در گفت و گو با pseez عنوان شد

قراردادهای جدید نفتی حضور سرمایه گذار خارجی در ایران را تضمین می‌کند/نقش منطقه ویژه پارس در افزایش تولید ناخالص ملی

(سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴) ۱۱:۲۸

عضوکمیسیون انژری مجلس معتقد است توجه ویژه به ظرفیت‌های پارس جنوبی تاثیر مستقیمی در اشتغالزایی و تولید ناخالص ملی خواهد داشت.

امیرعباس سلطانی نماینده بروجن و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگارpseez با اشاره به نقش مهم منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در تولید ناخالص ملی گفت: برای بررسی وضعیت فعلی پارس جنوبی باید به سال 82 برگردیم، در آن سال نقش جامعی تهیه شد که بر مبنای آن باید ظرف 10 سال باید به نقطه‌ای می‌رسیدیم که بتوانیم 9 درصد گاز دنیا را تامین کنیم این مهم مستلزم آن بود که در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری عظیمی در این منطقه انجام دهیم و 28 فاز پارس جنوبی به بهره‌برداری برسد تا هدف در نظر گرفته شده محقق شود. 
 
وی تصریح کرد: متاسفانه علی‌رغم اینکه در آن سال‌ها دلارهای نفتی زیادی داشتیم و نفت بشکه‌ای 130 یا 140 دلار فروخته می‌شد این مهم محق نشد و حرکت بسیار کُند و غیرقابل قبول بود.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید براینکه بهره‌برداری هرچه سریعتر از فازهای پارس جنوبی تاثیر مستقیمی در رفع معضل اشتغال داشت؛ افزود: اگر می‌توانستیم به این مقصد و منظور برسیم هم معضل اشتغال را حل کرده بودیم هم در سطح جهان از نظر سیاسی و اقتصادی به جایگاه مهمی می‌رسیدیم ولی متاسفانه رویکردی که دنبال شد این اهداف را محقق نکرد.

رویکرد دولت فعلی و وزیر نفت به توسعه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس مطلوب است

 
سلطانی با مثبت ارزیابی کردن رویکرد دولت فعلی به منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: در دولت فعلی و دوره وزارت آقای زنگنه انصافا روی این موضوع سرمایه‌گذاری و توجه جدی شد اما این را نکته هم باید مورد توجه قرار داد که تنها با سرمایه‌گذاری داخلی قطعا به آن اهداف موردنظر نخواهیم رسید و نیاز است که شرکت‌های اروپایی، چینی، ژاپنی و حتی آمریکایی وارد پارس جنوبی شوند و سرمایه‌گذاری کنند. 
 
این نماینده مجلس اظهار داشت: کما اینکه اگر قطر توانست 9 درصد گاز دنیا را تضمین کند و بعد هم آن صادر کند بخاطر سرمایه گذاری گسترده‌ای بود که توسط شرکت‌های اروپایی و غری شد و قطر از این طریق توانست در میادین مشترک از ما سبقت بگیرد، ما هم تماشاگر باشیم و ببینیم که آنها میادین مشترک را به یغما می‌برند. 
 
وی با بیان اینکه اگر به این بخش بیشتر توجه شود می‌تواند زمینه خوبی برای ایجاد اشتغال باشد، خاطرنشان کرد: بدون شک تحقق اهداف در نظر گرفته شده برای پارس جنوبی می‌تواند مبنای خوبی برای تحقق تولید ناخالص ملی باشد و کشور را در جایگاه اقتصادی ویژه‌ای قرار دهد.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: در دنیای امروز فقط قدرت سیاسی مهم نیست، قدرت اقتصادی هم اهمیت دارد اگر این اتفاق بیفتد صنعت گاز و نفت می‌تواند زیرساخت‌های کشور را تحت الشعاع خود قرار دهد .
 
نماینده بروجن در بخش دیگری از این مصاحبه گریزی نیز به تاکیدات رهبری بر بحث اقتصاد مقاومتی کرد و گفت: یکی از زمینه‌هایی که نظر مقام معظم رهبری در عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی را محقق خواهد کرد پارس جنوبی است به همین خاطر ضروری است که مسئولان توجه ویژه ای به این بخش از اقتصاد داشته باشند.
 
سلطانی به فرصت های اقتصادی در پساتحریم نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: قطعا در پساتحریم زمینه برای حضور شرکت‌های خارجی در ایران فراهم خواهد شد که ظرفیت خوبی برای بهره برداری هرچه سریعتر از فازهای باقیمانده پارس است.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به رونمایی از قرارداهای نفتی طی روزهای اخیر گفت: رونمایی از قرارداهای نفتی زمینه سرمایه گذاری خارجی در کشور را به نوعی تضمیمن می‌کند و می‌تواند در این روند خیلی موثر واقع شود.در کنار این مهم اساسنامه شرکت نفت هم در مراحل نهایی است و برای ارسال به شورای نگهبان آماده شده است که می تواند راهگشای بخشی از مشکلات در این بخش باشد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید