مقاله:

خیز بلند چین برای افزایش ظرفیت حمل و نقل گاز LNG در جهان

(یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳) ۱۸:۱۴

کشور چین در پایان این دهه سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری جهت افزایش ظرفیت حمل و نقل تانکرهای انرژی انجام خواهد داد که این هدف بخشی از برنامه ریزی چین در جهت بازسازی صنعت کشتی سازی در جهت افزایش توان ذخیره سازی انرژی در این کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، هدف کشور چین از ساخت این تانکرها افزایش ظرفیت انتقال گاز طبیعی با کشتیهای مدرن و همچنین پایان دادن سلطه 30 ساله کشورهای کره و ژاپن در این زمینه است.

بر اساس پیش بینی اداره کشتیرانی آمریکا بیش از 50 تانکر حمل LNG و چیزی در حدود 20 درصد از 225 کشتی که تا سال 2020 انتظار میرود در صنعت حمل و نقل گاز به کار گرفته شوند مربوط به کشور چین خواهد بود.

تکیه بر توان داخلی ساخت کشتی های حمل کننده گاز مایع( که البته این امر مستلزم ساخت بنادر بزرگ جدید هم میباشد)، ظرفیت چین برای ذخیره سازی انرژی را بسایر بالا خواهد برد و همچنین به عنوان مانعی برای سهم بیشتر این کشور در صنعت جهانی کشتی سازی عمل خواهد کرد.

بنا به گفته اندرو بریدسون، مدیر توسعه تجاری شرکت مشاوره انتقال انرژی (BMT) سنگاپور؛ بدون در نظر گرفتن بازار حمل کننده های انرژی در سطح جهان، چین حجم بالایی از  انتقال محموله های انرژی خود را از طریق توان دریایی خود انجام خواهد داد.

با آنکه رکود 5 ساله صنعت کشتی سازی جهانی بدترین وضعیت این صنعت در 30 سال اخیر را به وجود آورده، چین به عنوان بزرگترین کشور سازنده کشتی در جهان در حال رشد و توسعه توانمندی های فناوری خود برای ساخت کشتی های مدرن تر است.

پکن در سال گذشته  با تکیه بر توان داخلی کشتی سازیش برای ساخت کشتی های مدرن( مانند کشتی های حمل LNG ) یک چهارم از بازار جهانی ساخت کشتی  در قبضه گرفت.

یانگ هوآ طراح نیروی دریایی در موسسه تحقیقات و طراحی وابسته به شرکت کشتی سازی چین بیان داشت که تولیدات ما در آینده از کره و ژاپن پیش خواهد افتاد.

در حال حاضر 70 درصد از 125 کشتی حمل کننده LNG در سطح جهان از کارخانه های دوو، مهندسی دریایی و صنایع سنگین سامسونگ در کرده جنوبی ساخته میشوند.

اما توان صنعت کره جنوبی برای سفارش گیری ساخت 394 تانکر LNG با حجم مالی 50 میلیارد دلار بسیار کوچک است زیرا هزینه ساخت هر کشتی تانکر LNG بالغ بر200 میلیون دلار است.

بیشتر کارخانه های ساخت تانکرهای LNG در کشورهای ایالات متحده، استرالیا و روسیه جهت رفع عطش بی پایان کشورهای جنوب شرقی آسیا برای گاز طبیعی به وجود امده اند و بر اساس نظر تحلیلگران به 100 تانکر LNG بین سالهای 2017 تا 2020 برای حمل و نقل گاز نیاز است.

چین به دلیل مشکلات آلودگی هوا و لزوم جایگزینی سوخت های پاک تر با سوخت های فسیلی تحت فشار زیادی قرار دارد و بنا دارد تا ظرفیت ذخیره سازی گاز خود را تا سال 2020 به میزان دو برابر افزایش دهد این یعنی واردات 60 تن  یا 80 متر مکعب   گاز LNG.

موج دوم سفارشات ساخت تانکرهای LNG احتمالا شانس شرکت هایی مانند  Shanghai's Hudong-Zhonghua Shipbuilding (Group) و Dalian Shipbuilding Industry Co برای بدست گرفتن سهم بازار را افزایش خواهد داد.

در سال گذشته 6 تانکر ال ان جی برای واردات نیمی از نیاز چین توسط شرکت Hudong-Zhonghua ساخته شدند و ما بقی نیز از طریق تانکرهای اجاره ای از کشورهای قطر و اندونزی وارد شدند.

Hudong-Zhonghuaشرکت که زیر مجموعه شرکت کشتی سازی چین است در حال حاضر 14 قرارداد ساخت تانکر برای انتقال ال ان جی از کشورهای پاناما، استرالیا و گینه نو به چین بسته است.شرکت کشتی سازی دانیال نیز که آن هم به عنوان زیر مجموعه شرکت کشتی سازی چین محسوب میشود در حال مذاکره جهت تولید 4 کشتی حمل کننده ال ان جی  هر یک به ارزش 230 میلیون دلار است

بیل سمبر رئیس موسسه توسعه جهانی گاز معتقد است که چین بیشتر از 9 تا 10 میلیارد دلار باید برای توسعه ناوگان کشتی رانی خود هزینه نماید.

با این حال شرکت های چینی به اندازه شرکت های کره ای تجربه کافی ندارند تا بتوانند سفارشات بین المللی خارج از کشور چین را به خود جذب کنند و طبق نظر چو یونگ کیونک مدیر اجرایی بازار شرکت صنایع سنگین سامسونگ " شرکت های چینی تنها قادر به جذب سفارشات پروژه های داخلی هستند و شرکت Hudong-Zhonghua نیز  تنها شرکت چینی است که سابقه ساخت و ساز تانکرهای LNG  را دارد.

منبع: رویترز

ترجمه و تلخیص PSEEZ.IR

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید