وزیر نفت در نشست خبری قبل از آیین افتتاح رسمی فازهای 15 و 16؛

به بهره برداری رسیدن فازهای 15 و 16 نتیجه اولویت بندی فازها در پارس جنوبی است

(دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴) ۰۸:۲۳

بیژن زنگنه در حالی که چند ساعت بیشتر به افتتاح رسمی فازهای 15 و 15 پارس جنوبی نمانده است،در نشست خبری در سازمان منطقه ویژه پارس به گفت و گو با اصحاب رسانه پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، بیژن زنگنه در این نشست بیان داشت، سال گذشته فاز 12 و امسال فازهای 15 و 16 در مدار تولید قرار گرفتند و فازهای 17 و 18 نیز در شرایط تولید گاز هستند که همه این موارد در شرایط تحریم صورت پذیرفت.

وزیر نفت همچنین بیان داشت:در صورت تامین تعهدات مالی تمامی فازهای پارس جنوبی تا پایان دولت تدبیر و امید به بهره برداری خواهند رسید.

زنگنه ادامه داد: زمانی که ما کار توسعه پارس جنوبی را شروع کردیم ٤٦ درصد مصارف نیروگاه ها گاز مایع بود که ارزش آن ١٨ میلیارد دلار بودکه اکنون این عدد در سال جازی به زیر 20 درصد خواهد رسید و در سال آتی این عدد به زیر 15 درصد کاهش خواهد یافت. گاز مایع مازاد به مصرف پتروشیمی ها خواهد رسید.

وی با بیان این که تا اواسط سال ٩٦ تولید میعانات گازی ایران به حدود یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید، یادآور شد: تقریبا همه این میزان تولید در واحدهای پالایشی جدید همچون ستاره خلیج فارس، طرح فراگیر پالایشی سیراف و پالایشگاه دوم شیراز فرآورش می شود ضمن این که حجم زیادی از اتان و ال پی جی تولیدی در فازهای پارس جنوبی به عنوان خورا ک به پتروشیمی ها تحویل می شود. 

بیژن زنگنه با اشاره به اینکه در پسا برجام نیز توسعه میدان های مشترک در دستور کار است و انشاالله ابن امر تسریع می شود افزود: امیدوارم با رفع تحریم ها که در روزهای اینده با توجه به نزدیک شدن به روز اجرای برجام خواهیم رسید محقق خواهد شد دسترسی بهتری به تجهیزات داشته باشیم تا از آن در ارتقای تولید و توسعه استفاده کنیم.

وزیر نفت در این نشست خبری در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص اثر گذاری که تنش های منطقه ای بر صادرات گاز گفت:ما نمی خواهیم با هیچ کشوری تنش داشته باشیم و برجام نیز در همین راستا ست‏، ما خواهان زندگی در صلح و آشتی  تعامل با تمام ددنیا هستیم اما کشورهای دیگری نیز در منطقه بودند که میخواستند برجام شکل نگیرد و چندین ماه نیز آن را به تاخیر انداختند و پس از تصویب برجام نیز کشورهای نیز تمام تلاش خود را بر عدم اجرای برجام گذاشتندو قطعا آنها نمیخواهند ایرانی مقتدر در منطقه باشد اما از آنجایی که ما خواهان تنش در منطقه نیستیم این کشورها در دراز مدت کشورهای منطقه در قبال این اقدامات از ایران عذرخواهی خواهند کرد.

بیژن زنگنه در پاسخ به این سوال که فازهای ١٥ و١٦ ‏،٧٠ درصد ساخت داخل بوده است  ٣٠ درصد باقی مانده از کجا تامین شده استگفت:اینها تجهیزات بسیار پیچیده بوده است که گام های اساسی برای ساخت داخل این موارد انجام شده است.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید