با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ‎؛

نیروگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی در پروژه های CDM سازمان ملل ثبت می شود

(چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴) ۱۶:۱۰

مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در تلاش است نیروگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی را در پروژه های مکانیزم توسعه پاک (CDM) سازمان ملل به ثبت برساند.

مجری طرح مکانیزم توسعه پاک نیروگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی در گفتگو با خبرنگار شانا در این زمینه گفت: با توجه به جنبه های زیست محیطی این پروژه، ثبت آن در هیئت اجرایی مکانیزم توسعه پاک سازمان ملل در دستور کار قرار دارد.
محمدجواد قلی پور با بیان این مطلب افزود: اجرای کامل این پروژه همسو با اهداف زیست محیطی برای کاهش انتشار کربن و در مسیر هدفگذاریهای پروتکل کیوتو دنبال می شود و امیدواریم ثبت این پروژه در CDM سازمان ملل طی یک سال آینده عملیاتی شود.
وی با بیان این که اجرای پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی در دستور کار شرکت نفت و گاز پارس قرار دارد، تصریح کرد: مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، اقدامهای لازم را برای ثبت این پروژه در مکانیزم توسعه پاک سازمان ملل پیگیری می کند.
به گفته قلی پور، پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی مبتنی بر اضافه کردن نیروگاه ثانویه ای به نیروگاه گازی فعلی هزارمگاواتی پارس جنوبی است که به واسطه آن، بدون افزایش مصرف سوخت و تنها با استفاده از حرارت نیروگاه گازی پارس جنوبی، نیروگاه ثانویه ای با ظرفیت ٥٠٠ مگاوات فعال می شود.
افزایش ٥٠ درصدی ظرفیت اسمی نیروگاه گازی پارس جنوبی
وی یادآور شد: به عبارت دیگر، بدون مصرف سوخت بیشتر، ظرفیت اسمی نیروگاه گازی پارس جنوبی ٥٠ درصد افزایش می یابد و از هزار مگاوات کنونی به هزار و پانصد مگاوات خواهد رسید.
به گزارش شانا، پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی با سرمایه گذاری ۴۵۵ میلیون دلار توسط شرکت ملی نفت ایران در منطقه پارس جنوبی در حال اجراست که مطابق برآوردهای صورت گرفته با تکمیل و راه اندازی بخش سیکل ترکیبی، از نشر سالانه یک میلیون تن دی اکسیدکربن جلوگیری خواهد شد.
براین اساس، با توجه به جنبه های زیست محیطی پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی و برای استفاده از مزایای مکانیزم توسعه پاک (CDM) در چارچوب پروتکل کیوتو، مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران به عنوان مجری طرح مکانیزم توسعه پاک در سطح این شرکت، از شهریورماه سال ١٣٩٣ ثبت این پروژه را در هیئت اجرایی مکانیزم توسعه پاک سازمان ملل در دستور کار قرار داده است و به این منظور، تهیه اسناد و مدارک مورد نیاز برای ثبت توسط شرکت انرژیهای تجدیدپذیر مهر به عنوان مشاور در جریان است و کار تهیه سند طراحی (PDD) نیز رو به پایان است.
برگزاری جلسه مشورتی ذینفعان پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی
قلی پور به برگزاری جلسه مشورتی ذینفعان پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی در مهرماه امسال در پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: یکی از الزامات سند طراحی، برگزاری جلسه مشورتی ذینفعان و ثبت دیدگاههای آنهاست که مطابق برنامه ریزی و فراخوان عمومی در منطقه و همچنین دعوت رسمی به عمل آمده از مسئولان منطقه ای، این جلسه با میزبانی مجری پروژه در سالن جلسات طرحهای نیروگاهی شرکت نفت و گاز پارس در منطقه پارس جنوبی برگزار شد که ضمن تشریح اهداف طرح و اخذ دیدگاههای ذینفعان به سئوالات آنها نیز پاسخ داده شد.
این کارشناس ارشد ارزشیابی سیستمهای اجرایی و پیشرفت طرحها در مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در ادامه، تلاش برای ثبت چنین پروژه هایی را در مکانیزم توسعه پاک سازمان ملل اقدامی داوطلبانه از سوی ایران و در چارچوب اهداف پروتکل کیوتو اعلام کرد و گفت: به جز الزامات زیست محیطی بین المللی برای کاهش انتشار کربن، دولتها به ازای هر تن کاهش نشر، اعتباری  Certified Emission Reduction(CERS) دریافت می کنند که این اعتبار قابلیت خرید و فروش در بازارهای تجاری دارد.
پیش بینی افزایش بهای اعتبار کربن پس از تغییر رژیم پروتکل کیوتو
وی توضیح داد: در برهه ای از زمان، اعتبار هر تن نشرکربن بالغ بر ١٧ تا ١٨ یورو خرید و فروش می شد اما در حال حاضر این رقم به کمتر از یک یورو کاهش یافته است و از این رو، ما از فروش اعتبار خود  تا قبل از افزایش قیمتها خودداری می کنیم.
به گفته قلی پور، در اجلاسی که دسامبر سال آینده در پاریس برگزار می شود، بحث جایگزین کردن پروتکل کیوتو با رژیمی جدید مورد بررسی قرار می گیرد و پیش بینی می شود پس از این اجلاس، بهای اعتبار کربن افزایش یابد.
 دسامبر سال ١٩٩٧ بود که پروتکلی برای تقویت مکانیزمهای اجرایی کنوانسیون تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در کیوتو ژاپن به تصویب رسید و به پروتکل کیوتو معروف شد. مطابق این پروتکل، هر یک از اعضا مکلف به کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای در حد معینی شدند و قرار شد این اقدام تحت مکانیزم توسعه پاک (lean Development Mechanism) این پروتکل انجام شود.
در ایران نیز سال ١٣٨٥ و پس از تایید الحاق کشورمان به این پروتکل، مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت با ارائه گزارشی به هیئت مدیره این شرکت، ضمن معرفی و تبیین ضرورت پیاده سازی مکانیزم توسعه پاک، پیشنهاد کرد کمیته کاری تحت عنوان کمیته مکانیزم توسعه پاک (CDM) متشکل از نمایندگان شرکتهای تابعه با راهبری مدیریت برنامه ریزی تلفیقی تشکیل و سازوکار لازم برای بهره گیری از آن در سطح شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای تابعه پیش بینی و ارائه شود. به این منظور پس از اخذ مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، معاونت نظارت بر مصرف انرژی و ارزشیابی طرحهای مدیریت برنامه ریزی تلفیقی این شرکت به عنوان متولی مکانیزم توسعه پاک در شرکت ملی نفت ایران معرفی شد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید