت نداریم.

 

وی اکثر پروژه های انجام شده در دولت سیزدهم را پروژه های راهبردی دانست و گفت: اولین پروژه مهمی که در دولت قبل از اولویت خارج شده بود، طرح پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی بود که فقط با تکمیل این طرح ۵۶ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده شده که این به معنی تاب آوری و مصونیت است.

 

معاون وزیر نفت ارزش این پروژه را دو و نیم میلیارد دلار و درآمد سالیانه محصولات آن از پالایشگاه را سه و نیم میلیارد دلار اعلام کرد.

 

 مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که اقتدار اقتصادی یعنی در جاهایی که می خواهند به ما سخت بگیرند ما مصون هستیم، گفت: طرح پدافند غیرعامل یکی از وجوه مهم اقتصاد مقاومتی است.

 

خجسته مهر به سخنان رییس جمهور در مورد فاز ۱۱ اشاره کرد و ابراز داشت: رییس جمهور گفتند که اگر در وزارت نفت هیچ کاری نمی کردیم فقط یک فاز ۱۱ کافی بود که بگوییم وزارت نفت یک وزارتخانه سرآمد است.

 

وی با بیان این که دشمنان ما چیزی را که نداریم تحریم می کنند، ابراز داشت: اگر در تولید گاز و نفت کم و کسر داشته باشیم حتما دشمن از این طریق مارا تحریم می کند.

 

این مقام مسئول ادامه داد: با اجرای پروژه های راهبردی در پارس جنوبی اتفاق منحصربه فردی در عملیات اجرایی و مهندسی افتاد که در دنیا انجام نمی دهند ولی ما به دلیل نیاز، تدبیر و پدافند غیرعامل انجام دادیم.

 

خجسته مهر همچنین از انعقاد قرارداد لایه نفتی پارس جنوبی خبر داد و گفت: اخیرا قرارداد حفاری سی و پنج حلقه چاه به ارزش یک و دو دهم میلیارد دلار منعقد شد.

 

وی با بیان این که در دو سال اخیر فقط در منطقه پارس پنج و نیم میلیارد دلار پروژه تعریف کردیم، ابراز داشت: باید برای اجرای یک عسلویه دیگر خودمان را آماده کنیم.

 

خجسته مهر با تاکید بر استفاده از توان تمامی شرکت های داخلی در پروژه های نفت و گازی ابراز داشت: در طرح فشارافزایی از ظرفیت همه شرکت های داخلی استفاده می کنیم.

 

وی درمورد طرح پدافند غیرعامل شهید رییسعلی دلواری نیز گفت: برای اجرای طرح پدافند غیرعامل شهید رییسعلی دلواری هیچ کس حق ندارد کوتاهی کند بلکه همه پای کار هستیم.

 

همچنین معاون وزیر نفت با بیان این که تاکنون فقط برای این منطقه حدود نه هزار میلیارد تومان در هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران اعتبار تخصیص دادیم، افزود: اولین طرح که حدود یک همت(یک هزار میلیارد تومان) است طرح پایش تصویری بوده که تمام نقاط منطقه به دوربین های پیشرفته مجهز می‌شوند.

 

وی همچنین از اجرای دیوار حفاظتی به ارزش هفتصد میلیارد تومان خبر داد که تاکنون بخشی از آن توسط منطقه ویژه عملیاتی شده است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید