تولید روزانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز در پارس جنوبی

(دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲) ۱۶:۱۷

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس از تولید روزانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز در میدان‌ مشترک پارس جنوبی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس-سخاوت اسدی در نشست گام چهارم رویداد تحول آفرین راهبری بحران جمعیت که با حضور زینب اختری، مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور در منطقه ویژه پارس برگزار شد، ابراز داشت: از زمان پیروزی انقلاب تاکنون دشمنان کشورمان لحظه ای دست از سنگ اندلزی و توطئه برنداشتند.
 
وی با اشاره به حمایت های آمریکا، اروپا و بسیاری از کشورهای منطقه از رژیم بعث عراق در جنگ تحمیلی اظهار داشت: در این جنگ که اکثر کشورهای دنیا تمام قد پشت صدام ایستادند اما با ایثار و ازخودگذشتگی فرزندان ایران زمین و به برکت خون شهداء با دستان خالی جنگیدیم و حتی یک وجب هم خاک خود را از دست ندادیم.
 
اسدی با اشاره به سختی های دوران پس از جنگ تحمیلی گفت: همه قطعی های روزی سه الی چهار ساعته برق حتی در پایتخت کشور را به یاد داریم اما با تلاش های دولتمردان و حمایت  ها و هزینه های نظام جمهوری اسلامی در کمتر از یک دهه مشکلات رفع شد.
 
وی با بیان این که پارس جنوبی بین کشورمان و قطر مشترک است، افزود: شرایط کشور قطر طوری بود که اکثر کشورهای دنیا توانستند با آن همکاری کنند اما کشورمان بلافاصله پس از راه اندازی این میدان دچار تحریم های ظالمانه شده به طوری که حتی کمپرسورهایی که خریداری کرده بودیم را از روی آب برگشت دادند.
 
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس با بیان این که به لطف الهی رزمندگان جبهه اقتصادی با همان انگیزه و ایثارگری دوران جنگ فعالیت ها را ادامه دادند، گفت: در حالی متخصصین و مهندسین ما توانستند ۱۴ پالایشگاه و ۲۴ فاز را بسازند که پیشتر حتی یک متر هم نمی توانستیم در دریا لوله گذاری کنیم.
 
وی به احداث پالایشگاه فاز ۱۴ به عنوان پالایشگاهی ایرانی اشاره کرد و گفت:  ۷۳ درصد پالایشگاه فاز ۱۴ توسط متخصصین داخلی احداث شده است.
 
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس با بیان این که امروز ما بیش از شریک خودمان از میدان مشترک برداشت می کنیم، افزود: در حال حاضر برداشت ما از میدان مشترک پارس جنوبی حدود ۷۱۰ میلیون متر مکعب است در حالی که شریک ما حدود ۶۵۰ میلیون متر مکعب برداشت می کند.
 
اسدی به سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد دلاری در منطقه ویژه پارس اشاره کرد و گفت: امروز در فشارافزایی چاه ها متخصصین ما کارها را به پیش می برند.
 
وی با بیان این که بین ۷۰ تا ۷۵ درصد از گاز کشور در این منطقه تولید می شود، افزود: این خدمت بزرگی است که نظام جمهوری اسلامی به مردم می کند و باید خداوند را شاکر باشیم.
 
اسدی با بیان این که باید قدر این نعمت را بدانیم، ابراز داشت: برای ذره به ذره گازی که مصرف می شود نظام جمهوری اسلامی صد برابر پولی که ما پرداخت می کنیم هزینه می کند.
 
وی هزینه احداث یک فاز پالایشگاهی را حدود شش میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: در حال حاضر روزانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز تولید و ۷۰۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید می کنیم.
 
اسدی با بیان این که خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس که ۴۰ درصد بنزین کشور را تولید می کند از این منطقه تامین می شود، افزود: ۴۸ درصد تولید پتروشیمی کشور در منطقه ویژه پارس است.
 
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس با بیان این که ۲۶ طرح با سرمایه یک میلیارد دلار در این متطقه در حال سرمایه گذاری داریم، ابراز داشت: امروز جمهوری اسلامی در حال تولید ارزش افزوده است.
 
اسدی درآمد کل ارزی مناطق آزاد و ویژه کشور در سال گذشته را ۱۸ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: از این میزان ۱۲ و نیم میلیارد دلار فقط از منطقه ویژه پارس بوده است.
 
 
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس این منطقه را بزرگ ترین منطقه ویژه کشور دانست و گفت: هم اکنون ۳۹ سکوی فعال در دریا، ۱۴ پالایشگاه در خشکی و ۲۲ پتروشیمی در حال تولید در این منطقه داریم.
 
اسدی همچنین از ۲۶ پتروپالایشگاه و پتروشیمی در حال ساخت در منطقه ویژه پارس جنوبی خبر داد و ابراز داشت: تمام این پیشرفت ها در حالی است که ما قبل از انقلاب توان ساخت حتی یک پالایشگاه هم نداشتیم.
 
وی با بیان این که امروز بیش از ۵۰ پالایشگاه در حال فعالیت یا در  حال ساخت توسط فرزندان ایران اداره می شود، افزود: باید این پیشرفت ها را قدر دانسته و به آن ها افتخار کنیم.

خانواده /بانوان 8
خانواده /بانوان 7
خانواده /بانوان 6
خانواده /بانوان 5
خانواده /بانوان 4
خانواده /بانوان 3
خانواده /بانوان 2
خانواده /بانوان 1

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید