در گفت و گو با pseez عنوان شد:

سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس حرف اول را می زند

(چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴) ۱۴:۳۳

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید دارد باید سرمایه گذاری درازمدت در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس صورت گیرد تا از ظرفیت های نهفته در این منطقه به خوبی بهره برداری کنیم.

غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگارpseez (سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس)  با تاکید براینکه در دنیای امروز انرژی در کنار قدرت سیاسی نقش مهمی در معادلات و روابط بین کشورها دارد، گفت: ایران در گذشته جایگاه بسیار قدرتمندی در عرصه انرژی داشت ولی به دو دلیل این جایگاه را از دست دادیم، اول بحث تحریم‌های ناجوانمردانه که به ایران تحمیل شد، دوم سوءمدیریت و ایجاد تنش‎های بی‌دلیل طی سالهای گذشته که نتیجه آن این بود که ما جایگاه بسیار مهم و قدرتمندی که ایران بالغ بر یک قرن در عرصه انرژی داشت را از دست بدهد.

ایران زمانی صحنه گردان عرصه انرژی بود

وی با بیان اینکه ایران زمانی صحنه گردان عرصه انرژی بود، تصریح کرد: خوشبختانه دولت یازدهم با اتخاذ تصمیماتی توانست آن تنش‌های زاید و بی‌دلیل با کشورهای منطقه و غرب را کاهش دهد و ایران دوباره در حال بازگشت به معادلات پیشین و ارتباطات گذشته در این عرصه است.


یک فرد قوی و باتجربه در راس هرم نفت و گاز کشور است

عضو کمسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور در ارزیابی عملکرد وزارت نفت دولت یازدهم در عرصه دیپلماسی انرژی گفت: من خوشحالم که یک فرد قوی و با تجربه در بالاترین راس هرم نفت و گاز کشور قرار داد، آقای زنگنه تجربه 22 ساله در این حوزه دارد و حق هم همین است که چنین افرادی عهده‌دار امور باشند نه یک فرد ناپخته که نمی‌داند نفت چیست.

پرهیز جدی از خام فروشی نفت

جعفرزاده در بخش دیگری از این مصاحبه بر ضرورت پرهیز از خام فروشی نفت تاکید کرد و گفت: کشور باید آرام آرام به سمت تبدیل فرآورده‌های نفتی و صنایع بالادستی حرکت کند، خصوصا در شرایط فعلی زمینه مناسبی برای تحقق چنین اهدافی فراهم است.


در دوران تحریم کلاه گشادی سر کشورهای اروپایی رفت

وی با اشاره به حضور پررنگ سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت نفت و گاز ایران در دوران پساتحریم، اظهار داشت: کشورهای اروپایی امروز متوجه شده‌اند که در جریان تحریم‌ها کلاه گشادی سر خودشان رفته و از قافله عقب مانده‌اند به همین علت تلاش دارند خود را به بازارهای ایران برسانند.


منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس؛ قطب بزرگ انرژی خاورمیانه است

این نماینده اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که محقق شدن اهداف برنامه ریزی شده در پارس جنوبی تا چه حد باعث ایجاد امنیت پایدار در حوزه انرژی خواهد شد، گفت: قطعا پارس جنوبی یکی از قطب‌های بزرگ انرژی کشور، منطقه و خاورمیانه است به شرط اینکه به صورت اساسی برای این منطقه برنامه‌ریزی شود. به پارس جنوبی نباید به مثابه گاو شیرده نگاه کنیم که فقط از آن شیر بدوشیم.

سرمایه گذاری در  منطقه ویژه پارس حرف اول را می زند

نماینده رشت در مجلس با بیان اینکه سرمایه گذاری در پارس جنوبی حرف اول را  می‌زند، خاطرنشان کرد: باید سرمایه گذاری در این منطقه صورت گیرد تا از منابع نهفته در آن به شکل اساسی و لازم برداشت کنیم، گاها مشاهده می‌شود که این اتفاق نمی‌افتد و فقط دنبال این هستند فوری اقدامی انجام دهند و آن را تبدیل به دلار کنند. این قسم رویکردها نشان می‌دهد که برای دراز مدت برنامه نداریم در حالیکه پارس جنوبی این ظرفیت را دارد که برنامه ریزی دراز مدت برای آن صورت گیرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور تصریح کرد: باید صنایع بالادستی در کنار پارس جنوبی ایجاد شود و به هر شکلی از خام فروشی نفت خودداری شود.

جعفرزاده درخصوص اینکه قوانین موجود تا چه اندازه مانعی بر سر راه سرمایه گذاری خارجی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است، گفت: دولت باید ارزیابی کند و اگر نیاز به تغییر یا تصویب قانون است لایحه آن را به مجلس بدهد، معتقدم مشکلی به لحاظ قانونی وجود ندارد و مجلس آماده همکاری با دولت در این بخش است.

 وی با تاکید براینکه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس دارای جذابیت اقتصادی زیادی برای سرمایه گذاران خارجی است، افزود: کشورهای اروپایی و غربی در دوران تحریم متوجه شدند که آمریکا کلاه گشادی سرشان گذاشته است و منافع ملی خودشان را بی جهت به منافع ملی آمریکا گره زده اند. ایران یک منبع بسیار بزرگ و دوست اقتصادی خوبی برای آنها بود و سودآوری زیادی برای آنها داشت ضمن اینکه ایران هم منفعت اقتصادی از این روابط می برد. به همین علت است که تلاش دارند آن عقب افتادگی را در دوران پساتحریم جبران کنند و به دنبال برقراری ارتباط تجاری و اقتصادی در سطح گذشته هستند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید