صعود کارمند سازمان منطقه ویژه پارس به بام آفریقا

(سه شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲) ۱۸:۳۵

مریم بیغرض، از کارکنان درمانگاه سازمان منطقه ویژه پارس موفق شد به قله کلیمانجارو، مرتفع‌ترین قله قاره آفریقا صعود کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس-مریم بیغرض، از کارکنان درمانگاه سازمان منطقه ویژه پارس موفق شد به قله کلیمانجارو در کشور تانزانیا صعود کند.

گزارش صعود مریم بیغرض به قله کلیمانجارو  بام آفریقا از زبان ایشان؛ 

این قله آتشفشانی نیمه خاموش  با ارتفاع  ۵۸۹۵ متر در کشور تانزانیا و در مرز این کشور با کنیا قرار دارد و جزء قلل هفتگانه دنیا به‌شمار می‌رود
برنامه صعود:
بعد از ورود به کشور تانزانیا و فرودگاه  کلیمانجارو شهر آروشا به سمت شهر موشی حرکت کردیم و در هتل ساکن شدیم
روز اول :  از شهر موشی که با شهر  آروشا حدود 3 ساعت فاصله دارد آغاز می شود – ساعت حدود  1 و30 دقیقه ظهر به  پارک مارنگو محل آغاز صعود می رسیم . بعد از ثبت نام اعضای تیم و تعیین راهنما – باربر و آشپز و تحویل بارها به باربران برنامه پیاده روی اغاز میکنیم . پس از صرف نهار و استراحت مختصر ،طبق توضیح سرپرست برنامه مسیر صعود دارای 3 کمپ  که  کمپ اول بنام کمپ مندرا  در ارتفاع  2750 متر – با  فاصله  حدود  8و نیم کیلو متری - در صفی منظم و بدنبال راهنما ، راهپیمایی از ابتدا در جنگلی بسیار زیبا و متراکم در پاکوبی مشخص آغاز میکنیم .در مسیر جنگلی با میمونهای آبی و پرندگان زیبایی روبرو میشویم و از آبشارهای زیبای مسیر لذت می بریم. راهپیمایی در جنگل متراکم ادامه می یابد .که درختان مقداری کوتاه قد تر شده اند .هوا بسیار عالی است و در انتهای مسیر با باران سیل آسای استوایی مواجهه می شویم که در نهایت بعد از ۳ ساعت حرکت  در کمپ مندرا هستیم که در  محدوده ای حصار مانند ساخته شده است .  منطقه ای بسیار چشم نواز  و تمیز با خانه های چوبی و شیب دار فوق العاده زیبا – حدود ۵۰ نفر ی در این کمپ حضور دارند که بیشترآنها خارجی از  کشورهای ژاپن ، انگلیس –کانادا-امریکا-هلند، المان و .... هستند –بعداز تعییین محل خوابگاه برای اعضای گروه  که  طبقه دوم یکی از ساختمانها است –با چای و ذرت بو داده از ما پذیرای میشود –هوا حسابی خنک شده است و مجبور به استفاده از لباس  گرم  میشویم –بعد از صرف شام  واعلام خاموشی در ساعت 10 به داخل کیسه خوابهای خودمان که برروی تخته های خوابگاه پهن میکنیم. برق کمپ از طریق انرژی خورشیدی تاًمین میگردد .
روز دوم :ساعت ۸ صبح بعداز صرف صبحانه  و خواندن آواز معروف صعود کلیمانجارو توسط باربرها و راهنما یان راهپیمای به طرف کمپ  ۲ اغاز می شود پا کوپ جاده نرم -خاکی و کماکان درداخل جنگل ادامه داردوگاها"حاوی قلوه سنگ است -مسیر علیرغم تردد زیاد کوهنوردان کاملا تجهیز و عاری از یک ذره اشغال.شیب مسیرملایم وپوشش گیاهی باادامه راه بصورت درختچه های کوتاه در می آیند بوته های گل بسیار زیبا در بین آنها دیده میشود .طول این مسیر نیز  حدود ۱۰ کیلومتر میباشد.ودرمسیرباربرهای متعددبا بارهای سنگین وهمچنین کوهنوردان درحال بازگشت ازکمپ ۲ را با کلمه سلام (جامبو) مشایعت میکنیم. بعد از ۴ساعت پیاده روی به محل صرف نهارمیرسیم.که همانندمحل نهارمسیرکمپ ۱ مجهزبه میز وصندلی و سرویس بهداشتی تمیز بود. بعدصرف نهارباسرقدمهای اهسته بطرف کمپ۲ (هورمبو) ادامه ی مسیرمیدهیم. درارتفاع ۳۶۰۰  متری حرکت ابرها در آسمان،زیبایی مسیر، کوتاه ترشدن قدبوته ها روحیه ایی خاص به انسان می بخشد. علیرغم سرسبزی مسیرکمپ ۱ به ولی چشمه های زیادی دیده نمی شوند و پیداشدن چشمه ایی گوارا دراین ارتفاع که آبش قابل شرب باشد بسیار لذتبخش و برایمان دلنواز بود.پس از نوشیدن آب راهمان را ادامه می دهیم تاساعت ۲ و ۳۰ دقیقه بعد از ظهرکه به کمپ هورمبو در ارتفاع ۳۷۵۰ متری میرسیم. کمپ دارای ساختمانهای زیبا، تمییز و با تجهیزات رفاهی مناسب می باشد .گروه ما در۴ اتاق اسکان داده می شود.
.بعدازصرف شام به داخل کیسه خوابهایمان می خزیم ولی باخوابی نچندان دل چسب .

رسانه جدید

 
روزسوم: ساعت ۶:۳۰ صبح  بیدار شده و پس ازصرف صبحانه ساعت    ۸:۱۵ دقیقه بطرف کمپ آخر (کی بو) حرکت میکنیم. پوشش گیاهی بصورت بوته های پراکنده وزمین های سنگلاخی درجلو دیدگانمان خودنمایی میکند. طو ل این مسیرتا کمپ ۳ حدود ۹ کیلو متر و از ابتدا دارای  شیب اولیه ی نسبتا ًطولانی بوده که بعد ازطی آن به ناحیه ای کفی می رسیم باطول تقریبی ۵ کیلو متر، درطی آن کوه کلیمانجارو بصورت کامل نمایان میگرددکه شکل ظاهری آن شباهت عجیبی با کوه دماوند دارد. در سمت راست این منظره زیباکوه ماونزی باارتفاع 5200مترخودنمایی می کندکه شمایل صخره ایی و مستلزم تجهیزات فنی  برای صعود می باشد.ساعت  ۱۴ به کمپ ۳(کی بو) با ارتفاع ۴۷۵۰ متر میرسیم. وضعیت کمپ مناسب وخوابگاههاهم عمومی با گنجایش ۱۵ نفر است.طبق برنامه قرار بر این است که  ساعت  ۶ شام (سوپ وماکارونی)  بعدشام استراحت  میکنیم‌عده ایی از کوهنوردان حاضردرکمپ دچارارتفاع گرفتگی شده اندکه  تدابیر هم هوایی برای آنها انجام می شود‌ .
روز چهارم  (صعودبه قله): ساعت ۱۲ نیمه شب بیدار و بزودی آماده حرکت میشویم. هوا کاملا تاریک و خیلی سرد است.  ساعت ۱۲:۳۰ بامداد شروع به حرکت می کنیم .چراغ های پیشانی کوهنوردان در مسیر صعود زیبایی خاص خود را دارد. از کمپ  تا رسیدن به پای کوه ازشیب چندانی برخوردارنیست و بعد از آن پاکوب اصلی با شیبی نسبتاً تند و بصورت زیگ زاک که ماهیت شن اسکی دارد ادامه می یابد. که به دلیل ارتفاع وشن اسکی بودن مسیرحرکت به کندی صورت میگیرد. در میانه مسیر بادشدیدی شروع به وزیدن کرده و دمای هوا بشدت کاهش می یابد و سرد می شود . لذا پوشش مناسبتری را اعمال می کنیم. بعد از حدود ۶ ساعت تلاش که با استراحت های کوتاه مدت همراه بود قسمت شیب و شن اسکی مسیر تمام میشود و روی یال اصلی کوه بنام قله فرعی با ارتفاع  ۵۶۰۰ متر می رسیم. ادامه مسیر تا قله باید دور کاسه قله را بصورت نیم دایره ای باشیب ملایم تر ادامه دهیم که  حدود یکساعت و نیم  زمان لازم دارد و  طول این مسیر  برف زیبای و قندیل های یخی پوشانیده است . سرانجام بعد از ۷ و نیم ساعت تلاش  ساعت ۸ صبح برروی قله زیبا و با عظمت کلیمانجارو قرار میگیریم. برفهای مکعبی شکل که بیشتر بصورت بلوریخی درآمده انددرشمال وجنوب قله و در کاسه وسیع آن دیده می شوندمنظره فوق العاده زیباو بی نظیری را آفریده اند.بعدازتهیه ی عکس و فیلم بدلیل سردی هوا و بارش گلو له ای برف سریعا به طرف پایین سرازیر میشویم.مسیربرگشت بدلیل شن اسکی بودن آن بسرعت طی میشود.ودرمدت ۴ ساعت به کمپ ۳ برمیگردیم. بعدازساعتی استراحت و جمع کردن وسایل بطرف کمپ  ۲ (محل شب مانی) حرکت میکنیم. و به این ترتیب باکلیمانجارو بلندترین کوه افریقا و قله زیبا یش وداع میکنیم.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید