عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ،

منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس مصداق عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی است

(دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴) ۱۰:۳۸

عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی استفاده از ظرفیت‌های پارس جنوبی را مصداق عملیاتی کردن اقتصادمقاومتی مدنظر رهبری انقلاب دانست و خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت‌های حوزه‌های نفت و گاز مشترک در راستای اقتصاد مقاومتی است.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگارpseez با اشاره به نزدیک شدن زمان لغو تحریم‌های ایران، اظهار داشت: بدون شک لغو تحریم‌ها فرصت‌های مناسبی در حوزه نفت و گاز برای ایران فراهم خواهد کرد چه در حوزه افزایش ظرفیت‌ تولید نفت، چه در بُعد تبدیل نفت خام و گاز به محصولات فرآورده شده.

فرصت‌های اقتصادی نهفته در میادین مشترک در دوران پساتحریم
وی تصریح کرد: متاسفانه طی سالهای گذشته بخاطر تحریم‌هایی که به ایران تحمیل شده بود امکان استفاده از منابع خارجی در صنعت نفت و گاز وجود نداشت. لغو تحریم‌ها  فرصت و ظرفیت خوبی را برای صنعت نفت و گاز کشور خصوصا در میادین مشترک فراهم خواهد کرد آنهم در شرایطی که کشورهای همسایه بیش از اندازه از این میادین مشترک برداشت کرده اند اما ما فرصتی برای برداشت نداشتیم. لذا می توانیم با سرمایه گذاری خارجی در این حوزه بخشی از عقب ماندگی سالهای گذشته را جبران کنیم.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با تاکید براینکه دانش و تکنولوژی در حوزه نفتی باید به روز و پیشرفته شود، گفت: لغو تحریم‌ها می‌تواند کمک کند تا بخشی از نیاز کشور به تکنولوژی‌های روز دنیا در صنعت نفت و گاز از طریق جذب سرمایه گذاران خارجی و ارتباط با شرکت‌های صاحب تکنولوژی بالا جبران شود. از سوی دیگر فضا برای بهره برداری از دانش روز دنیا هم فراهم خواهد شد. اینها فرصت‌های مثبتی هستند که باید در پساتحریم در جهت جبران عقب ماندگی های چند سال گذشته از آنها بهره برده شود.

خام فروشی نفت با قیمت پایین درآمد چندانی نصیب کشور نمی‌کند
قادری درخصوص همزمان شدن لغو تحریم ها با کاهش شدید قیمت نفت، اظهار داشت: در شرایطی که نفت با افت شدید قیمت مواجه شده است باید به سمت تولید محصولات و فرآورده شده نفت و گاز در داخل کشور برویم. در واقع باید تلاش کرد سرمایه‌گذاری های داخلی و خارجی به این سمت و سو کشیده شود چرا که اصرار بر خام فروشی در شرایط فعلی از توجیه منطقی و اقتصادی برخوردار نیست و درآمد چندانی نیز نصیب کشور نمی‎کند.
وی افزود: در پساتحریم باید این امکان فراهم شود که نفت و گاز تولیدی کشور در داخل تبدیل به محصول شده و صادر شود و از این طریق بخشی از نیازهای درآمدی کشور را برطرف کنیم.

فرصت‌ها و تهدیدات تعامل با شرکت‌های خارجی در پساتحریم
نماینده شیراز در مجلس در بخش دیگری از گفتگوی خود با اشاره به اینکه در کنار بهره‌برداری از فرصت‌های حضور شرکت‌های خارجی در ایران باید مراقب تهدیدات این حضور هم بود، گفت: طبیعتا هر تعامل و ارتباطی در کنار جنبه‌های مثبتی که دارد می‌تواند مشکلاتی را نیز ایجاد کند لذا در قالب این تعاملات باید منافع بلندمدت و میان مدت کشور را در نظر بگیریم و طوری نشود که تمام تخم مرغ‌ها را در سبد تعامل با شرکت‌های خارجی بگذاریم.

اهمیت انتقال تکنولوژی به ایران و سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: برخی شرکت‌های خارجی ما را در شرایط سخت تحریم تنها گذاشتند این موضوع مهمی است که در قراردادهایی بلندمدت بعدی با آنها باید مدنظر قرار گیرد. قرار نیست در پساتحریم این شرکت ها تنها فروشنده محصولات و کالا به ما باشند بلکه باید در بخش انتقال تکنولوژی به ایران و سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز هم مشارکت داشته باشند به نحوی که علاوه بر سودآوری برای آنها منافع ما را هم تامین کند.اگر این مسائل مورد نظر قرار گیرد می‌توان تهدیدات را به حداقل رساند و در شرایط سخت نیز شاهد خروج این شرکت ها از کشور نخواهیم بود. 

پارس جنوبی مصداق عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی است
وی در ادامه استفاده از ظرفیت‌های پارس جنوبی را مصداق عملیاتی کردن اقتصادمقاومتی مدنظر رهبری انقلاب دانست و خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت‌های حوزه‌های نفت و گاز مشترک در راستای اقتصاد مقاومتی است. باید توان خود را در بهره برداری از پارس جنوبی و دیگر حوزه‌های مشترک نفت و گاز بگذاریم آنهم در شرایطی که رقبای ما در حال برداشت بی رویه هستند.
این چهره اقتصادی مجلس گفت: متاسفانه به دلیل فقدان سرمایه گذاری کافی و تکنولوژی مناسب نتوانسته‌ایم از همه ظرفیت‌های پارس جنوبی استفاده بهینه بکنیم لذا باید سرمایه گذاری خارجی را به این سمت سوق بدهیم. تبدیل موادخام به مواد با ارزش، متنوع سازی ظرفیت‌های اقتصادی، تربیت نیروی انسانی، تولید انبوه، کاهش دادن هزینه ها و حرکت به سمت اقتصاد دانش بینان از دیگر مزایای نهفته در پارس جنوبی است که باید نهایت استفاده را از آن ببریم.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید