سیراف، آزمون مهم بخش خصوصی برای افزایش اعتماد دولت

(دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴) ۱۸:۱۶

طرح فراگیر پالایشی سیراف تا چند روز آینده به عنوان طرحی که بخش خصوصی سهم و رنگ بیشتری در اجرا و سرمایه گذاری آن دارد، باحضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر نفت کلنگ زنی می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس ،این طرح به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های وزارت نفت به منظور بستر سازی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت نفت و با هدف تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، به طور جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

زمین محل احداث این طرح به مساحت حدود ٢٥٠ هکتار (حدود ٣٠ هکتار برای هر پالایشگاه میعانات گازی) در نظر گرفته شده است و از طرف سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در سایت ٢ پارس جنوبی به صورت اجاره ٢٠ ساله به متقاضیان بخش خصوصی واگذار می شود و پس از انقضای زمان اجاره،با موافقت سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس قرارداد اجاره زمین قابل تمدید خواهد بود.

سیراف با هدف احداث هشت پالایشگاه میعانات گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با ظرفیت پالایش ٤٨٠ هزار بشکه میعانات گاز ( هر پالایشگاه ٦٠ هزار بشکه) اجرا خواهد شد.

از زمان اعلام فراخوان وزارت نفت تا انتخاب پیمانکار، مباحث متعددی درباره ویژگی‌ها و امتیازهای این پروژه مطرح شد که از جمله آنها می توان به توسعه خصوصی سازی در کشور، جلوگیری از خامفروشی میعانات گازی، همچنین بهره گیری از توان و فناوریهای داخلی اشاره کرد.

یکی از مهمترین موارد مطرح برای سرمایه گذاران در این طرح، اطمینان از سرمایه گذاری و سودآوری برای سهامداران است؛ موضوعی که می تواند به نگرانی برای آنها بدل شود.

در پاسخ به این نگرانی و ابهامات وزارت نفت با پاسخهای مفصل و منطقی زمینه سرمایه گذاری و مشارکت سرمایه گذاران را در این طرح مهم فراهم کرد؛ به طوری که در فراخوان عمومی این وزارتخانه برای حضور در طرح فراگیر پالایشی سیراف، ٥٠ شرکت متقاضی اجرای آن شدند و از این تعداد هشت شرکت توانستند سکان اجرایی طرح  را در دست گیرند.

دولت در طرح سیراف با آن که سرمایه گذاران خارجی از کشورهای چین و کره برای ساخت این پالایشگاه اعلام آمادگی کرده بودند،به بخش خصوصی و توان آن اعتماد کرد و حالا این بخش خصوصی است که باید به این اعتماد پاسخ دهد.

طرحی با این ویژگی کم سابقه و شاید بی سابقه، نخستین تجربه در دولت تدبیر و امید است و می تواند آزمونی مهم برای هر دو این بخشها (دولت و بخش خصوصی) به حساب آید، آزمونی که دولت ممتحن آن و نتیجه این امتحان برایش مهم است.

اوایل هفته آینده قرار است کلنگ عملیات اجرایی طرح فراگیر پالایشی سیراف در پارس دو (کنگان) با حضور مقامهای رسمی کشور به زمین زده شود و آزمون بخش خصوصی در نمایش دادن ظرفیت و توانمندی خود آغاز شود؛ باید امیدوار بود که نمره قبولی بگیرد و با هموار کردن مسیر، سرعت اجرای طرحها بیشتراز گذشته شود.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید