سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:

دیپلماسی نفتی دولت موفق بوده است

(شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴) ۲۱:۴۸

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش تعاملات کشورهای غربی با ایران پس از توافقات هسته ای گفت: دولت در دیپلماسی نفتی موفق بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس،حسین امیری خامکانی، نماینده زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار pseez با اشاره به تعاملات شرکتهای غربی با ایران، اظهار کرد: بلافاصله بعد از توافق هسته‌ای و در حالی که هنوز تحریمها پابرجا بود بسیاری از کشورهای غربی روابط خود را با ایران توسعه دادند و به دنبال انعقاد قراردادهای نفت و گاز با ایران هستند.
وی با بیان این که افزایش تعاملات شرکتهای غربی با ایران نشان می دهد که  دولت در دیپلماسی نفتی مانند دیپلماسی هسته‌ای موفق بوده است، افزود: همچنین بسته شدن پرونده پی ام دی در چند روز اخیر نیز یک پیروزی دیگر برای دولت بود که این موضوع هم به طور قطع کمک خواهد کرد که دیپلماسی نفتی دولت بهتر پیش برود و در صنعت نفت و گاز گامهای بلندتری برداشته شود.
خامکانی با اشاره به افت شدید قیمت نفت بعد از اجلاس اخیر اوپک تصریح کرد: در اجلاس اخیر اوپک، سقف تولید نفت تغییری نکرد و سال ٢٠١١ آخرین سقف اوپک تعیین شده بود ولی متاسفانه برخی اعضا این سقف را رعایت نکردند.
وی ادامه داد: در اجلاس اخیر اوپک، ایران و تعدادی از کشورها اصرار داشتند که سقف تولید افزایش پیدا نکند اما در مقابل برخی دیگر از اعضا به دنبال این بودند که آن مازادی را که تولید می‌کنند به سقف اضافه کنند، خود همین امر هم شائبه‌هایی را ایجاد کرد.
خامکانی تصریح کرد: در حالی که در اجلاس اوپک بحث بر سر این بود که یک و نیم میلیون بشکه نفت بالای سقف در حال تولید است برخی رسانه‌های خارجی شیطنت کرده و اعلام کردند اوپک سقف تولید را افزایش داد تا از این طریق یک فضای روانی را ایجاد کنند ولی همین که بازار دید برخی اعضای اوپک اراده‌ای برای کاهش تولید و رعایت سقف قبلی ندارند بازار بدتر شد و قیمتها کاهش پیدا کرد.
تولید نفت ایران باید به سقف تعیین شده اوپک برسد
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که ایران تاکید دارد که اعضای اوپک نظام سهمیه بندی را رعایت کنند، افزود: اعضای اوپک باید این افزایش مازاد تولید را کاهش دهند و به سهم خودشان راضی باشند.
وی با اشاره به این که تولید ایران هم پایین تر از سقف است و باید به سهمیه و سقف خود برسد، ادامه داد: متاسفانه برخی مخالفان دولت در داخل نیز عقیده داشتند که افزایش تولید ایران هم بر خراب شدن بازار اثر می گذارد در حالی که ما در حال تلاش هستیم که به سقف تعیین شده قبلی خودمان در اوپک برسیم در مقابل آنها که بالاتر از سقف اوپک در حال تولید هستند، بازار را خراب می‌کنند.
افزایش سقف اوپک بازار نفت را بدتر خواهد کرد
خامکانی با موفق ارزیابی کردن دیپلماسی انرژی در دو سال اخیر، گفت: در اجلاس اخیر اوپک، عربستان و متحدانش به دنبال افزودن یک و نیم میلیونی که به عنوان مازاد در حال تولید هستند به سقف اوپک بودند اما با رایزنی و تلاش ایران موفق نشدند؛ اگر در عمل این تعداد بشکه نفت به سقف اوپک اضافه می شد به یقین بازار بدتر از این می‌شد.
وی با اشاره به این که دبیرکل اوپک نیز چند سالی است که دوره دبیرکلی اش تمدید می‌شود، تصریح کرد: عربستان به دنبال تمدید دبیرکلی وی بود اما ایران با برخی کشورها مخالف بودند و در نهایت هم با رایزنیهای صورت گرفته این فرد سرپرست شد؛ وقتی سرپرست تعیین می شود به این معناست که در اجلاس بعدی باید فکری برای دبیرکلی اوپک کرد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید