مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس:

قوانین گمرکی مناطق ویژه سبب تشویق سرمایه گذاران می شود

(شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵) ۱۶:۲۱

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس قوانین و مقررات مناطق ویژه و آزاد را برای توسعه مناسب دانست و گفت: خوشبختانه قانونگذار قوانین و مقررات خاصی را برای مناطق ویژه و آزاد متصور بوده که با این قوانین و مقررات ان‌شاءالله توسعه رقم خواهد خورد.

منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که شاید بتوان آن را از سایر مناطق ویژه متمایز دانست، این منطقه علاوه ‌بر آنکه میزبان ویژه صنعت نفت است، یک منطقه ویژه اقتصادی نیز به شمار می رود. این منطقه اقتصادی زیرساخت‌های گسترده‌ای در زمینه صادرات فرآورده‌های نفتی و غیرنفتی در اختیار دارد. صدور مجوز ورود کالا (طبق ماده ۷ و ۸ قانون مناطق ویژه)، صدور گواهی مبدأ (طبق تبصره زیر ماده ۱۰ قانون مناطق ویژه)، جمع‌آوری و استخراج اطلاعات شرکت در کمیته ارزش افزوده (طبق ماده ۱۱ قانون منطقه ویژه)، نظارت بر مصرف کالا در منطقه و سکوهای دریایی، صدور کارت بازرگانی، صدور مطالبه‌نامه (طبق ماده ۶ قانون مناطق ویژه)، اهم فعالیت‌های گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به شمار می‌رود.

مهدی یوسفی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران بر ضرورت وجود گمرک فعال در منطقه اقتصادی انرژی پارس تاکید کرد و گفت: توسعه روزافزون پارس جنوبی که محور تولید گاز کشور به شمار می‌رود، به تامین خوراک پتروشیمی‌های گسترده این منطقه کمک می‌کند و صادرات محصولات آنها را به دلیل مجاورت به آب‌های آزاد و دسترسی به مسیرهای بین‌المللی تسهیل کرده است، به همین دلیل ضرورت وجود گمرک فعال در منطقه اقتصادی انرژی پارس بر کسی پوشیده نیست.

وی در خصوص اهمیت اجرای قوانین مربوط به مناطق ویژه در گمرک این منطقه، تصریح کرد: گمرک مجری قوانین و مقررات در حوزه صادرات، واردات، حمل و ترخیص کالاست. قوانین و مقررات مناطق ویژه امتیازات، مزایا و معافیت‌های خاصی را برای حوزه گمرک پیش‌بینی کرده است. طبیعی است که وقتی یک سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی کالایش را با معافیت گمرکی وارد منطقه کند هزینه تولید پایین می‌آید، تولیدات داخلی بهبود پیدا می‌کند و باعث می‌شود که تولید مقرون به صرفه شود در نتیجه صادراتی که به دنبال این تولید شکل می‌گیرد پررونق‌تر و باکیفیت‌تر می‌شود.

یوسفی درخصوص تولیدات این منطقه تشریح کرد: تولیداتی که در این منطقه شکل می‌گیرد عمدتا بر پایه نفت، گاز و پتروشیمی است؛ منتها منعی از نظر قانونی نداریم که تولیداتی غیر از پایه پتروشیمی، نفت و گاز داشته باشیم. کما اینکه در اواخر سال گذشته محموله‌ای را از منطقه صادر کردیم که از محصولات تولیدی خود منطقه بود و وابستگی به پایه نفت نداشت.

وی در ادامه افزود: این محصول غیر نفتی، سازه‌های خاص فلزی است که توسط یکی از شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه اقصادی انرژی پارس تولید می‌شود. این شرکت با سرمایه گذاری خارجی در ایران ثبت شده و در دوران تحریم نیز ایران را ترک نکرده است.

یوسفی قوانین و مقررات مناطق ویژه و آزاد را برای توسعه مناسب دانست و گفت: خوشبختانه قانونگذار قوانین و مقررات خاصی را برای مناطق ویژه و آزاد متصور بوده که با این قوانین و مقررات ان‌شاءالله توسعه رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به تفاوت های واردات در گمرک منطقه اقتصادی انرژی پارس با سایر گمرکات، بیان کرد:  آمار واردات در منطقه ویژه با بقیه گمرک‌ها متفاوت است، چون واردات این منطقه عموما مربوط به تجهیزات است، یعنی هرچه آمار واردات بیشتر باشد اثرش را در تولید بیشتر نشان می‌دهد و واردات کالای مصرفی از این گمرک در حداقل میزان خود قرار دارد.

یوسفی ادامه داد: قانون گذار این تفاوت ها را در گمرک پیش‌بینی کرده و اگر کسی قصد فعالیت اقتصادی داشته باشد، برای ورود کالا نیاز به اخذ مجوزهای قانونی سرزمین کشوری، ثبت سفارش کالا و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی ندارد. در این منطقه براساس ماده هشت قانون مناطق، حقوق و عوارض گمرکی وجود ندارد و کلیه کالاهای ورودی با معافیت در اختیار صاحبان کالا قرار می‌گیرد.

 مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با تاکید بر تشویق سرمایه‌گذاران در این منطقه، گفت: کالاهایی که در داخل تولید می‌شوند به نسبت ارزش افزوده کالا با معافیت وارد کشور می‌شود. ممکن است کالایی در منطقه تولید شود و بخشی از آن کالا خارجی باشد، بخشی از قطعات کالا ایرانی و بخشی از مواد به کار رفته در کالا از منطقه تامین شده باشد. هرچقدر ارزش افزوده محصولات بیشتر باشد و کار انجام شده و مواد به کار رفته شده ایرانی باشد، وقتی قرار است به داخل کشور برود با معافیت بیشتری همراه است. یعنی اگر کالایی در منطقه تولید شود که ۸۰ درصد ارزش افزوده داشته باشد به معنی آن است که این کالا برای ورود به داخل کشور ۸۰ درصد معافیت دارد. البته باید بر این نکته تاکید کنم که کالاهایی که وارد منطقه ویژه می‌شوند معافیت دارند ولی باید حتما در محدوده مصوب و قانونی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس استفاده شوند. کالاهایی که با معافیت و مزایا می‌آیند نمی‌توانند از منطقه ویژه خارج شوند و اگر این کار صورت گیرد مشمول پدیده قاچاق می‌شوند.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید