با اجرای توسعه یکپارچه فازهای باقیمانده پارس جنوبی

روزانه ٥٣٧ میلیون مترمکعب به تولید گاز غنی اضافه می شود

(یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵) ۱۳:۴۲

به دنبال اجرای طرح توسعه جامع و یکپارچه فازهای باقیمانده پارس جنوبی ( فازهای ١١ تا ٢٤) روزانه ٥٣٧,٧ میلیون مترمکعب گاز غنی به ظرفیت تولید میدان گازی پارس جنوبی اضافه می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس و به نقل از شانا،همسو با سیاستهای دولت یازدهم مبنی بر برداشت هرچه سریعتر از میدان گازی پارس جنوبی و کاهش فاصله ایران با قطر در برداشت از این میدان مشترک، طرح توسعه جامع و یکپارچه فازهای باقیمانده پارس جنوبی در چارچوب بند ق تبصره ٢ قانون بودجه سال ١٣٩٣ کل کشور به تصویب شورای اقتصاد رسید.
طرح توسعه جامع و یکپارچه فازهای باقیمانده پارس جنوبی ( فازهای ١١ تا ٢٤) با ظرفیت تولید روزانه ٥٣٧,٧ میلیون مترمکعب گاز غنی، ٤٢٥ میلیون مترمکعب گاز شیرین و ٧١٠ هزار بشکه میعانات گازی اجرا می شود. 
همچنین تولید سالانه ٦,٥ میلیون تن اتان، ٦.٧ میلیون تن گاز مایع، احداث خط لوله سراسری ٩ و ٦ گاز برای انتقال روزانه ١١٠ میلیون مترمکعب گاز از عسلویه به مبادی مصرف در چارچوب بند ق تبصره ٢ قانون بودجه از دیگر اهداف اجرای طرح توسعه جامع و یکپارچه فازهای باقیمانده پارس جنوبی است. 
همچنین معاونت برنامه ریزی وزارت نفت در گزارشی که به تبیین عملکرد وزارت نفت در حوزه‌های مختلف پرداخته، وضع توسعه فازهای پارس جنوبی را در دولت یازدهم تشریح کرده است. 
براساس این گزارش، از ابتدای روی کارآمدن دولت یازدهم، فازهای ١٢، ١٥ و ١٦ و بخشی از فازهای ١٧ و ١٨ در مدار بهره برداری قرار گرفته است. براین اساس فازهای ١٢، ١٦-١٥ و ١٨-١٧ در دولت یازدهم به ترتیب ٩,٤، ٧.٣ و ١٥.٦ درصد پیشرفت داشته اند که فازهای ١٢ و ١٦-١٥ طی سه سال اخیر با حضور رئیس جمهوری به صورت رسمی افتتاح شده است. ضمن این که بهمن ماه ١٣٩٤ پالایشگاه فازهای ١٨-١٧ نیز به بهره بردار تحویل شده است.
همچنین فازهای ١٣، ١٤، ١٩، ٢١-٢٠ و ٢٢ تا ٢٤ در ابتدای شهریورماه ١٣٩٢ ( استقرار دولت یازدهم ) به ترتیب از پیشرفتهای ٦٣,٨، ٥٠.٦، ٦٥.٣، ٥٠.٢ و ٦٣.٤ درصد برخوردار بوده اند که در انتهای اسفندماه سال ١٣٩٤ به ترتیب به پیشرفتهای ٧٥.٩، ٦١.٨، ٩٢، ٨٥.٧ و ٨٠.٢ درصد رسیده اند. 
به گزارش شانا، براساس برنامه ریزی انجام شده و با راه اندازی کامل فاز ١٩ معادل ٢ فاز استاندارد، فازهای ٢٠ و ٢١ و بخشی از فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی عقب ماندگی ایران از قطر در برداشت از میدان گازی پارس جنوبی جبران شده و با آنها برابر خواهیم بود. 
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید